خبرنگاران ذخیره اکنون سد زاینده رود در مقایسه با سال گذشته 48 درصد کمتر است

به گزارش وبلاگ درخشان 92، اصفهان - خبرنگاران - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به 315 میلیون متر مکعب رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصد کمتر است.

خبرنگاران ذخیره اکنون سد زاینده رود در مقایسه با سال گذشته 48 درصد کمتر است

به گزارش وبلاگ درخشان 92، حسن ساسانی روز یکشنبه در جمع وبلاگ درخشان 92 در سالن اجتماعات این نهاد اضافه نمود: سال قبل در چنین روزهایی 701 میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره بود اما امسال به دلیل کاهش بارش ها این میزان به حدود نصف رسیده است.

وی با اشاره به آمار ورود و خروج آب به سد اضافه نمود: اکنون ورودی به سد 16 متر مکعب و خروجی از آن 84 متر مکعب بر ثانیه است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: مقدار بارش ها در سرشاخه های زاینده رود از ابتدای سال آبی جاری(مهر 98) تا به امروز یک هزار و 176 میلی متر بوده، در حالی که برای مدت مشابه پارسال این مقدار 2 هزار و 124 میلی متر ثبت شد که نشان می دهد شرایط بارش ها نسبت به سال قبل به حدود نصف تقلیل یافته است.

ساسانی ادامه داد: مقدار بارندگی ها در متوسط بلند مدت این منطقه یک هزار و 355 میلی متر بوده و نشان می دهد امسال در مقایسه با دوره زمانی یاد شده 13 درصد کاهش بارش داشته ایم.

وی با بیان اینکه اکنون آب برای کشت کشاورزان جاری است، شرح داد: ذخیره سد زاینده رود تا انتها شهریور برای تامین آب آشامیدنی و پایداری سد نباید از 200 میلیون متر مکعب کمتر شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به دغدغه تامین آب در ماه های پیش رو گفت: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی، بارندگی پاییز امسال در منطقه کمتر از نُرمال خواهد بود بنابراین مسائل آبی در نیمه دوم سال هم تداوم دارد.

ساسانی تاکید کرد: خط قرمز ما در موضوع توزیع، تامین آب آشامیدنی است و از آنجا که کاهش بارش ها تاثیر بسزایی بر منابع آبی داشته، مصرف بهینه آب باید بطور جدی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه در توزیع آب کشاورزی، حقابه ها بعنوان یک اصل مد نظر قرار می گیرد، گفت: با اینحال توزیع عادلانه بر اساس حقابه ها همواره مورد تاکید بوده است تا کشاورزان مناطق مختلف بتوانند به کشت و کار بپردازند.

زاینده رود به طول بیش از 400 کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه های اخیر به علت کمبود بارش ها، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی روبرو شده است.

کاهش چشمگیر منابع آبی و خشکی زاینده رود اکنون در صدر چالش های فراروی این استان نظیر آلودگی هوا، ترافیک، فرونشست زمین و زیست محیطی است که به تاکید کارشناسان و مسوولان امر باید برای برون رفت این معضل اساسی فراگیر برنامه ریزی علمی و عملی پایدار با اجرای طرح های تامین آب صورت گیرد.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ذخیره اکنون سد زاینده رود در مقایسه با سال گذشته 48 درصد کمتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ذخیره اکنون سد زاینده رود در مقایسه با سال گذشته 48 درصد کمتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید