دستگاه ها، داده هایشان را در اختیار محققان هوش مصنوعی قرار دهند

به گزارش وبلاگ درخشان 92، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما از همه دستگاه ها انتظار داریم که داده های خودشان را در اختیار محققان هوش مصنوعی قرار دهند.

دستگاه ها، داده هایشان را در اختیار محققان هوش مصنوعی قرار دهند

به گزارش خبرگزاری وبلاگ درخشان 92، وحید یزدانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با وجود همه تحریم ها هم اکنون چه پیشرفت هایی در حوزه ماهواره داشته ایم؟ گفت: تحریم ها در این حوزه بسیار شدید بوده است، اما محققان و جوانان ما توانمندی هایی دارند که توانستیم گام های خوبی برداریم به این ترتیب که در حوزه استفاده های زمینی و محموله مخابراتی ماهواره های لئو (کم ارتفاع) بومی سازی های خوبی صورت گرفته است و از دانش فنی آن استفاده می کنیم.

وی گفت: در زمینه ماهواره های زمین آهنگ هم دانش بومی در زمینه دسترسی به مدل های تک ترانس پوندری (محموله فضایی) را در اختیار داریم که مدل مهندسی آن ساخته شده است و در زمینه ماهواره های دو ترانس پوندری هم مدل های کیفی ساخته شده است و وقتی از مدل کیفی سخن می گوییم به این معناست که به بیش از 80 درصد مدل مهندسی دست پیدا نموده ایم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه نمود: بنابر این ما به ویژه با اقداماتی که در سال های اخیر صورت گرفته است در حوزه ماهواره ای گام های خوبی را برداشته ایم و احتیاج مخابراتی کشور را در حوزه ماهواره تا حد زیادی می توانیم برآورده کنیم.

آقای یزدانیان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع کشور در بحث هوش مصنوعی گفت: این موضوع طیف کاربردی گسترده ای دارد و ما وقتی می خواهیم خدمتی به مردم ارائه کنیم ابتدا باید ببینیم چه چیزی می خواهند و بعد خدمتی که ارائه می کنیم محدود به هدف و دقیق باشد و هوش مصنوعی همه این موارد را برای ما فراهم می نماید.

وی با اشاره به این که هوش مصنوعی ابزار تحلیل دقیق را محقق می نماید، اضافه نمود: البته داده، موضوع مهمی است و ما در وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات، ارتباط خوبی برای دسترسی به داده های ارتباطی داریم که در همین خصوص با سازمان تنظیم مقررات وارد تفاهم نامه ای شده ایم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: البته با توجه به موضوع حفاظت از داده های مردم، این داده ها باید کاملاً ناشناس باشد و دسته بندی گردد، اما انتظار ما از همه دستگاه ها این است که داده های خودشان را در اختیار محققان هوش مصنوعی قرار دهند.

آقای یزدانیان به اهمیت داده های سلامت در کشور اشاره نمود و اضافه نمود: هر چه این داده ها بیشتر در اختیار محققان قرار گیرد تحلیل های بهتری ارائه می گردد و همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی باید ضمن حفاظت از داده های حساس خود، داده هایی را که قابل استفاده است، آزادسازی نمایند.

وی به مواردی از کاربرد های هوش مصنوعی اشاره نمود و گفت: ما در مورد جهتیابی هوشمند مطالعات پژوهشی خوبی را با یک دانشگاه انجام داده ایم و با توجه به اهمیت جهت های تردد شهری و موضوع ترافیک می تواند خدمات خوبی ارائه کند به این ترتیب که ما در بعضی شرایط و در بعضی روز ها و ساعاتی از سال به علل مختلف از جمله شرایط آب و هوایی و تعطیلات با ترافیک های مختلفی روبرو می شویم که با تحلیل این ترافیک در راه های کشور می توانیم وزارت راه و شهرسازی را به سمت جهت های جایگزین راهنمایی کنیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه نمود: یکی دیگر از موضوع های مهم که می تواند مورد توجه اکید صدا و سیما هم قرار گیرد بحث ذائقه سنجی است و این موضوع اهمیت دارد که مردم چه موضوع هایی را علاقه دارند و چه چیز هایی را دنبال می نمایند و ما می توانیم سایت های خبری را دنبال کنیم و به کسانی که می خواهند خدمت ارائه نمایند یاری کنیم تا ذائقه ها را بسنجند و براساس ذائقه مخاطب، تمرکز نمایند.

دسترسی به دانش بالا در زمینه اینترنت اشیاء

آقای یزدانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در رصد ها و تحلیل هایتان به مضرات نسل پنجم تلفن همراه برخورده اید؟ اضافه نمود: ما در زمینه نسل های مختلف ارتباطات سیار مطالعات گسترده ای انجام داده ایم که البته این مطالعات در مراکز دیگر به جز پژوهشگاه ارتباطات هم صورت گرفته است و شاهد نتایج محققان و نخبگان مان در کشور هستیم که بسیار متقن است.

وی گفت: موضوع تابش الکترو مغناطیسی موضوع مهمی است که هر کجا وجود داشته باشد باید آنالیز دقیق گردد و ما در نسل های قبلی ارتباطات هم مطالعات زیادی در این خصوص انجام دادیم و جمع بندی آن این است که اگر استفاده ای معقول و منطقی انجام گردد زیانی متوجه مردم نخواهد بود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه نمود: در زمینه 5G هم مطالعات زیادی صورت گرفته است و تا به امروز از آسیب رسان بودن آن به هیچ جمع بندی نرسیده ایم.

آقای یزدانیان گفت: موضوع تابس الکترو مغناطیسی موضوعی است که اگر در نزدیکی منبع و مرکز به مدت طولانی قرار گیرد قطعاً آسیب رسان خواهد بود به این معنا که مثلاً اگر در فاصله نیم متری منبع و به مدت طولانی و چندین ساعت قرار بگیریم قطعاً آسیب می رساند، اما در استفاده های عمومی چنین اتفاقی پیش نخواهد آمد.

وی اضافه نمود: البته مطالعات ما درباره نسل های قبلی و همچنین 5G متوقف نشده است و همه دنیا طرح های آسیب شناسی را در این خصوص انجام می دهند و ما هم در این زمینه مطالعات مان ادامه دارد و اگر به نتیجه ای رسیدیم در اختیار محققان و عموم مردم قرار می دهیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع کشور در بحث اینترنت اشیاء (آی او تی) گفت: اینترنت اشیاء انتخاب ناگزیر ماست، زیرا که هوشمندسازی موجب راحت تر شدن مردم و کاهش آسیب های ناشی از حضور فیزیکی خواهد شد.

آقای یزدانیان اضافه نمود: با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است صورت های متفاوتی از هوشمندسازی وجود دارد که وقتی ارتباطات فیزیکی کمتر می گردد به مزایای آن پی می بریم، اما تمرکز ما بیشتر در مورد هوشمندسازی در بحث صنعت است.

وی گفت: اگر به دنبال سازندگی، ساخت و توسعه کشور هستیم باید مدل های هوشمند بیشتر گردد و کارخانه ها را هوشمند کنیم تا از آسیب های نبود هوشمندسازی در امان بمانیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه نمود: یکی از مهمترین عرصه های فعالیت ما می تواند پیشگیری از آتش سوزی ها باشد و اکنون بحث مهار آتش سوزی و رصد آتش سوزی اهمیت ویژه ای دارد که ما با سازمان فناوری اطلاعات مطالعات خوبی را شروع کردیم و هم اکنون بخش های خصوصی به صورت آزمایشی بخشی از جنگل های گلستان را تقسیم بندی کردند و رصد آتش سوزی را پیگیری می نمایند و ما باید از این اقدامات حمایت کنیم.

آقای یزدانیان گفت: دانش فناوری اطلاعات ایران در زمینه اینترنت اشیاء و در لایه های دسترسی آن بسیار بالاست، چون تجهیزات در این لایه خیلی گران نیست و بیشتر از مغزافزار استفاده می گردد و دانش خوبی داریم.

وی اضافه نمود: یکی از کاربرد های اینترنت اشیاء می تواند خانه های هوشمند باشد به این ترتیب که ما بتوانیم با استفاده از یک ریموت خارج از خانه، گرمایش و سرمایش را کنترل کنیم.

به گزارش خبرگزاری وبلاگ درخشان 92 به نقل از صدا و سیما، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما در این پژوهشگاه نقشه راه آی او تی (اینترنت اشیاء) را در حوزه های مختلف تدوین نموده ایم.

منبع: خبرگزاری آریا

به "دستگاه ها، داده هایشان را در اختیار محققان هوش مصنوعی قرار دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه ها، داده هایشان را در اختیار محققان هوش مصنوعی قرار دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید