خبرنگاران تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد جدی است

به گزارش وبلاگ درخشان 92، یاسوج - خبرنگاران - معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اینکه استان از لحاظ بارش بعد از استانهای شمالی قرار گرفته است اما بدلیل خشکسالی تنش آبی احتمالی در این استان دور از انتظار نیست.

خبرنگاران تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد جدی است

کیامرث حاجی زاده روز دوشنبه در نشست تنش آبی استان، گفت: 125 روستا و مناطق عشایری استان با تنش آبی رو به رو هستند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه های متولی برای جلوگیری از هر گونه مسئله ای نسبت به مدیریت بحران اقدام لازم را انجام دهند.

حاجی زاده از تشکیل6 کمیته از جمله آب، برق، اطلاع رسانی، کشاورزی و صنعت، کمیته امنیتی و انتظامی و مشخص خسارات اطلاع داد و اضافه کرد: می طلبد این کمیته ها به صورت هفتگی برای مدیریت بحران برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

وی بر نقش رسانه ها در مطلع سازی مردم در کمیته اطلاع رسانی تاکید نمود و گفت: برگزاری میزگردهای تخصصی نقش مهمی در این راستا دارد.

حاجی زاده با اشاره به اینکه در سال 97، یک هزار میلیارد تومان به تنش آبی در کشور اختصاص یافت، مطرح کرد: سال جاری دو ردیف جدید تنش آب روستایی و راه روستایی به استان اضافه شده است.

وی اولویت نخست حوزه عمرانی استانداری را تامین آب شرب و ساماندهی راه های روستایی و بعد مبلمان شهری خاطرنشان کرد.

حاجی زاده بر احیای منابع آبی از سوی آب منطقه ای تاکید نمود و گفت: تصفیه خانه یاسوج تا خرداد ماه در مدار بهره برداری قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه آب منطقه ای اولویت خود را به احیای منابع آبی اختصاص دهد، گفت: در مورد تامین برق در بهار و تابستان برنامه ریزی دقیق انجام گردد.

حاجی زاده با ابراز نگرانی از کاهش 40 درصدی حجم آب سد شاه قاسم نسبت به سال گذشته گفت: این استان از لحاظ بارش بعد از استان های شمالی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سال ها از شروع به کار سد تنگ سرخ می گذرد، گفت: در همین دو سال اخیر شرایط اجرایی این سد شتاب گرفته است.

معاون عمرانی استاندار یکی از مسائل پروژه های کهگیلویه و بویراحمد را طولانی شدن فرایند پیشرفت فیزیکی آنها دانست و اضافه کرد: 80 درصد اعتبارات ملی است و تنها 20 درصد مربوط به استان است که می طلبد مدیران با سرعت عمل در جذب اعتبارات مسائل پروژه ها را رفع نمایند.

حاجی زاده اولین اصل در مدیریت پیروز را داشتن ارتباطات و قدرت تعامل مدیران دانست و گفت: مدیران در ستاد سازگاری با کم آبی کوشش جهادی داشته باشند.

وی بحران کرونا ؛بازسازی سی سخت، تنش آبی و آتش سوزی ها را چهار بحران پیش روی استان خاطرنشان کرد.

کهگیلویه و بویراحمد با وجود فراوری 10 درصد از روان آب های کشور،57 رودخانه به طول یک هزار و 400 کیلومتر و 11 هزار کیلومتر آبراه دارای ظرفیت های بی نظیری در حوزه آب است.

میانگین میزان بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد 661 میلیمتر معادل سه برابر میانگین بارندگی در کشور است.

حجم آب تجدیدپذیر کهگیلویه و بویراحمد هشت میلیارد و 513 هزار مترمکعب معادل 8.5 درصد کل آب ایران است.

میازن بارندگی سال زراعی جاری در استان نسبت به سال قبل نزدیک به 40درصد کاهش یافته است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد جدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد جدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید