تاریخچه موسیقی؛ مختصری در باب پیدایش موسیقی در جهان

به گزارش وبلاگ درخشان 92، تاریخچه موسیقی را می توان در آثار برجای مانده در چوغامیش خوزستان ایران که در سال های 1961 تا 1966 یافت شده است، جستجو کرد. این مهرنگاری ها تصویری از یک بزم را نشان می دهد که دسته ای نوازنده هر کدام به نواختن سازی مشغول هستند.

تاریخچه موسیقی؛ مختصری در باب پیدایش موسیقی در جهان

وبلاگ درخشان 92 | سرویس فرهنگ و هنر - بی شک موسیقی از همان بدو خلقت انسان ها در طبیعت وجود داشته است. در آن زمان موسیقی چیزی نبوده جز صدای پرندگان، صدای جوی آب، صدای وزش باد از میان درختان و ... که همین دلیلی شد تا اقدام به ساخت صدا های موسیقی دست ساز کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با تاریخچه و زمان پیدایش موسیقی آشنا شوید.

تاریخچه موسیقی

برای شناختن ماهیت موسیقی باید یک مبدا و منشائی برای موسیقی وجود داشته باشد. به همین دلیل فیلسوفان و دانشمندان نظریات و فرضیات بسکمک در این زمینه ارائه دادند. افرادی، چون افلاطون، نیچه، هردر، ابن سینا و .... ژان ژاک روسو در سال 1767 و پس از آن دلابور در تالیفات خود موضوع موسیقی را مورد بحث قرار دادند. مردم فرانسه و انگلیس و پس از آن ها آلمانی ها جزو نخستین کسانی بودند که به تحقیق در این زمینه پرداختند.

شواهد و مستنداتی مبنی بر اینکه انسان های نئاندرتال (گونه ای از انسان های اولیه) با موسیقی آشنا بودند یا خیر، در دسترس نیست. ولی باستان شناسان و تاریخ دانان، مبدا پیدایش ساز هایی مثل طبل و نی را به اندوگونس ها نسبت داده اند. در آن زمان اندوگونس ها در مناطقی زندگی می کردند که درختان نی و میان تهی رشد می کرد، در هنگام وزش باد صدایی خوشایند از میان نی ها می گذشت و این امر توجه آن ها را به خود جلب کرد و موجب شد که برای اولین بار ساز نی را به عنوان یک آلت موسیقی مورد استفاده قرار دهند.

پس از آن وقتی پرندگانی مانند دارکوب منقار خود را به درخت می کوبیدند باعث شد که توجه انسان های آن زمان را جلب کند و ساز هایی مثل طبل را اختراع کنند. در آن زمان از این ساز ها به خصوص ساز های کوبه ای در زمان شکار و موارد اضطراری استفاده می کردند. رفته رفته پیشرفت کردند و نی و دف را با پایکوبی و آواز برای شادی همراه کردند و پس از گذشت 50 الی 70 هزار سال آن موسیقی تبدیل به موسیقی امروزی شد.

تاریخچه موسیقی در برخی کشور ها

تاریخچه موسیقی در ایران

با نگاهی به مهرنگاری ها و آثار برجای مانده در چوغامیش خوزستان که در سال های 1961 تا 1966 یافت شده است، می توان به قدمت موسیقی در ایران پی برد. این مهرنگاری ها تصویری از یک بزم را نشان می دهد که دسته ای نوازنده هر کدام به نواختن سازی مشغول هستند. بی شک آن ها را می توان از نخستین گروه های ارکستر جهان دانست. در این تصاویر ساز هایی مانند چنگ، شیپور، تمبک دیده می گردد.

موسیقی در ایران از زمان آمدن نژاد آریایی به سرزمین ایران، پس از آن در زمان هخامنشیان قبل از اسلام و پس از اسلام تا به امروز به شکل های گوناگون وجود داشته است.

تاریخچه موسیقی در غرب

موسیقی در غرب را می توان به دوران های مختلف تقسیم کرده که در هر دوران ویژگی های خاص خود را داشته است. موسیقی غرب در دوران های مختلف عبارتند از:

موسیقی قرون وسطی

موسیقی قرون وسطی تا سال 1450 را شامل می گردد و قدیمی ترین موسیقی است که می شناسیم. اعم از موسیقی مذهبی یا غیر مذهبی.

موسیقی رنسانس

رنسانس از سال های 1450 تا 1600 را شامل می گردد. رنسانس به معنی تولد دوباره است. مهم ترین ویژگی موسیقی در این دوران تمایل شدید به فرهنگ و مسئله آموزش است.

موسیقی باروک

موسیقی این دوران شامل سال های 1600 تا 1750 است. باروک از واژه پرتغالی باروکو به معنی مروارید است. این اصطلاح در ارتباط با سبک بسیار آراسته و پر زینت و زیور معماری و هنر قرن هفدهم بوده است. پس از آن موسیقی دانان از این اصطلاح در پیدایش اپرا و ... استفاده کردند.

موسیقی کلاسیک

این دوران از سال های 1750 تا 1810 را در بر می گیرد. کلاسیک در آن دوران متعلق به عالی ترین درجات بوده است.

موسیقی رمانتیسم قرن 19

واژه رمانتیسم ابتدا برای توصیف نخستین نشانه های اندیشه های جدید در نقاشی و ادبیات استفاده می شد و بعد ها توسط موسیقی دانان به کار گرفته شد. موسیقی رمانتیسم از سال 1810 تا 1910 وجود داشت.

موسیقی قرن بیستم

در تاریخچه موسیقی از سال های 1910 تا 1980 متعلق به موسیقی قرن بیستم است که در این دوران تکنیک های جدید موسیقی آن را به یکی از مهیج ترین موسیقی های تاریخ تبدیل کرد.

تاریخچه موسیقی در یونان

مردم یونان، هرمس را که خدای بازرگانی و بازرگانان در یونان بوده است، به شکرانه بخشیدن موسیقی، ستایش می کردند. او در هنگام گردش در سواحل دریای مدیترانه پوست گاوی را که از برادرش (به نام آپولون) به سرقت برده بود، بر روی لاک لاک پشت می کشد، شاخ های گاو را در محل دست های لاک پشت نصب کرده و آغاز به سا زدن می کند. نام این ساز را لیر گذاشته بودند.

تاریخچه موسیقی در چین

قدمت موسیقی در چین به 4500 سال پیش برمی گردد. در آن زمان پادشاهی به نام هائونک تی دستور داد تا صدای مرغان و جویباران را سرمشق قرار دهند و موسیقی را اختراع کنند.

قدمت موسیقی در ژاپن

می گویند که روزی در ژاپن الهه خورشید قهر کرد و به پناهگاه خود رفت. تنها تشویق آن به بیرون آمدن این بود که آغاز به خواندن سرود کنند. حتی هنوز هم در ژاپن هنگام وقوع کسوف مردم ژاپن به این رسم قدیمی متوسل می شوند و آواز های قدیمی را سر می دهند.

پیدایش موسیقی در آمریکای شمالی

در یکی از قبایل آمریکای شمالی معتقدند که موسیقی از طرف یکی از خدایان با نام تسکانی-پوکا آمده است و می گویند که وی پلی از لاک پشت ها و نهنگ ها ساخته است که در هنگام آواز خوانی و نوازندگی با کمک آن خورشید صعود می کند.

پیدایش موسیقی در حبشه

حبشی ها خدایی به صورت کبوتر داشتند و معتقد بودند که او موسیقی و خواندن و نوشتن را به آن ها آموخته است.

زبان موسیقی

کارل شتومیف از اساتید سابق فلسفه دانشگاه برلین معتقد است که تاریخ آغاز و آغاز موسیقی زمانی است که مردم برای تفهیم بهتر و بیان احساسات خود به اصوات متوسل شدند و این زمینه ای شد برای پیشرفت موسیقی. در واقع در ابتدا موسیقی را همان سخن گفتن می دانستند و این که هر صدایی کشش خاص خود را دارد.

ابتدا سرودها برای راز و نیاز با خدا ساخته می شد اما کم کم متوجه شدند که انسان ها فقط به خاطر راز و نیاز با خدا سرود نمی خوانند بلکه به خاطر عشق و علاقه به یکدیگر و جلب توجه جنس مخالف آغاز به سرودن می کنند. چارلز داروین می گفت: مردم برای مهر ورزی باید دست خود را به سمت موسیقی دراز کنند و از این وسیله معجزه آسا برای برآوردن حاجت خود کمک بگیرند. با این حال در زمان های گذشته استفاده از موسیقی برای هر کسی مجاز نبوده و بیشتر مختص به کاهنان و جادوگران بود. با اینکه آواز خواندن و نواختن ساز برای این افراد مجاز بود، دیگران حتی اجازه دسترسی به ساز ها را هم نداشتند.

بیشتر بدانید: الفبای موسیقی چیست؟

پیدایش ساز ها و آلات موسیقی

یکی از اولین و طبیعی ترین وسیله موسیقایی حنجره انسان ها برای آواز خواندن و دست زدن انسان برای ریتم بوده است. انسان ها با دست زدن آهنگ ها و آواز ها را دنبال می کردند. با گذشت زمان بشر از شاخ حیوانات و گیاهانی مثل نی، ساز های بادی را اختراع کردد. پس از آن، نوای دلنشین و جذابی که از این ساز های اولیه به گوش می رسید، انسان را وادار کرد که همواره برای کامل تر کردن این ساز ها تلاش کند.

منبع: setare.com

به "تاریخچه موسیقی؛ مختصری در باب پیدایش موسیقی در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه موسیقی؛ مختصری در باب پیدایش موسیقی در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید