کشف سیاره ای که حیات دارد

به گزارش وبلاگ درخشان 92، اما دانشمندان نگران ستاره این سیاره هستند که یک به اصطلاح کوتوله سرخ است که برخلاف خورشید منظومه شمسی بی ثبات بوده و هرازگاهی شعله هایی از آن سر می کشد که می تواند هرگونه زندگی را پیش از آن که در سیاره پا بگیرد، نابود کند.

کشف سیاره ای که حیات دارد

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) در میان داده های قدیمی یک تلسکوپ بلااستفاده، کهنه سیاره جالبی پیدا نموده که ممکن است دارای حیات باشد.

این سیاره که به اندازه کره زمین است در خارج از منظومه شمسی قرار داشته و به دور منطقه قابل زیست ستارهاش می چرخد، که به این معناست که هوای آن به اندازه ای ملایم است که اجازه می دهد این سیاره صخر ه ای در خودش آب مایع نگاه دارد.

این دنیا دوردست، در جریان آنالیز اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ فضایی کِپلِر، توجه دانشمندان را جلب کرد. ماموریت کپلر در سال 2018 به سرانجام رسید، اما این تلسکوپ در طول مدت رصدش مقادیر معتنابهی اطلاعات ذیقیمت از ستارگان جمع آوری و به زمین ارسال کرد.

هویت این سیاره، پیشتر توسط آلگوریتم کامپیوتری که اطلاعات کپلر را آنالیز می کرد، به غلط شناسایی شد. اما دانشمندان توانسته اند با نگاه دیگری به داده های کپلر نتیجه گیری نمایند که این حقیقتا سیاره ای کشف نشده است.

در واقع، این سیاره از نظر اندازه و دمای تقریبی آن بیش از تمام سیاراتی که توسط کپلر کشف شده به زمین شباهت دارد. هرچند ممکن است سیارات دیگری در خارج از منظومه شمسی از لحاظ اندازه یا دما به زمین نزدیکتر باشند، اما تا به امروز ترکیب این دو در یک سیاره واحد، همراه با موقعیتش در منطقه قابل زیست، مشاهده نشده است.

این سیاره که حدود 300 سال نوری از زمین فاصله دارد کمی بزرگتر از کره زمین بوده و نوری که بر آن می تابد حدود 75 درصد نوری است که کره زمین از خورشید دریافت می نماید. این بدان معناست که دمای آن نیز مشابه زمین بوده که مستلزم شرایط لازم برای زندگی است.

دانشمندان امیدوارند بتوانند اطلاعات بیشتری در خصوص این سیاره، آتمسفر اطراف آن، اندازه و حجم و سایر شرایط حاکم بر آن کشف نمایند. توماس زاربوکن، یکی از مدیران اداره ماموریت های علمی ناسا در واشنگتن می گوید: این دنیای جالب و دوردست، این امیدواری را به وجود می آورد که شاید کره زمین دیگری در میان ستارگان، منتظر کشف شدن باشد.

اطلاعاتی که تلسکوپ هایی نظیر کپلر و برنامه ماهواره ای شناسایی فضای ماورای منظومه شمسی به ما داده، همچنان منبع کشفیاتی چشمگیر برای جامعه علمی است که سال به سال، به توانایی های ما برای یافتن سیارات جالب می افزاید.

منبع: ایندیپندنت