بندر آستارا رسما منطقه ویژه مالی شد

به گزارش وبلاگ درخشان 92، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمام تشریفات قانونی تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه مالی صورت گرفته و این بندر هیچ محدودیتی در بهره گیری از مزایا و تسهیلات قانونی ندارد.

بندر آستارا رسما منطقه ویژه مالی شد

به گزارش گروه مالی وبلاگ درخشان 92، به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در بازدید از فرایند توسعه و لایروبی بندر آستارا، با بیان اینکه بالغ بر 5 درصد از تخلیه و بارگیری بنادر شمال کشور به بندر آستارا اختصاص دارد، ادامه داد: با توسعه روبناها و تجهیزات که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و لایروبی در کانال دسترسی این بندر که در حال اجرا است، امیدواریم حداکثر ظرفیت ممکن را در این بندر داشته باشیم.

راستاد افزود: با تحقق این هدف، می توان گفت که بندر آستارا می تواند سهم و نقش مهم تری را در حمل و نقل دریایی شمال کشور ایفا نماید.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید نمود: بندر چند منظوره آستارا، به عنوان یک بندر بازرگانی با بهره گیری از مزایای قانونی منطقه ویژه مالی می تواند در فرآیند ورود و خروج کالا اعم از واردات مواد اولیه و صادرات محصولاتی که ارزش افزوده روی آن ایجاد شده است، نقش آفرینی کند.

راستاد گفت: تمام تشریفات قانونی تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه مالی اجرا شده است و این بندر هیچ محدودیتی در بهره گیری از مزایا و تسهیلات قانونی ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر 5 درصد از تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر شمالی کشور به مجتمع بندری آستارا اختصاص دارد و این بندر مهم شمال کشور رشد قابل توجهی را شاهد است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: بر اساس قوانین محدوده مناطق ویژه مالی جز قلمرو گمرکی محسوب نمی شوند و امکان واردات کالا در آنها بدون محدودیت وجود دارد. معافیت های مالیاتی به مناطق ویژه مالی یاری می نماید.

راستاد ادامه داد: عمده بنادر تجاری کشور ما مناطق ویژه مالی بوده و معافیت های مالیاتی در مناطق ویژه مالی به توسعه بنادر در افزایش و جذب سهم بازار حمل و نقل دریایی در کشور یاری ویژه ای می نماید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بارانداز ریلی آستارا با 4 پایانه نفتی، غلات، کانتینری و کالاهای خشک در بندر آستارا در حال احداث است، گفت: پروژه ریلی آستارا- آستارا بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و جنوب-غرب است که برای اجرای این پروژه، 5.8 کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و 5.1 کیلومتر خط ریلی در خاک جمهوری اسلامی ایران احداث شده است.

راستاد با اشاره به پروژه در دست انجام لایروبی کانال دسترسی بندر آستارا تاکید نمود: یکی از مسائل اصلی در بندر آستارا لایروبی این بندر است که با استقرار دستگاه لایروب در حال رفع شدن است و امکان ورود کشتی ها با هر آبخور و ظرفیت به بندر آستارا فراهم خواهد شد. طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی شروع شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی از سال ها پیش شروع شده است، گفت: واحد بندری به مساحت 60 هکتار و برای تخلیه و بارگیری سالیانه 3 میلیون و 500 هزار تن کالا پیش بینی و طراحی شده است و یک میلیون و 500 هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی مربوط خواهد شد و 2 میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص خواهد یافت.

شایان توجه است، بندر چند منظوره آستارا با 60 هکتار وسعت در ساحل دریای خزر، به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین جهت و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بندر آستارا رسما منطقه ویژه مالی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندر آستارا رسما منطقه ویژه مالی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید