معلمان از شاد می گویند
به گزارش وبلاگ درخشان 92، وزارت آموزش و پرورش که از روزهای ابتدایی شیوع کرونا و تعطیلی مدارس بر سیاست تداوم آموزش تاکید نموده است در کنار آموزش های مکمل چون پخش دروس به وسیله سه شبکه رسانه ملی، تهیه و ارسال درسنامه به مناطق محروم و عشایری و همچنین تدریس خودجوش معلمان در شبکه های اجتماعی، دست به راه اندازی شبکه ای موسوم به شاد زد که نحوه عضویت، ورود و استفاده از آن، حواشی و واکنش های مختلفی به دنبال داشت.
به گزارش وبلاگ درخشان 92، نظام آموزشی کشور سال 98 را با تعطیلی ناشی از شیوع کرونا به سرانجام رساند و سال 99 را با تداوم تعطیلی ها ادامه می دهد و همچنان تصمیم گیری نهایی و دقیقی برای به سرانجام بردن سال تحصیلی و ارزشیابی های سرانجامی اتخاذ نشده است.
در پی کوشش های اجرا شده به منظور تداوم آموزش، راه اندازی شبکه ای امن و نسخه شبیه سازی شده کلاس درس از فروردین ماه در دستور کار آموزش و پرورش نهاده شد و به تدریج بعد از تعطیلات نوروز از معلمان و دانش آموزان خواسته شد که وارد شبکه شاد شده و به عضویت آن در بیایند. شبکه ای که طبق اعلام آموزش و پرورش ضریب امنیتی اش از نظر جنبه های اخلاقی، حفظ داده ها، اطلاعات و محتواهای فراوری شده بسیار بالاست.
طبق جدیدترین آماری که مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای در روز هفتم اردیبهشت ماه اعلام نموده است تا کنون 8 میلیون و 404 هزار و 463 دانش آموز، معلم و مدیر در شاد ثبت نام نموده اند و 953 میلیون و 289 هزار پیغام در شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) تبادل شده است.
شبکه اجتماعی دانش آموزی، هرچند محسنات بسیاری دارد و می تواند در صورت تکمیل و ارتقای کارایی هایش، به نسخه بی چون و چرای آموزش و پرورش در مواقع بحران تبدیل گردد و دست دانش آموزان و معلمان را در هنگام بروز بلایای طبیعی چون سیل و زلزله و یا تعطیلی های پیش بینی نشده ای که نظیر آن را هرساله در پاییز به علت آلودگی هوا شاهدیم بگیرد؛ اما هنوز در ابتدای راه است و عدم فراهم شدن کامل زیرساخت های مربوط به آن، صدای برخی خانواده ها و معلمان را درآورده و گلایه هایی را در پی داشته است.
در ادامه نظرات چند معلم که از شبکه شاد استفاده نموده اند را مرور می کنیم:
غیردولتی ها اپلیکیشن های دیگری دارند
یک معلم مدرسه هیئت امنایی که به صورت همزمان در یک مدرسه غیردولتی نیز تدریس می نماید توضیحاتی درباره آشبکه شاد می دهد و می گوید: استقبال از سوی بچه ها در شاد متفاوت است اما از یک کلاس 20 نفره چند نفری عضو گروه کلاسی خود شده اند. اما برخی مدارس غیردولتی که پول داشتند سامانه های دیگری را در اختیار گرفته اند و از آن ها استفاده می نمایند و به نوعی شبکه شاد برایشان صوری است.
وی ادامه می دهد: به عنوان مثال اپلیکیشنی داریم که پنل مدیریتی خوبی دارد و معلم می تواند عملکرد دانش آموز را در زمان آزمون دادن و ورود و خروج از کلاس مشاهده کند و بازخوردهای خوبی دریافت کند اما شبکه شاد هنوز چنین امکاناتی را ندارد و در این حد است که معلم پیغام صوتی ارسال کند و یک تعامل در قالب تبادل پیغام برقرار گردد.
این معلم دوره متوسطه به ظرفیت و حجم بارگذاری خیلی ضعیف فایل های تدریس نیز اشاره می نماید و می گوید: روز گذشته نمی توانستم یک فایل یک دقیقه ای را بارگذاری کنم. ضمن آنکه نسخه تحت وب از نسخه موبایلی ضعیف تر است.
وی با بیان اینکه در یک مدرسه دخترانه در منطقه 19 نیز تدریس می کنم می گوید: در آنجا شاگردانی را دارم که واقعا گوشی تلفن ندارند و برخی خانواده ها موبایل داشتن را برای دختر بد می دانند. دسترسی به موبایل در همین تهران برای همه فراهم نیست چه برسد به مناطق دوردست و روستایی.
اینترنت رایگان؛ مزیت شبکه شاد
معلم یک دبستان در یکی از روستاهای استان همدان نیز درباره اینکه آیا همه شاگردانش پیروز به نصب و ورود به شبکه شاد شده اند و برای آنها که دسترسی به شبکه شاد ندارند همچنان از پیغام رسان های دیگر استفاده می گردد؟ گفت: خیر، همه دانش آموزانم پیروز به نصب نشده اند و از کلاس 21 نفری 13 نفر عضو هستند.
وی ادامه می دهد: مطالب در پیغام رسان دیگری ارائه نمی گردد؛ اما خب تعدادی هستند که گوشی هوشمند ندارند. این در حالی است که عدم حضور در سامانه شاد به منزله غیبت محسوب می گردد.
این معلم اینترنت بسیار ضعیف را از اشکالات شبکه شاد می داند و می گویند: علاوه بر این خانواده ها برای نصب با مشکل روبرو بودند. البته یک مزیت شبکه شاد این است که اینترنت آن رایگان است.
وی معتقد است باید دستور بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم گردد؛ چون بسیاری از دانش آموزان از آموزش محروم می شوند.
باید همزمان در 2 پیغام رسان درس بدهم
به گزارش وبلاگ درخشان 92، معلم دیگری که در یکی از دبستان های منطقه 19 شهر تهران تدریس می نماید نیز می گوید: ما یک هفته است هم در شاد هستیم و هم در واتساپ. چون برخی اولیاء از سرعت شبکه شاد راضی نیستند، مجبورم دوجا کامل درس بدهم و این یعنی دوباره کاری برای من هست.
وی از عدم رعایت حریم خصوصی و دسترسی اپلیکیشن به اطلاعات بخش های دیگر تلفن همراهش نیز گلایه دارد و در عین حال از نحوه بارگذاری فایل های ویدئویی و صوتی و کندی آن انتقاد می نماید.
ناظرانی از ادارات عضو گروه های کلاسی و نقض حریم کلاس
یک معلم دوره دبیرستان نیز به وبلاگ درخشان 92 می گوید: به بچه ها گفته ایم که عدم حضور به منزله غیبت محسوب می گردد، ولی با اولیاء هماهنگ می کنیم که دانش آموز جا نماند.
وی ادامه می دهد: اینترنت ضعیف، باز نشدن فیلم ها و برخی مواقع فایل های صوتی و اینکه هر زمان وارد شبکه می شویم تا پنج دقیقه در حالت بروز رسانی است کار ما را با وقفه روبرو می نماید. گروه های کلاسی که در پیغام رسان های دیگر داشتیم پاسخگو بود و معلم بر حسب توانایی هر دانش آموز چه در گروه و چه در موردی با او کار می کرد. واتساپ این مسائل را نداشت.
این معلم از نحوه نظارت ها نیز گلایه دارد و می گوید: اینکه معلم ها به سختی و با هزینه این کارها را انجام می دهند بماند؛ از اداره یک نفر را در گروه ها عضو نموده اند تا بر کار معلم نظارت داشته باشند. این اتفاق خوبی نیست، اینجا هم به نوعی کلاس درس است و باید حریم داشته باشد.
گلایه از چندبرابر شدن حجم کاری
یک خانم معلم اهل کرمان هم از چندبرابر شدن حجم کاری با نصب و الزام آموزش در شبکه شاد گلایه دارد و می گوید: سرعت بارگذاری فایل های ویدئویی و صوتی مناسب نیست و برای تهیه فیلم ها و بارگذاری آن باید ساعت ها زمان صرف کرد.
وی می گوید: بعضا پیش آمده که تا دیروقت بیدار مانده ام و فایل های آموزشی لازم را با هزینه شخصی اینترنت و... آماده نموده ام. ورود به سامانه هم که در ابتدا مسائل زیادی داشت و هنوز همه برخی از دانش آموزانم پیروز به نصب شاد نشده اند ضمن آنکه برای چند نفری هم دسترسی به کامپیوتر و تلفن همراه مقدور نشده است.
این معلم کرمانی در ادامه پیشنهادی هم برای بهبود کارایی شبکه دارد و می گوید: بهتر است سامانه ای طراحی کنید که دانش آموزان و معلم همدیگر را ببینند و درس را متوجه شوند. اگر قرار است شاد، کلاس درس را بازسازی کند باید امکان تماس و ارتباط تصویری را هم فراهم کند. ضمن آنکه ابتدا باید به زیرساخت ها آماده و به هر دانش آموز تبلتی اهدا می شد تا بتواند از شبکه به نحو احسن استفاده کند. ای کاش در کنار شبکه شاد، فکری هم برای مدرسه شاد، معلم شاد و دانش آموز شاد می شد.
فراهم شدن بستر آموزش از راه دور، قدمی مثبت و رو به جلو
میثم حاجی پور، کارشناس آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه در دنیای کنونی که کشورهای توسعه یافته علمی در کوشش هستند تا آموزش را برای دانش آموزان را در قالب حذف مکتوبات کاغذی دنبال نمایند گفت: چندی پیش بود که استفاده از تلفن همراه، اینترنت و ... توسط دانش آموزان در کشورمان تقبیح شده بود و مدام در این خصوص هشدار داده شد اما اکنون شرایط به گونه ای است که باید از فناوری به بهترین شکل استفاده کنیم، اما همچنان از داشتن یک پلتفرم بومی و توانمند در جهت تعلیم و تربیت دانش آموزان کم بهره و یا بی بهره هستیم.
وی ادامه می دهد: به نظر ابتدا باید یک زیر ساخت امن، کارا، مفید، به روز و قابل مقایسه با نمونه های خارجی طراحی و سپس در مورد محتواهایی که برای آموزش احتیاج است، برنامه ریزی گردد. در ادامه نیز نحوه استفاده از فناوری های نوین به معلمان آموزش داده گردد.
حاجی پور با بیان اینکه در بخش های بعدی باید مخاطبان هم مورد آنالیز قرار گیرند؛ اینکه چه تعدادی از دانش آموزان امکان استفاده از تلفن همراه هوشمند و اینترنت را ندارند یک واقعیت غیرقابل انکار است می گوید: مطمئنا در مقطع زمانی کنونی، شبکه آموزش سیما و شبکه شاد نتوانستند احتیاجهای مخاطبان خود که دانش آموزان و اولیاء هستند را فراهم نمایند و در بسیاری از موارد ضعف، کُندی و نداشتن آموزش و زیر ساخت باعث این عدم پیروزیت بوده است.
وی می افزاید: اما از طرفی، اینکه با استفاده از فناوری دیگر کلاس درس تعطیل نخواهد شد و امکان آموزش و حتی آزمون از راه دور فراهم می گردد، یک قدم مثبت، ارزشمند و رو به جلو است.
به گزارش وبلاگ درخشان 92، فارغ از مسائل بسیاری از خانواده ها برای فراهم کردن گوشی هوشمند و اینترنت؛ در حال حاضر برطرف اشکالات فنی، بهبود عملکرد و بهینه سازی این شبکه از مهمترین مطالبات معلمان برای تداوم آموزش در شبکه شاد است؛ شبکه ای خوب و دارای پتانسیل های بسیار که لازم بود پیش از شروع به کار رسمی و اجباری کردنش برای معلمان و دانش آموزان به طور آزمایشی اجرا و زیرساخت هایش تقویت گردد.
منبع: خبرگزاری ایسنا