میرشمس: بهینه سازی مصرف انرژی باید در زمان ساخت مسکن انجام شود

به گزارش وبلاگ درخشان 92، علی محمد میرشمس دبیر انجمن شرکت های خدمات انرژی ضمن بیان اینکه سهم بخش ساختمان در مصرف انرژی کل کشور به طور میانه بیش از 34 درصد است، گفت: طرح های بهینه سازی باید در زمان ساخت مسکن اجرا شود؛ چراکه اجرای آن ها در ساختمان های موجود به مراتب هزینه بیشتری در پی دارد.

میرشمس: بهینه سازی مصرف انرژی باید در زمان ساخت مسکن انجام شود

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ درخشان 92، نشست الزامات بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان در طرح های ملی مسکن روز چهارشنبه 22 دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار گشت. این نشست، ششمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ 1 اسفند سال جاری با موضوع مسکن؛ پیشران تولید برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم ترین مسائل مربوط به ساخت مسکن باهدف کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی مورد بررسی قرار گرفت.

بخش ساختمان بیش از 34 درصد در مصرف انرژی کشور سهم دارد

علی محمد میرشمس دبیر انجمن شرکت های خدمات انرژی در این نشست ضمن بیان اینکه مشکل اصلی بهینه سازی در اجرای قوانین است، گفت: سهم بخش ساختمان در مصرف انرژی کل کشور به طور میانه بیش از 34 درصد است که بزرگترین مصرف کننده محسوب می شود. اگر در طراحی و اجرای مسکن به عنوان یک کالای عمده مصرف کننده انرژی مباحث بهینه سازی دیده شود، می توان یک عمر از عوایدش بهره مند شد. با توجه به اینکه طرح کلان ساخت 4 میلیون مسکن آثار زیادی را در محیط زیست می گذارد لازم است برای بخش انرژی آن یک فکر اساسی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات مناسب وزارت نیرو این بود که طی نامه ای به وزیر مسکن درخواست شد برای ساخت مسکن تازه، مباحث تامین انرژی و بهینه سازی در دستور کار قرار بگیرد. اگر این تعاملات بین دستگاهی بتواند به شکل درست عملیاتی شود قدم بزرگی محسوب می شود. چرا که یکی از مسائل عمده این است که متولیان اصلی بخش انرژی همچون ساتکا و ایفکو هماهنگ نیستند و حتی بین آن ها تقابل است. سازمان های متولی یک هماهنگ کننده می خواهند که زیر چتر آن سازمان فرادستگاهی نظارت و همسوسازی مسائل انرژی انجام شود. در حال حاضر هر یک از دستگاه ها وظیفه را به عهده دیگر دستگاه ها می گذارند و منابع محدود نیز با موازی کاری از هم افزایی خارج می شود.

قوانین مناسب بهینه سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان اجرا نمی شود

میرشمس ادامه داد: قوانین خوبی در حوزه انرژی در کشور داریم. یکی از بهترین قوانین، مبحث 19 است که نسخه اولیه آن در سال 1370 تصویب شد. قانون خوب دیگر قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب 1390 است که بخش عمده ای از مباحث الزامات الگوی مصرف انرژی در بخش مسکن است. اما مشکل اصلی کشور در بخش اجرای این قوانین مخصوصا ماده 18 قانون مذکور است. وزارت مسکن موظف بوده یک سال بعد تصویب قانون آیین نامه اش را ابلاغ کند، اما بعد گذشت 6 سال این آیین نامه به صورت ناقص تصویب شده و بعد از آن نیز همین آیین نامه اجرا نشده است. به عبارت دیگر ما بعد از 10 سال از تصویب این قانون به هیچ وجه آن را اجرا نکردیم. ماده 12 این قانون نیز قانون خوبی برای بحث انرژی است، اما عملا آیین نامه ضعیف و غیر اثرگذاری برایش تدوین شده است.

وی اضافه کرد: همچنین دو استاندارد 14253 و 14254 داریم که بیش از 8 سال است ابلاغ شده، اما به دلیل اختلاف بخش مسکن و استاندارد اجرا نشده است. چرا که معلوم نیست در کشور ما متولی انرژی در بخش مسکن کیست و به همین دلیل معلوم نیست از چه کسی باید مطالبه صورت بگیرد. هرچند در ماده 18 متولی وزارت راه معرفی شده است.

بهینه سازی مصرف انرژی باید در زمان ساخت مسکن انجام شود

دبیر انجمن شرکت های خدمات انرژی در ادامه گفت: طرح های بهینه سازی را اگر بخواهید در ساختمان های موجود اجرا کنید هزینه اش خیلی بیشتر از این است که در طرح های تازه اجرا شود. سرمایه گذاری در طرح های بهینه سازی در نهضت ملی مسکن می تواند آثار بلندمدت داشته باشد. نکته بعدی اینکه در ساختمان های تازه و شهر های تازه فرصت استفاده از فناوری های تازه وجود دارد و سیاستگذاران موضوع باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

وی اضافه کرد: شرکت های خدمات انرژی شرکت هایی هستند که طرح های بهینه سازی انرژی را طراحی و اجرا می کنند و حق الزحمه را از محل صرفه جویی که انجام می شود دریافت می کنند. استفاده از ظرفیت این شرکت ها حتما میتواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند.

الزامات اجرایی شدن مبحث 19 در ساخت مسکن

میرشمس همچنین گفت: مبحث 19 در نسخه تازه پیچیده تر از قبل است و نیازمند آن است که برای اجرایی شدن آن حتما آموزش مجریان در دستور کار قرار گیرد. بهینه سازی برای اینکه اجرایی شود حتما باید حمایت های دولتی را همراه داشته باشد و بدون تخصیص بودجه نمی توان عملیاتی کرد. مثلا شرکت گاز دارد برای عایق سازی موتورخانه کمک بلاعوض ارائه می دهد و باید برای سایر بخش ها هم چنین بودجه هایی تخصیص یابد.

وی اضافه کرد: برای اینکه در طرح نهضت ملی مسکن مباحث بهینه سازی رعایت شود حتما نیاز به اجرای طرح پایلوت برای آن است چرا که در نقاط مختلف کشور و متناسب با هر اقلیم، الزامات خاص خودش را دارد. انتظار از وزارت راه این است که برنامه ریزی و نظارت بر اجرای مبحث 19 را وظیفه خود بداند و از تجارب سایر نهاد ها استفاده کند. انجمن شرکت های خدمات انرژی در بحث آموزش و طراحی الگو برای اجرای مبحث 19 می تواند همکاری کند و شرکت های خدمات انرژی می توانند از تجارب انجمن استفاده کنند. ما طرح های مختلفی را برای اجرای بهینه سازی تهیه و منتشر کردیم، اما متاسفانه با وجود هزینه بالایی که برای این امر انجام شد، در مقام اجرا اصلا به آن ها توجه نشد.

با طرح های تشویقی باید بهینه سازی در بخش ساختمان عملی شود

دبیر انجمن شرکت های خدمات انرژی در سرانجام گفت: باید بپذیریم وقتی سرمایه گذار یا مالک ساختمان می بیند بازگشت سرمایه استفاده از پنجره های استاندارد 15 سال زمان می برد نمی توان انتظار اجرای این قانون را از او داشت. دو حالت پدید می آید: یا باید قیمت ها را آزاد کنیم که به دلیل تبعات اجتماعی نشدنی است و یا الزامات قانونی و طرح های تشویقی بگذاریم برای اینکه این طرح ها اجرا شود؛ بنابراین این اصول را نباید انکار کنیم و اگر بتوانیم بر روی این اصول توافق کنیم و به صرفه جویی 25 تا 30 درصد برسیم، می توانیم به عوارض کمبود برق دچار نشویم. این در حالی است که دولت نتوانسته نهاد های مرتبط با انرژی را ملزم کند از این طرح ها حمایت کند و ساتپا، ایفکو و مجموعه وزارت نیرو یک ریال از طرح های ارائه شده از طریق انجمن شرکت های خدمات انرژی حمایت نکرده است.

منبع: راستا اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "میرشمس: بهینه سازی مصرف انرژی باید در زمان ساخت مسکن انجام شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرشمس: بهینه سازی مصرف انرژی باید در زمان ساخت مسکن انجام شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید