گردش گری و رونق مالی مازندران

به گزارش وبلاگ درخشان 92، تلفیق طبیعت و تاریخ در مازندران

توریسم و گردش گری در قرن اخیر از سطح یک سرگرمی گذشته است و در جهان به آن به دید یک صنعت نگاه می گردد که عایدی زایی آن برای کشوری مثل ایران با جاذبه های فراوان توریستی گاه می تواند برابر با عایدی نفت و حتی بیش از آن باشد. اما متأسفانه در این سال ها به بهانه های مختلف آن گونه که باید از این صنعت عایدی زا استفاده نشده است.

گردش گری و رونق مالی مازندران

توریسم و گردش گری در قرن اخیر از سطح یک سرگرمی گذشته است و در دنیا به آن به دید یک صنعت نگاه می گردد که عایدی زایی آن برای کشوری مثل ایران با جاذبه های فراوان گردشگری گاه می تواند برابر با عایدی نفت و حتی بیش از آن باشد. اما متأسفانه در این سال ها به بهانه های مختلف آن گونه که باید از این صنعت عایدی زا استفاده نشده است.

در صنعت گردش گری جاذبه ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که جاذبه های تاریخی و طبیعی از اصلی ترین این جاذبه ها است و مازندران به عنوان یکی از پرجاذبه ترین منطقه ها گردش گری طبیعی و حتی تاریخی ایران این ظرفیت را دارد که سالیانه هزاران گردش گر خارجی و داخلی را به خود جذب نموده و از این ره گذر علاوه بر ارز آوری برای کشور به رونق اقتصاد محلی نیز یاری کند.

یکی از چیزهایی که باعث شده است تا از ظرفیت گردش گری این استان بهشت گونه استفاده نگردد عدم معرفی کامل و درست ظرفیت های گردشگری مازنداران برای گردش گران ایرانی و خارجی است. گردش گران ایران به محض شنیدن نام مازندران فقط جاده های سر سبز و سواحل بسیار زیبای مازندران به ذهنشان می آید در حالی که همه این زیبایی ها فقط بخشی از تماشای های استان مازندران است. گردشگر ها و گردش گرانی که قصد سفر به مازندران را دارند اگر از ظرفیت های واقعی این استان مطلع شوند به جای بسنده به جنگل و دریا نگاهی هم به سایر ظرفیت های این استان می اندازند.

آلاشت ظرفیت ناشناخه گردش گری

آلاشت شهری بسیار زیبا از توابع شهرستان سوادکوه است که ظرفیت بسیار بالایی از گردش گری را در وسعت کم خود جایی داده است؛ آلاشت را می توان در رده های بالای شهر- روستاهای تماشای ایران قرار داد؛ چرا که با وجود وسعت کم و جمعیت پائین گاه چند برابر بیشتر از برخی از شهرهای بزگ جاذبه تماشای دارد؛ بافت تاریخی آلاشت یکی از جاذبه های تماشای این شهر است که روح خستگان از رویش هندسی آهن، سیمان، کچ و افسردگان از مدرنیته را جلا می دهد و ایرانیان را به نوستالژی هایشان مهمان می نماید. کمی آن طرف تر در میان طبیعت بکر آلاشت مسجدی زیبا با گنبد هشت ظلعی و معماری بسیار زیبا چشم نوازی نموده و بازدیدگنندگان از این منطقه زیبا را به خود جذب می نماید. در ورودی شهر نیز رصدخانه آلاشت واقع شده است که راه را برای نظاره آسمان پاک و بی آلایش آلاشت فراهم می نماید و روزهای پنجشنبه عموم مردم می توانند با استفاده از امکانات هرچند آماتوری این رصد خانه به سیر در آسمان ها بپردازند. کمی که از شهر دور شویم و در فاصله هفتاد کیلومتری به پل تاریخی ورسک می رسیم که برای بسیاری تاریخ جنگ دنیای دوم را بازگویی می نماید؛ معبد دختر پاک و رستم دکت از دیگر چیزهایی است که می توان به عنوان جاذبه های آلاشت اعلام کرد . خلاصه آنکه اگر کسی بخواهد به یکی از منطقه ها بی نظیر گردش گری در ایران برود بهتر است آلاشت را به عنوان یکی از مقاصد گردش گری خود انتخاب کند تا هم در طبیعت سیرکند و هم در تاریخ.

سوداکوه را از قلم نیاندازید

در میان جاذبه های گردش گری در استان مازندران می توان به سواد کوه و جاذبه های بی بدیلش اشاره نمود؛ شهری پر از لطف طبیعت با مردمانی که مهمان برایشان حکم صاحب خانه را دارد. در میان جاذبه های گردش گری سوادکوه می توان به کوچک ترین کلیسای دنیا در این شهر اشاره نمود، کلیسایی که در زمان رضا خان و برای مهندسان فعال در پروژه راه آهن شمال ساخته شد و متاسفانه امروز در حصار ساختمان های تجاری از دید مردم دور مانده است. غار اسپهبد خورشید نیز از دیگر جاذبه های زیبای سواد کوه است؛ بزرگ ترین طاق طبیعی دنیا که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نماید و عظمت طبیعت و قدرت خدا را به رخ ببینندگان می کشد؛ این غار که در مقابل خطیر کوه در منطقه دو آب واقع شده است بیش از آن که یک غار باشد قلعه ای است که از دوره ساسانیان اتاق هایی را در خود دارد و احتمال می رود که در آن موقع به عنوان سکونت گاهی امن و یا قلعه ای جنگی از آن استفاده می شده. شمارش جاذبه های گردشگری سواد کوه خود فصلی مفصل می طلبد که جز با رفتن و تماشا آن همه لطافت روح زیبایی طلب انسان قانع کردن نخواهد شد.

سیمرغ و روح تاریخی که در آن جاریست

از جمله نقاط تماشای استان مازندران شهرستان سیمرغ است؛ این شهرستان که با مرکزیت شهر کیاکلا چند سالی است به عنوان شهرستان شناخته شده است از جمله جاذبه های گردش گری استان تمام بهشت مازندران است.

آنچه از دوره صفویه در این منطقه به جای مانده است و نیز تپه های به جای مانده از هزاره اول قبل از میلاد مانند تپه های اکوک و آغوزدین و نیز قلعه ها و ابنیه قدیمی در این شهرستان و روستاهای تابعه نشان از تمدنی کهن در این منطقه دارد و بیان می نماید که سیمرغ و کیاکلا در گذشته مرکزی مهم و حتی نظامی بوده است که تحت سخت ترین تدابیر امنیتی و نظامی اداره می شده؛ اما از آن همه سختی امروز فقط ابنیه تاریخی و تپه های باستانی برجای مانده است و در این منطقه جز لطافت و مهمان نوازی چیزی به چشم نمی خورد. نکته جالب توجه این است که بقاع متبرکه بسیار زیادی در این منطقه وجود دارد که نشان از عشق وافر مردم این منطقه به خاندان اهل بیت(ع) و کوشش برای حفاظت از آثار و مقابر این بزرگان دارد.

حاشیه های گردشگری

اگر به این منطقه ها سفر کردید با خوردن غذاهای محلی مانند سبزی پلو با مغز گردو، پنیر خیکی: پنیر، شیش انداز، دیس کباب، کئی پلا ,... سفر خود را کامل کنید و کوشش کنید تا از صنایع دستی این منطقه مانند جاجیم حتما سوغاتی برای خود و اطرافیانتان فراهم آورید.

مختصر آنکه تفاوت مازندران با سایر شهرهای مقصد در گردش گری این است که شهرهایی مثل اصفهان و شیراز به خاطر معرفی خوب از طرف رسانه ها و مردم همان منطقه ها، مورد توجه وافر گردش گران و گردشگر های خارجی قرار گرفته است اما مازندران که روزگاری محل اتفاقات بسیار مهمی بوده است هنوز برای بسیاری از مردم دنیا و حتی ایران ناشناخته است؛ کوشش در شناساندن مازندران به گردش گران می تواند اقتصاد این منطقه بکر و گردشگری را دست خوش تحولی عمیق و شگرف کند و بستر اشتغال و فراوری ثروت را برای مردم آن سامان فراهم آورد.

منبع: راسخون

به "گردش گری و رونق مالی مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردش گری و رونق مالی مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید