نکات عکاسی ، 10 راه چاره برای بیشترین استفاده را از دوربین

به گزارش وبلاگ درخشان 92، بخش بسیار مهمی از تجربه های مسافرت عکاسان هستند و در حال حاضر عکاسان بسیاری در این زمینه در حال پیشرفت هستند.من می خواستم یک مجموعه مداوم در خصوص عکاسی تهیه کنم اما از آنجایی که خودم یک عکاس نیستم از یک عکاس حرفه ای به نام لورنس نوراهدعوت نموده ام تا دانش و مهارت اش را با ما نیز به اشتراک بگذارد. پارسال او یک مجموعه بلند در این باره تهیه کرد و سال جاری می خواهد با نکات و شگرد های بیشتری ما را همراهی کند . قرار است لورنس به ما یاری تا بیشترین استفاده را از هر دوربین جدیدی بیریم .طبق تجربیات من بیشتر افراد در اولین کوشششان با دوربین خود نا امید می شوند . به طریقی عکس ها آن طوری که انتظار داشته اند خوب نشده اند واین به این خاطر است که هر چند دوربین شما توانایی های بیشتری در عکس انداختن داشته باشد نیازمند زمان و کوشش است تا یاد بگیرید تمامی توانایی های دوربین خود را به کار گیرید.من وقت زیادی را هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری سپری نموده ام تا به دیگران بیاموزم چگونه از تمام توانایی های وسایل خود بهره ببرند و این را باید بدانید که کمی سعی، کوشش و شکست ضروری است تا عکس های شما طوری شوند که می خواهید . تمرین باعث کامل و عالی شدن می گردد (من به شما قول می دهم !) در ادامه با نکات عکاسی ، دانستنی های عکاسی و نمونه راهکارهای عکاسی با ما همراه باشید.

نکات عکاسی ، 10 راه چاره برای بیشترین استفاده را از دوربین

دانستنی های عکاسی : راهکارهای عکاسی : مطالعه دفترچه راهنما

دوربین های امروزی از قطعات پیچیده که توانایی های بسیاری دارند تشکیل شده اند . راهی که شما بتوانید به این عملکرد ها دسترسی داشته باشید و آن ها را کنترل و مدیریت کنید در انواع دوربین ها فرق دارد .نگران نباشید! من از شما نمی خواهم که بنشینید و کل دفترچه راهنمای دوربین خود را بخوانید و همه چیز را از روی نوشته ها بیاموزید اما خواندن دفترچه راهنما به شما یاری می نماید که حداقل بدانید دوربین تازه شما چگونه کار های اصلی و بنیادی را انجام می دهد .با وجود اینکه سال ها تجربه زیادی کسب نموده ام ولی همچنان وقتی دوربین تازه از یک برندی که تا حالا با آن کار ننموده ام را به دست می گیرم زمان می برد تا حتی از ساده ترین امکانات آن سر در بیاورم طول می کشد تا حتی اندازه دقت (فوکِس) آن را یاد بگیرم زیرا امکان دارد همین تنظیمات ساده نیز جایی در منوی دوربین مخفی شده باشد و زمان بگیرد تا آن را پیدا کنم . تا همین امروز اگر کسی دوربین ناشناخته ای به دستم دهد نمی توانم عکس عای خیلی خوبی با آن بگیرم زیرا که هنوز کار با آن را به خوبی نیاموخته ام . از نکات عکاسی در نظر داشته باشید که دفترچه دوربین خود را بردارید تا حداقل یاد بگیرید که هر کدام از دکمه های روی دوربین شما برای چه کاری است اینطوری باعث می گردد که شما حتی یک فرصت عکس را هم از دست ندهید چون حالا یاد گرفته اید چگونه دقت و فوکس دوربین خود را تنظیم و کنترل کنید .

دانستنی های عکاسی : راهکارهای عکاسی : ساختار های اصلی را یاد بگیرید

از مجموعه راهکارهای عکاسی بدانید که نکته مهم عکاسی این است که شما عکاس هستید نه دوربین ، دوربین صرفا وسیله شما است .خدا رو شکر امروزه عکاسی کردن با دوربین عادی تازه به معنای آپولو هوا کردن نیست و هر کسی می تواند بنیان و اصل عکاسی را بیاموزد (حتی مت(Matt) هم توانست)(مت می گوید: درست است عکس های من افتضاح بودند اما با این که هیچ استعدادی در عکاسی ندارم حتی فکر غیر فتوژنیک من هم توانست با به کار گیری برخی از این نکات و ترفند ها عکاسی یاد بگیرد) اگر بتوانید چند روش اصلی برای گرفتن عکس به خودتان بیاموزید می توانید برای خودتان میانبر های تازهی برای گرفتن عکس خلق کنید .از نکات عکاسی در نظر داشته باشید که به دست آوردن این راه روش ها خیلی هم کار سختی نیست فقط نیازمند یک سری قواعد اصلی است که باید روی تمام عکس های خود پیاده کنید و از آن ها بهره ببرید . برای مثال عکسی که از یک راه یا جاده گرفته می گردد چشم بیننده را در پی خود می کشاند و روی نقطه ای متمرکز نمی نماید اما عکسی که از پخش شدن رنگ گرفته می گردد چشم بیننده را به آن سوژه خیره و متمرکز می نماید .پس از گذشت زمان استفاده از این روش ها باعث می گردد که شما به طور ناخودآگاه از این ترفند ها بهره ببرید و فکر عکاسی شما پیشرفت کند (برای مثال: گرفتن یک عکس خوب بدون آنکه زیاد تامل کنید)به اینجا نگاهی بیاندازید ، نکاتی عمیق که این راه و روش ها را پوشش می دهند : قانون سه تایی ، خط برجسته ، استفاده از رنگ و…

دانستنی های عکاسی : راهکارهای عکاسی : مثلث نور دهی را بیاموزید

از مجموعه راهکارهای عکاسی بدانید که راهکار اصلی که چگونه دوربین شما کار می نماید نور و استفاده از نور است که متاسفانه ممکن است کمی گیج نماینده باشد. بیشتر مردم در مقابله با نور ناامید می شوند و دوربین خود را روی حالت اتوماتیک یا به اصطلاح روی حالت اتوماتیک قرار می دهند که این کار باعث می گردد که هیچ وقت متوجه توانایی های زیاد دوربین خود نشوند .شرکت های سازنده دوربین نیز در این مورد یاریی نمی نمایند چرا که به دوربین های خود تجهیزات و دکمه های زیادی اضافه می نمایند تا در بین رقبای خود حرف اول را بزنند و این کا باعث می گردد که شما بیشتر گیج شوید و فرق بین کنترل های مهم و دکمه های غیر ضروری را متوجه نشوید.یک راز،شگرد: کنترل های مهم آن هایی هستند که به قول ما عکاسان بر روی مثلث نوردهی تاثیر گذار باشند. از مجموعه راهکارهای عکاسی بدانید که این مثلث نور دهی شامل : سرعت شاتر، حساسیت به نور یا به اصطلاح بین المللی(Iso rating) و دیافراگم است .این سه عنصر به ما اجازه می دهند که کنترل دوربین را به دست بگیریم و نور های مختلفی را تسخیر کنیم .متوجه شدن این نکات باعث می گردد که درک دنیای عکاسی برای شما آسان گردد . عوض کردن هر کدام از این تنظیمات باعث به جای گذاشتن تاثیرات مختلفی بر روی عکس های شما می گردد اما در کل تمام این ها یک چیز را کنترل می نمایند : از نکات عکاسی بدانید که چه اندازه عکس شما روشن یا تیره باشد . تجربه خود را با تغییر سرعت شاتر،دیافراگمو Iso rating آغاز کنید و از اشتباه کردن نترسید -فیلم های دیجیتال مجانی هستند!

دانستنی های عکاسی : راهکارهای عکاسی : یادگیری تنظیم نور و نورپردازی

از نکات عکاسی بدانید که دوربین ها برای گرفتن نور ساخته شده اند این یک اصل است که از سال1800 تا به امروز تغییری ننموده اند .بنابراین نور یک جز اصلی در عکاسی است . ساعات مختلف روز کیفیت و انواع مختلف نور را ارائه می دهد ، نوری که اطراف ساعات طلوع و غروب خورشید است به ما عکسی گرم و ملایم می دهد مادامی که نور بین روز به ما عکسی نسباتا تند تر و با هم سنجی ناملایم تری می دهد . به طور کلی بهتر است عکس های شما نزدیک ساعات طلوع و غروب خورشید باشد و کمتر در ساعات بین روز عکس بگیرید منبع نور نیز در عکاسی بسیار مهم است . از نکات عکاسی بدانید که اگر به طور مستقیم به سمت نور خورشید عکاسی کنید سوژه شما در عکس یک رنگ و تیره خواهد بود در عوض اگر هنگام عکاسی طوری قرار بگیرید که دوربین پشت به نور مستقیم آفتاب باشد سوژه شما در عکس نورانی به نظر خواهد رسید و نتیجه خوشایند تری به جای می گذارد .

دانستنی های عکاسی : راهکارهای عکاسی : خودتان را به چالش بکشید

به عنوان یک عکاس توریست بسیار خوش شانس هستم چرا که بیشتر اوقات در سفر هستم و ایده ها و تفریح های زیادی برای عکاسی پیدا می کنم . خوشحالم که بگویم در بین استراحت سفرها می توانم به چیز های الهام بخش زیادی فکر کنم تا در سفر بعدی خود از آن ها عکس بگیرم . اگر به طور مداوم سفر نمی کنید ضروری است شما هم کوشش کنید و دنبال علتی بگردید تا از خانه برون بروید و عکاسی کنید .عکاسی یک حرفه و هنر است و تنها راه پیشرفت در یک حرفه تمرین کردن است .می توانید کل روز را صرف خواندن مقاله ایی مانند این مقاله بکنید اما راه درست این است که بیرون بروید و از تمام مهارت هایی که کسب نموده اید بهره بیرید تا به فکر خود بیاموزید که چگونه یک عکاس گردد .از نکات عکاسی در نظر داشته باشید که یک راه این است که برای خود چالش هایی طراحی کنید و به خودتان علتی بدهید که بیرون بروید و عکاسی کنید . ممکن است حتی یک چالش ساده باشد مثل هر روز از یک سوژه عکس بگیرید یا برای خودتون هر هفته یک موضوعی انتخاب کنید و به آن بپردازید . هر چیزی ممکن است باشد (حتی سایت های زیادی هستند که چالش های عکاسی برگزار می نمایند) مطمئن شوید که به خودتان فرصت های بسیاری می دهید تا یاد بگیرید . این طوری اگر به سفر یا ماجراجویی رفتید می دانید که از چه چیز هایی می خواهید عکس بگیرید و آماده خواهید بود .مت می گوید : از نکات عکاسی در نظر داشته باشید که به کمپین چالش های عکاسی مت چادر نشین ملحق شوید و می توانید عکس های گرفته شده خودتان را در صفحه شخصی اینستاگرام من ببینید !

دانستنی های عکاسی : راهکارهای عکاسی : دوربین خود را همه جا با خود حمل کنید

این مرتبط به همان موضوع قبلی است و در آن تمرین فزونین خواهید شد. فزونین دوربین دوربینی است که ما همواره با خود به همراه داریم . از نکات عکاسی در نظر داشته باشید که اگر دوربین تازهی خریده اید به حمل کردن آن به همه جا با خود عادت کنید و هر کجا که می روید دوربین خود را با خود ببرید و تمرین کنید . اگر همواره و همه جا دوربین خود را خود را با خود به همراه داشته باشید دیگر عذر و بهانه ای برای استفاده نخواهید داشت.(یادتان باشد تمرین کردن باعث کامل تر و بی عیب شدن شما می گردد)دوربین خود را در کنار کلید های خود ، ژاکت ویا کفش های خود بگذارید تا همواره یادتان باشد با خودتان حمل اش کنید.

دانستنی های عکاسی : راهکارهای عکاسی : یک لنز اولیه مقرون به صرفه قیمت تهیه کنید

از نکات عکاسی و راهکارهای عکاسی در نظر داشته باشید که اگر دوربین شما امکان عوض کردن لنز دارد مانند دوربین های بدون آینه و دوربین های DLSR من به شدت به شما پیشنهاد می کنم که اندازهی پول خرج کنید و یک لنز پرایم (prime) تهیه کنید . لنزهای اولیه یک درجه ثابت کانونی دارند که به این معنا است امکان بزرگنمایی و کوچک نمایی را از شما می گیرد و باعث می گردد تا قبل از اینکه دکمه شاتر را فشار دهید مجبور شوید کمی تامل کنید و دنبال قطعه هنری خود بگردید . لنزهای پرایم دارای روزنه وسیع نیز هستند که این امکان،2 مزیت به همراه دارد : به شما اجازه می دهد حتی در نور کم حدبیشتر نور را داشته باشید و نور بیشتری را تسخیر کنید و بعلاوه این امکان را می دهد که پس زمینه عکس را تار کنید تا سوژه شما بدرخشد .نکته خوبی در خصوص لنز های پرایم یا همان(prime) این است که مدل های اصلی آن را می توانید با قیمتی حتی کمتر از 100 دلار آمریکا بخرید. در حقیقت برای برند کنون (canon) پیشنهاد من لنز 50 میلی متری است هم چنین با عنوان لنز پنجاه نیفتی نیز شناخته می گردد ، لنزی است که بیشتر کسانی که از دوربین کنون استفاده می نمایند آن را باید داشته باشند . برند های دیگر هم مشابه این لنز را با همین حدود قیمت دارند .

دانستنی های عکاسی : راهکارهای عکاسی : با قالب (RAW) عکاسی کنید

از نکات عکاسی و راهکارهای عکاسی در نظر داشته باشید که یکی از اهداف مهم من وقتی که در کارگاه های عکاسی تدریس می کنم این است که به کارآموزانم یاد بدهم که عکس ها را از قالب JPG به فرمت یا همان قالب RAW تبدیل نمایند و با قالب RAW عکاسی نمایند .اگر متوجه هیچ کدام از این اصطلاحات نمی شوید نگران نباشید تمام این نام ها قالب یا همان فرمتی هستند که دوربین عکس های شما را به آن صورت ذخیره می نماید. تفاوت آن ها در این است که RAW شامل تمام فایل هایی است که دوربین شما گرفته است در صورتی JPG یک فایل و عکس تمام شده است که دستخوش ویرایش به وسیله دوربین خودتان شدن است بعلاوه حجم عکس برای راحت تر بودن شما کم شده است .در صورتی که JPG بسیار راحت تر است (شما حتی می توانید عکس خود را به صورت مستقیم در صفحات خود مجازی به اشتراک بگذارید) هم چنین امکان تغییر و ویرایش عکس را تقریبا از شما می گیرد . از نکات عکاسی در نظر داشته باشید که به قالب RAW می توانید به عنوان یک فیلم عکاسی نگاه کنید وقالب JPG را یک عکس چاپ شده در نظر بگیرید . با قالب RAW شما کنترل کامل به روی ویرایش و چگونه تمام شدن عکس را دارید بله کمی وقت گیر و سخت است اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد .

دانستنی های عکاسی : راهکارهای عکاسی : ویرایش و چاپ عکس های خود

نکته ای که به تازگی در حرفه عکاسی کشف نموده ام اهمیت ویرایش عکس ها است . حتی کوچک ترین اصلاحی مانند صاف کردن خط افق، یا تنظیم کردن درجه تیزی ها و حتی تغییر در هم سنجی (contrast) نیز می تواند یک عکس خوب را به یک عکس عالی تبدیل کند .نگذارید تصور اینکه باید وقت زیادی را صرف ویرایش عکس کنید کارتان را خراب کند .از نکات عکاسی در نظر داشته باشید که حتی با نرم افزار پر از ویژگی های مختلف مانند (adobe lightroom) نیز ویرایش عکس نسبتا راحت است یا می توانید حتی با نصب کردن نرم افزار (snapseed) روی گوشی خود عکس های خود را ویرایش کنید .من عاشق امکانات مختلف خلاقانه ای هستم که ویرایش کردن عکس به من می دهد. می خواهم یک نکته عکاسی دیگر که آموخته ام را نیز به شما بگویم ،هنر چاپ و به اشتراک گذاشتن عکس است شما خودتان باید یکی از بزرگترین منتقدین عکس های خود شوید .بیشتر اوقات دیگران از من می پرسند که چگونه حتی یک عکس بد هم نمی گیرم واقعیت این است که من هم عکس های بد نیز گاهی اوقات می گیرم اما تمام کوششم را می کنم که این عکس ها جایی منتشر نشوند و کسی از وجود آن ها آگاه نگردد . از نکات عکاسی در نظر داشته باشید که خیلی مهم است که شما عکس هایتان را منتشر کنید . سعی کنید همواره فزونین کارهای خود را برای انتشار کردن انتخاب کنید اینطوری همه گمان می نمایند که شما فقط عکس های فوق العاده می گیرید .

دانستنی های عکاسی : راهکارهای عکاسی : به راه خود ادامه دهید

علتی که برخی از مردم در کارها و حرفه هایشان پیروز هستند این نیست که لزوما انسان های فزونی هستند بلکه به این علت است که پشتکار دارند ، با وجود تمام پستی ها و خستگی ها، نا امیدی و مانع های روانی باز هم راه خود را به سوی پیروزیت پیدا می نمایند .عکاسی هم همین طور است . فزونین عکاس های امروزی در ابتدا هیچ ایده ای از کار خود نداشته اند . علتی که امروز آن ها را به این جایگاه رسانده است تمایل به کوشش کردن و انتخاب راه پیروزی است . من اولین دوربینم را در سن 13 سالگی گرفتم و از آن روز پس دارم عکاسی می کنم . پس نا امید نشوید و عکاسی را حرفه و اشتیاق خود قرار دهید ، نتیجه اش را خواهید دید.از نکات عکاسی در نظر داشته باشید که یادتان باشد عکاسی یک بازی بلند مدت است و خریدن یک دوربین تازه کافی نیست و باعث پیشرفت اتوماتیک شما نمی گردد . کمی از زمان و کوشش خود را در این حرفه سرمایه گذاری کنید -مطمئن باشید نتیجه اش ارزشمند خواهد بود .

منبع: همگردی

به "نکات عکاسی ، 10 راه چاره برای بیشترین استفاده را از دوربین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات عکاسی ، 10 راه چاره برای بیشترین استفاده را از دوربین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید