زمان اعلام قیمت های جدید خودرو تعیین شد

به گزارش وبلاگ درخشان 92، ستاد تنظیم بازار طی هفته جاری قیمت محصولات تولیدی خودروسازان را اعلام خواهد نمود. یک منبع مطلع تایید کرد که به احتمال زیاد طی امروز و فردا ستاد تنظیم بازار تکلیف نهایی قیمت ها را تعیین و به خودروسازان ابلاغ خواهد نمود.

زمان اعلام قیمت های جدید خودرو تعیین شد

به گزارش دنیای اقتصاد، آنچه معین است سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوری کنندگان قیمت محصولات فراوریی را به کمیته خودرو ارسال نموده و این کمیته نیز در جلسه شنبه گذشته، پیشنهاد های سازمان حمایت را آنالیز و با اعمال نظر روی آن، گزارش نهایی را به ستاد تنظیم بازار ارسال نموده است.

بر این اساس بعضی منابع مطلع روز گذشته تایید کردند که ستاد نیز ظرف امروز و فردا به اعلام نهایی قیمت ها خواهد پرداخت. به این ترتیب سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوری کنندگان همچون رویه دو سال گذشته همچنان قیمت گذار اصلی خودرو محسوب می گردد، این در شرایطی است که امسال شورای رقابت نیز به جمع پیشنهاد دهندگان قیمت خودرو پیوست.

سازمان حمایت بعد از خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو به عنوان مرجع در این زمینه معرفی گردید و طی این سال ها نیز به قیمت گذاری دولتی خودرو پرداخته است. آنچه معین است این سازمان در سال جدید درصدی به قیمت خودرو افزوده است حال آنکه درصد افزوده شده، ظاهرا چندان باب میل خودروسازان نبوده است.

در این زمینه زنجیره خودروسازی کشور امیدوار بود در سال جدید که به نام سال جهش فراوری معرفی گردیده، سیاست گذار خودرویی نیم نگاهی به قیمت گذاری در حاشیه بازار داشته باشد تا زیان فراوری محصولات تا حدودی متوقف گردد.

با این حال، اما دولتمردان چندان رضایتی به آزاد سازی قیمت ها نشان ندادند و تنها درصدی به قیمت محصولات فراوریی افزودند. خودروسازان معتقدند که با توجه به افزایش هزینه نهاده های فراوری و در کنار آن شرایط نامناسب کسب و کار در سال جدید افزایش قیمت خودرو می تواند شرکت های فراوریی را از حمایت های مادی دولت تا حدودی بی احتیاج کند.

آنچه معین است کمبود نقدینگی در شرکت های خودروساز به دلیل قیمت گذاری دستوری یکی از موانع رشد فراوری محسوب می گردد حال آنکه دولت با تخصیص تسهیلات و اعتبارات معین احتیاج خودروسازان را به نقدینگی تا حدودی برطرف و رجوع نموده است.

حال به نظر می رسد خودروسازان سال سختی پیش رو دارند، چراکه با افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های فراوری از یک سو باید جوابگوی قطعه سازان باشند و از سوی دیگر فراوری را به سطح انتظارات وزارت صنعت، معدن و تجارت برسانند. مسوولان صنعتی کشور چندی پیش اعلام کردند که فراوری خودرو در امسال به یک میلیون و 200 هزار دستگاه خواهد رسید، این در شرایطی است که باید دید چه برنامه ریزی در راستای تحقق این میزان فراوری شده است.

آنچه معین است خودروسازان با توجه به قیمت گذاری دستوری قادر به افزایش فراوری نخواهند بود مگر اینکه دولت باز هم با تخصیص اعتبار و تسهیلات احتیاج موقتی آن ها به نقدینگی را برطرف و رجوع کند. حال باید دید که ستاد تنظیم بازار با توجه به افزایش قیمت ها در بازار و همچنین احتیاج خودروسازان به نقدینگی برای افزایش فراوری، چه درصدی به قیمت خودرو ها افزوده است؟ آیا این ستاد باز هم تمایل به پایین نگه داشتن قیمت خودرو در کارخانه دارد یا با تمهیداتی در پی کاهش فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار است تا بلکه دلالی از بازار خودرو رخت برکشد.

منبع: فرارو

به "زمان اعلام قیمت های جدید خودرو تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان اعلام قیمت های جدید خودرو تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید