تهران دوازدهمین شهر آلوده دنیا ، هر سال چند نفر از آلودگی هوا می میرند؟

به گزارش وبلاگ درخشان 92، تهران بعد از 11 شهر آلوده در چین، هند و پاکستان، دوازدهمین شهر آلوده دنیاست و در ایران هم آلوده ترین شهر محسوب می شود. بعد از تهران هم اصفهان، مشهد و کرج آلوده ترین شهرها هستند.

تهران دوازدهمین شهر آلوده دنیا ، هر سال چند نفر از آلودگی هوا می میرند؟

به گزارش وبلاگ درخشان 92 به نقل از ایرنا، عباس شاهسونی رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب گفت: شهر اهواز هم به علت میزان بالای ریزگردها جزو شهرهای آلوده کشور است و معمولا در بسکمک از روزهای سال، میزان آلاینده ریزگردها در این شهر بیشتر از 3 برابر میانگین دنیای است.

به گفته شاهسونی، در سال های اخیر ذرات ریز کوچک تر از 2.5 میکرون به عنوان مهم ترین آلاینده هوا شناسایی شده است.

  • مکزیکوسیتی پیروز شد، ما نه

رئیس اداره سلامت هوا در وزارت بهداشت درباره راه چاره کاهش آلودگی هوا گفت: برای از بین بردن آلودگی هوا، دستورالعمل هایی در دنیا وجود دارد که اگر به آنها عمل شود، میزان آلودگی هوا به حد استاندارد می رسد. نمونه هایی از شهرهای پیروز وجود دارد که با اصلاح و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت و افزایش کارایی خودروها توانسته اند مشکل را حل کنند. یک مثال آن شهر مکزیکوسیتی پایتخت کشور مکزیک است که یک دهه پیش جزو آلوده ترین شهرهای دنیا بود اما امروز یکی از شهرهای سالم است.

وی اضافه کرد: البته رسیدن به این جایگاه و سالم شدن هوای شهر آلوده ای مانند تهران کار یک شبه نیست و به یک برنامه دقیق حداقل 20ساله و تعهد به اجرای آن نیاز دارد.

شاهسونی گفت: شاخص آلودگی هوا در تهران طی 3 روز گذشته به بالای 150 یعنی ناسالم برای همه مردم رسید و حتی برای ساعاتی در برخی مناطق این شهر به بالای 200 هم رسید.

این مسئول اعلام کرد: علت اصلی آلودگی هوا در شهری مانند تهران پدیده اینورژن یا وارونگی دماست. زیرا در حالت عادی هوای سبک بالا می رود و با گردش هوا آلودگی از بین می رود اما در هنگام پدیده وارونگی هوا، هوای سنگین بالا می رود. پایداری هوا ایجاد می شود و به علت سکون هوا امکان تخلیه هوای آلوده وجود ندارد و به همین علت آلودگی هوا در شهر از حد مجاز بالاتر می رود و ناسالم می شود.

  • طرح کاهش آلودگی هوا ایراد دارد

رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت ادامه داد: مهم ترین علت افزایش آلاینده های هوا در شرایط پایداری هوا، تردد خودروها و موتورسیکلت های کاربراتوری است. در سال های اخیر طرح کاهش آلودگی هوا که جایگزین طرح زوج و فرد شده نیز به این مساله دامن زده است. چون تا سال گذشته با اجرای طرح زوج و فرد 50 درصد خودروها اجازه ورود به محدوده این طرح را نداشتند اما حالا هر کس می تواند با پرداخت پول وارد این محدوده شود و همین موضوع بر بار تردد و میزان آلودگی اضافه کرده است.

شاهسونی گفت: از جنبه دیگر طبق مصوبات قانونی از جمله قانون هوای پاک باید خودروهای فرسوده و موتورهای کاربراتوری از چرخه حمل و نقل خارج شوند اما به علت محدودیت های مالی و تحریم، این مصوبات هیچ وقت اجرا نشد و همچنان این خودروها و موتورها در تهران و کلانشهرها در حال تردد هستند و آلودگی ایجاد می کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون حدود نیمی از خودروهایی که در تهران تردد می کنند یعنی بیش از 3 میلیون از 6 میلیون خودروی موجود در تهران و تقریبا همه موتورسیکلت ها فرسوده یا آلاینده هستند و باید با خودروها و موتورهای استاندارد و سالم جایگزین شوند.

شاهسونی اظهار کرد: در مورد اتوبوس ها هم قرار بود از فیلتر دوده برای اتوبوس هایی که در سطح شهر تردد دارند، استفاده شود که این مصوبه هم اجرا نشد.

این مسئول گفت: قوانین و آیین نامه های مختلفی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد که اگر هر کدام شان اجرا شوند، به کاهش میزان آلودگی کمک می کنند. کیفیت سوخت هم اگرچه تا حدی بهتر شده اما وجود خودروهای فرسوده باعث می شود که حتی سوخت های یورو 4 و یورو 5 هم در این وسایل نقلیه تولید آلودگی کنند.

  • تعطیلی مدارس و ادارات؛ تنها راه چاره موجود

رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت ادامه داد: در این شرایط تنها کاری که می توان انجام داد، این است که در روزهایی که شاخص آلودگی از 150 بالاتر می رود، مدارس تعطیل شوند و اگر از 200 بالاتر برود، ادارات هم باید تعطیل شوند. البته این راه چارهها اساسی نیستند و موقت هستند اما در حال حاضر تنها اقدامی است که می توان برای کاهش عوارض آلودگی در بین مردم انجام داد.

شاهسونی درباره میزان خسارت های آلودگی هوا بر انسان توضیح داد: میزان مرگ ومیر انسان ها با افزایش آلودگی هوا بیشتر می شود. اعداد مختلفی در این زمینه وجود دارد و بین 2 تا 5 درصد افزایش مرگ بر اثر آلودگی هوا در مقالات علمی ذکر شده است.

  • آلودگی هوا؛ عامل 8.9 درصد مرگ ها

رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت درباره آمار مرگ ومیرهای ناشی از آلودگی هوا اظهار کرد: آمار دقیقی از موارد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا وجود ندارد اما بر اساس فرمول های سازمان بهداشت دنیای در شهرهای آلوده معمولا علت حدود 8.9 درصد مرگ ها را آلودگی هوا می دانند.

شاهسونی اضافه کرد: در کشور ما سالانه حدود 370 هزار مرگ ثبت می شود که بخشی از آن مربوط به کلانشهرهای آلوده است. بنابراین می توان تخمین زد که سالانه نزدیک به 20 هزار مورد از مرگ ها به آلودگی هوا مرتبط باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "تهران دوازدهمین شهر آلوده دنیا ، هر سال چند نفر از آلودگی هوا می میرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران دوازدهمین شهر آلوده دنیا ، هر سال چند نفر از آلودگی هوا می میرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید