نتایج ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی تعیین شد

به گزارش وبلاگ درخشان 92، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی و تبریز به ترتیب رتبه اول تا سوم را در نظام ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری بدون در نظر گرفتن تیپ دانشگاهی، کسب کردند.

نتایج ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی تعیین شد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ درخشان 92 به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درنظام ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری؛ دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و تبریز در تیپ یک و دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه، بقیةالله و همدان در تیپ دو و بعلاوه دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار، کردستان و بم در تیپ سه پیروز به کسب رتبه اول تا سوم شدند. در میان دانشگاه های علوم پزشکی نوپا هم دانشگاه علوم پزشکی لارستان رتبه اول، دانشگاه علوم پزشکی گراش رتبه دو و دانشگاه علوم پزشکی خوی رتبه سه را از آن خود کردند.

فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه ارزشیابی فعالیت های دانشگاه های علوم پزشکی کشور درحیطه تحقیقاتی و فناوری یکی از عملکرد های اصلی نظام علم و فناوری مرتبط با سلامت است، گفت: ماموریت اصلی این نظام، توسعه مرز های دانش سلامت، ارتقای پژوهش های کاربردی، فراوری فناوری و توسعه تحقیقات اثرگذار بر سلامت و خلق ثروت و ایجاد رفاه در جامعه است.

به گفته وی، منظره اصلی این فرآیند مهم، همان دورنمای کلی نظام سلامت است که ایران را تا سال 1404، برخوردار از بالاترین سطح سلامت و عادلانه ترین و پیشرفته ترین نظام سلامت در منطقه می خواهد.

نجفی، ضمن اعلام نتایج ارزشیابی به ویژگی های منحصر به فرد این دوره از نظام جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی اشاره نمود و گفت: انجام فرآیند ارزشیابی برای نخستن بار به صورت برخط و با استفاده از سامانه تازه ارزشیابی صورت گرفته است. محور های ارزشیابی این دوره بر پایه محور های فراوری دانش، ساختار تحقیقات و فناوری، فراوری فناوری، اثرگذاری مشخص شده است و این در شرایطی است که اثربخشی تحقیقات حوزه سلامت در کشور برای اولین بار در 18 دانشگاه علوم پزشکی در چهار بخش شامل اثر بر تصمیم گیری، اجرایی شدن نتایج پژوهش های سلامت، اثر مستقیم بر سلامت و اثرات مستقیم مالی به صورت پایلوت مورد سنجش قرار گرفته است.

نجفی اضافه نمود: برای اولین بار سنجش و ادغام ارزشیابی حوزه فناوری و ارتباط با صنعت برای تمامی دانشگاه ها با توجه به نگاه کشور به جهش فراوری و برطرف موانع آن انجام پذیرفت.

وی به دیگر ویژگی های این دوره ارزشیابی تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی اشاره نمود و گفت: توجه ویژه به ارتقای کیفیت مستندات پژوهشی و رعایت اصول اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی و رعایت وابستگی سازمانی استاندارد دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی جهت بازیابی کلیه مستندات پژوهشی به منظور حضور مؤثرتر در نظام های رتبه بندی بین المللی از جمله نکات مهم در این ارزشیابی است.

نجفی به مهم ترین دستاورد های ارزشیابی فعالیت های تحقیقات و فناوری سال 1399 اشاره نمود و گفت: رشد دو برابری فروش محقق شده داخلی و صادرات محصولات فناورانه و افزایش چشمگیر جذب منابع پژوهشی و نیازمحور به وسیله دانشگاه ها از مهم ترین دستاورد های ارزشیابی این دوره است و فرایند مثبت فراوری دانش و انتشار مقالات با کیفیت، همگام با افزایش تعداد ارجاعات و کاهش انتشار مقالات در مجلات نامعتبر و جعلی و بعلاوه فرایند مثبت و افزایشی در تعداد هسته ها و شرکت های فناور مستقر در مراکز رشد، افزایش تعداد اختراعات ثبت شده، فراوری نمونه اولیه، محصول دارای مجوز و تجاری شده قابل ذکر است.

در فرآیند ارزشیابی فعالیت های تحقیقات و فناوری سال 1399، علاوه بر استخراج شاخص های فراوری دانش (انتشار مقالات در نمایه نامه های معتبر، انتشار مقالات در مجلات 25 درصد برتر، همکاری های بین المللی، رهبری در پژوهش، تعداد استنادات، مقاله به هیات علمی و شاخص h، ساختار تحقیقات و فناوری، نیروی انسانی پژوهش محور، کمیته های تحقیقات دانشجویی، اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی به همراه شاخص های بخش فراوری فناوری (واحد فناور، پروژه فناوری، محصول، فروش، ثبت اختراع، ارائه خدمات، جذب اعتبارات، جشنواره/غرفه، آموزش و فرهنگ سازی) مورد ارزشیابی قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نتایج ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید