طارمی در پورتو مخربتر است، رونالدو در یک صورت رکورد دایی را نمیزند

به گزارش وبلاگ درخشان 92، مهدی طارمی مهاجم ایرانی انتها با قراردادی پر سر و صدا از تیم ریوآوه راهی تیم پورتو پرتغال شد و چند روزی است که در تمرینات این تیم حاضر می شود.

طارمی در پورتو مخربتر است، رونالدو در یک صورت رکورد دایی را نمیزند

وبلاگ درخشان 92 در همین ارتباط مصاحبهیی را با پدرو کادیما از روزنامه ابولا پرتغال انجام داده است که مشروح این مصاحبه در ادامه می آید:

* وبلاگ درخشان 92 - دقیقاً چه زمانی رسانه ها و کارشناسان پرتغال متوجه شدند طارمی بازیکنی است با قابلیت های گلزنی بالا؟

- پدرو کادیما: من طارمی را در جام دنیای 2018 روسیه دیدم و فهمیدم که او یک مهاجم توانمند و باهوش است. او از جمله بازیکنانی است که حتی اگر تیمش حاکم بر بازی نباشد، می تواند با نبوغ، هوش و سرعت خود خط دفاعی حریف را به دردسر اندازد؛ با توانایی خرید زمان در خط حمله و نزدیکتر کردن خطوط به هم. البته او بعداً به خاطر فرصت خوب گلزنی که در ملاقات ایران و پرتغال از دست داد، بیشتر مورد توجه نهاده شد. اولین چیزی که اینجا گفته شد این بود که طارمی به پرتغال یاری کرد ولی او خیلی زود نشان داد که چیزهای بیشتری برای گفتن دارد.

با توصیه کارلوس کی روش، دانشی که ما درباره طارمی داشتیم این بود که به خاطر رسیدن به رویایش و بازی در اروپا از درآمدها و قراردادهای بالا صرفنظر نموده است. طارمی با این کار نشان داد که یک بازیکن خاص و ویژه است. اگر اشتباه نکنم، در ابتدای مسابقات لیگ پرتغال در یکی از هفته های سوم یا چهارم طارمی به عنوان بازیکن فیکس وارد زمین شد و پیروز شد سه گل به تیم آوس که مهرداد محمدی را در اختیار داشت، به ثمر برساند. من در آن مسابقه در ورزشگاه حضور داشتم و طارمی تمام گل هایش را با خونسردی به ثمر رساند. آن روز دیگر تردیدی وجود نداشت و به تدریج همه متوجه شدند.

* آیا وقتی طارمی به تیم ریوآوه پیوست، هیچکس خبرهای این بازیکن را در ابتدا دنبال می کرد؟

- تا پیش از آن، خبرهای زیادی وجود نداشت به جز ریسک و شرط بندی عجیب روی مهاجمی که از سوی کارلوس کی روش توصیه شده بود. بعد از بازی با تیم آوس بود که کارلوس کارواخال سرمربی ریوآوه توضیحاتی درباره طارمی و توصیه کی روش و اینکه او از قراردادهای میلیونی صرفنظر نموده است، داد. این سرمربی ریوآوه بود که به رسانه ها هشدار داد طارمی مثل هر بازیکنی نیست. او می گفت طارمی بازیکن عادی نیست.

* همان اوایل کار که طارمی به خوبی از حریفان ریوآوه پنالتی می گرفت، برخی از طرفداران تیم مقابل به او لقب متقلب هم داده بودند. آیا به نظر شما این اتفاق عجیبی در پرتغال بود؟

- فکر نمی کنم این یک شهرت منفی باشد. در حقیقت طارمی پنالتی های زیادی به دست می آورد. این باعث افزایش شهرت او شد بخصوص وقتی ریوآوه در بازی خارج از خانه پیروز شد با سه پنالتی طارمی اسپورتینگ را شکست بدهد.

* به عنوان یک خبرنگار پرتغالی فکر می کنید کدام ویژگی مهدی طارمی خاص و ویژه است؟

- چیزی که طارمی را بیش از همه از دیگر بازیکنان متمایز می نماید، آرامش است. این آرامش او را به یک بازیکن سرد و کُشنده در اولین فرصتی که به دست آورد، تبدیل کرد؛ بازیکنی که هرگز عجول نیست و از دستپاچگی و اشتباهات دفاع حریف به خوبی استفاده می نماید. او درک بسیار خوبی از اشتباهات حریف داشته و در ظاهر شدن در جای درست توانایی شگرفی دارد. علاوه بر اینکه طارمی تمام نماینده خوبی است، در بازی سازی تیم هم چابک و سریع است.

* آیا تضمینی وجود دارد طارمی عملکرد درخشان خود در تیم ریوآوه را این بار در تیم پورتو ادامه بدهد؟ برای پیروزیت در پورتو به چه چیزی احتیاج است؟

- هیچ موقع تضمینی وجود ندارد اما تقریباً این اشتراک نظر وجود دارد که طارمی مهاجم اصلی پورتو در این فصل است، به دو دلیل؛ نخست برای خروجی های تیم و دوم برای خودش و چیزی که ارزشش را دارد و سر و صدایی که در نقل و انتقالش نسبت به سایر بازیکنان ایجاد شد. طارمی کاراکتری دارد که می تواند خیلی خوب با سبک بازی سرخیو کنسسائو سرمربی تیم مبنی بر بازی در عمق سازگار و هماهنگ گردد. به نظرم طارمی هر خصوصیتی برای درخشش دارد. او می تواند در پورتو با تیمی که پشت سرش و برای او کار می نمایند، مخرب تر باشد.

* تصویری که مردم و رسانه های پرتغال از فوتبال ایران دارند چه تصویری است؟

- ایران طبیعتاً برجسته ترین کشور در مطبوعات و رسانه های پرتغال نیست. البته حضور کارلوس کی روش در ایران ما را به هم نزدیکتر کرد. با احترام بی اندازه به علی دایی و مهدی مهدوی کیا، شخصاً خاطره خوبی از ایران در جام دنیای 1998 و تشویق این تیم دارم. هر زمان که می بی نم طارمی موقعیت و جایگاهی به دست می آورد، به شماره علی دایی یعنی شماره یک فکر می کنم.

* تاثیر حضور کارلوس کی روش در ایران روی پیشرفت بازیکنان این تیم از جمله مهدی طارمی را چطور ارزیابی می کنید؟

- کارلوس کی روش تاثیر بزرگی بر نتایج و سازماندهی فوتبال ایران داشت. حضور در مسابقات جام دنیای 2018 و همچنین ارائه نمایش مناسب مقابل تیم های قدرتمند پرتغال و اسپانیا پیروزیت بزرگی بود. فکر می کنم کی روش به بازیکنان ایران یاری کرد تا ذهنیت خود را به بازیکنان اروپا نزدیک نمایند. ما از ایران یک تیم جنگجو و منسجم در جام دنیای دیدیم اما مطمئناً استعدادها و توانایی های بیشتری برای کشف و ارائه بازی های جذاب فراتر از نتیجه گرایی وجود دارد. ایران در زمان کی روش نسل قدرتمندی در اختیار داشت اما تردید دارم تمام توانایی ها توسعه یافته باشد.

* به نظر شما بزرگترین رقیب مهدی طارمی در تیم پورتو چه کسی است؟

- مهمترین رقیب می تواند سوارز باشد اما این بازیکن در آستانه خرج از پورتو است. پورتو مصمم به شاداب سازی خط حمله خود است. حتی اگر سوارز هم بماند، طارمی مهاجم شماره یک است و به او ترجیح داده می گردد. تنها مهاجمی که در خط حمله باید به کارش ادامه بدهد، موسی مارگا است. تونی مارتینز اسپانیایی هم باید با تیم پورتو قرارداد امضا کند و او رقیب مستقیم طارمی خواهد بود. با احتساب نفراتی که در تیم می مانند و بازیکنانی که جدید اضافه می شوند، طارمی توانایی حضور در ترکیب اصلی را دارد. سرمربی تیم پورتو از طارمی انتظار تعهد به تیم را دارد. باتوجه به توانایی تمام نمایندگی، همه می دانیم که طارمی بازیکن تاثیرگذار، سر حال و با توانایی فریب مهاجمان، حدس اشتباهات آنها و استفاده از موقعیت ها است. طارمی بازیکن بسیار مهمی برای پورتو است زیرا او زیر فشار نیست و معمولاً عجله نمی نماید؛ چیزی که معمولاً در دیگر مهاجمان تیم پورتو شایع است.

* دیگر بازیکن ایرانی لیگ پرتغال، امیر عابدزاده است. آیا ممکن است عابدزاده هم به تیم دیگری منتقل گردد یا در همان تیم ماریتیمو می ماند؟

- درباره تیم پورتو و اتفاقاتش اطلاعات دقیقی ندارم. فقط می دانم که امیر به خوبی در ماریتیمو جواب داده است و به دیگر دروازه بان های این تیم ترجیح داده شده است. فکر می کنم برای عابدزاده مهم است که یک فصل دیگر هم در این تیم بماند.

* صحبت از علی دایی هم داشتید. آیا فکر می کنید کریستیانو رونالدو هموطن شما بتواند رکورد 109 گل ملی دایی را بشکند؟

- قطعی ترین چیز این است که رونالدو می تواند رکورد را بشکند مگر در صورتی که تصمیم به خداحافظی از تیم ملی بگیرد که با احساس میهن پرستانه رونالدو این اتفاق بعید است. رونالدو همواره تشنه رکوردهای جدید است. در این مورد فکر می کنم ذهنیت رونالدو پایین کشیدن دایی از تخت سلطنت (آقای گلی دنیا) است. او وسواس دارد که از همه بهتر باشد و تمام رکوردهای ممکن را به نام خود ثبت کند تا سال ها به عنوان بهترین بازیکن قضاوت گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "طارمی در پورتو مخربتر است، رونالدو در یک صورت رکورد دایی را نمیزند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طارمی در پورتو مخربتر است، رونالدو در یک صورت رکورد دایی را نمیزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید