نگاهی به زشت ترین خودروهای دنیا

به گزارش وبلاگ درخشان 92، زشت ترین خودروهای جهان کدامند؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید نگاهی به تاریخچه اتومبیل بیاندازیم. طراحی و چهره یک ماشین در ابتدا و سال های اولیه تاریخ خودروسازی، نه برای مشتریان و نه برای سازندگان موضوع مهمی نبود. اما با ثباتی که فرایند فراوری فنی خودروسازی گرفت و رفع شدن اشتباهات و ایرادهای اولیه در ساختار مکانیکی فراوریات کارخانه ها، به تدریج این کمپانی ها آغاز به طراحی مجذوب کننده خودروها کردند تا مشتریان را با این روش به سمت خود بکشانند. روشی که از همان سالها تا به امروز پا برجا مانده و برای بسیاری از خریداران در جهان، یکی از فاکتورهای مهم در تهیه ماشین طراحی و رخ آن است.

نگاهی به زشت ترین خودروهای دنیا

همانطور که هر موضوعی خوب و بد دارد، قیافه و ظاهر یک ماشین نیز همیشه فراز و نشیب هایی در این صنعت داشته است. این درست است که کمپانی های خودروساز همیشه سعی می نمایند این معیار را در ساخت یک محصول تازه در نظر بگیرند، اما چندین بار تابه حال پیش آمده که به دلایل مختلفی، نتیجهٔ فراوری و فکر یک گروه سازنده به خودرویی رسیده که چهرهٔ زیبایی نداشته است.

گاهی هم اوضاع آنقدر خراب بوده که نام آن محصول حالا به عنوان یکی از خودروهای زشت جهان ثبت شده است. در مطلب زیر قصد داریم تعدادی از زشت ترین خودروهای جهان را به شما معرفی کنیم.

1 - استوت اسکاراب (Stout Scarab) 1932

اولین گزینه از فهرست زشت ترین خودروهای جهان خودرویی به نام Stout Scarab است. به عقیدهٔ بسیاری، استوت اسکاراب اولین مینی ون جهان و اولین خودروی زشت تاریخ است!

منحنی های عجیب و غریب پشت بدنهٔ اسکاراب با الهام از فورد V-8 ایجاد شده که در زمان خودش طراحی منحصر به فردی بوده است، با این حال هیچ توضیحی برای نمای جلوی صاف آن وجود ندارد.

نام این خودرو از یک نوع سوسک که زیستگاهش در مصر است برگرفته شده است، با این حال این نام هم نتوانست به یاری چهره ٔ این خودرو بیاید. هیچ تعجبی نیست که از این خودرو تنها 9 عدد ساخته شده است.

2 - کراسلی سی سی (سال 1946)

خودروهای کوچک و مینیاتوری شرکت کراسلی در دوران جنگ جهانی دوم از معروفیت و محبوبیت بالایی برخوردار بودند. زمانی که جنگ تمام شد و دوران صلح فرارسید، کراسلی با خودرویی تازه به نام CC وارد خیابان ها شد.

کراسلی CC جزو اولین خودروهایی است که طراحی کناره هایش صاف است. با اولین نگاه به این خودرو، احتمالاً شما هم مثل ما از خودتان می پرسید که چطور ممکن است زمانی این نوع طراحی محبوب بوده باشد؟!

با این طراحی عجیب و چرخ هایی کوچک تر از حد معمول، کراسلی CC بیش از آنکه شبیه به یک خودرو باشد، به یک اسباب بازی بزرگ شباهت دارد و آدم در نگاه اول شک می نماید که آیا می توان این خودرو را راند یا نه!

در هر صورت، کراسلی CC در دوران خودش هم خودرویی معمولی نبود و نتوانست به عنوان یکی از زشت ترین ماشین های جهان در تاریخ بماند.

3 - لینکلن کانتیننتال (سال 1958)

سومین گزینه فهرست زشت ترین خودروهای جهان لینکلن کانتیننتال محصول سال 1958 است. این خودرو با چراغ های کج و معوجش، بدنهٔ افقی اش و با پستی و بلندی های مسخره ای که در نمای جلو دارد، خودرویی بسیار بزرگ است.

طراحی خودرو در طی این سال ها به شکلی مورد تمسخر نهاده شده که آگهی های تلویزیونی که آن موقع برای این خودرو تهیه شده بود هنوز هم به عنوان محتوایی طنز و خنده دار تماشا می گردد.

در سال های 1959 و 1960 لینکلن طراحی این خودرو را کمی تغییر داد که نتیجه اش از قبل بدتر شد و خودرو روز به روز مسخره تر شد. با این حال، در سال 1961 لینکلن نسخه ای تازه از خودروی کانتیننتال را روی خط فراوری برد که یکی از زیبا ترین خودروهایی است که این کمپانی تا امروز فراوری نموده است.

4 - سوبارو 360 (سال 1958)

سوبارو 360 با استانداردهای آن موقع ژاپن ساخته شده بود و به همین خاطر است که این خودرو ابعاد و موتور عجیبی دارد. البته تا جایی که ما می دانیم در استانداردهای آن موقع ژاپن در خصوص اجباری بودن زشتی خودرو چیزی نوشته نشده است!

ناگفته نماند که در دهه 50 و 60 میلادی ژاپنی ها چندین خودروی زیبا هم فراوری شدند، اما سوبارو 360 واقعاً یکی از زشت ترین خودروهایی است که در ژاپن فراوری شده است. این خودرو شبیه به جانوری دریایی می ماند که به تازگی در اعماق اقیانوس کشف شده است!

شاید باورش سخت باشد، اما زمانی که سوبارو این خودرو را به آمریکا وارد کرد، شعار تبلیغاتی مقرون به صرفه و زشت را برای سوبارو 360 انتخاب کرد. گفتن حقیقت در تبلیغات امری پسندیده و زیبا است، درست همان چیزی که سوبارو 360 نیست!

آگهی های خرید و فروش خودروهای سوبارو

5 - مارکوس منتیس M70 (مدل 1970)

اگر بخواهیم خودرویی را به عنوان یکی از زشت ترین خودروهای جهان انتخاب کنیم، قطعاً فاجعه ای که در عکس بالا مشاهده می کنید جایگاه اول را کسب می نماید! مارکوس منتیس M70 تنها یک خودروی زشت نیست، جنایت علیه بشریت است.

به طور کلی، تعداد کمی از خودروهای کمپانی مارکوس چهره زیبایی و مجذوب کنندهی دارند، اما منتیس توانسته به طرز شگفت آوری زشت و زننده باشد؛ چیزی که در کمتر وسیله نقلیه چهار چرخی رخ داده است!

در این خودرو هر چیزی که به آن فکر می کنید زشت و اشتباه است، از خطوط برجسته اش گرفته تا ابعاد بزرگ بدون علتش تا جزئیات آزاردهنده اش. مارکوس منتیس به قدری ناموزون است که در نگاه اول تصور می کنید طراحی این خودرو از دفتر نقاشی دختر خردسالی که در فیلم های ترسناک می بینیم درآورده شده است.

با این حال، از این خودرو 32 عدد طی دو سال به فروش رفته است که برای این خودرو عدد بالایی به شمار میرود.

6 - استون مارتین لاگوندا (سال 1976)

خودروهای تازه استون مارتین برای بیشتر مردم رویایی دست نیافتنی هستند که هر ماشین بازی دوست دارد برای یک بار هم شده پشت فرمانشان بنشیند.

به همین علت، وقتی به استون مارتین لاگوندا نگاه می کنیم برای ما این سوال پیش می آید که استون مارتین چطور توانسته است یکی از زشت ترین خودروهای جهان را طراحی و فراوری کند؟

این خودرو بیشتر شبیه یک شورلت کاپریس دههٔ هشتادی است که انگار با غلطک به جانش افتاده اند.

7 - کانسولیر GTP (مدل 1985)

خب، گزینه بعدی فهرست زشت ترین ماشین های جهان شاید برایتان نام آشنایی نباشد. اما قبلش اجازه بدهید از شما بپرسیم که ویژگی های یک ابرخودرو یا Supercar چیست؟ خب، پاسخ این سوال معین است. این خودرو باید سریع باشد، پرشتاب و چالاک باشد و در نهایت، زیبا باشد. مهندسان شرکت کانسولیر ظاهرا فقط به دو مورد اول اعتقاد داشتند.

این خودرو در زمان خودش به طرز شگفت آوری سریع بود، به خصوص با موتور کرایسلر توربوشارژ 190 اسب بخاری که در قلبش به کار برده شده بود. بعلاوه، بدنهٔ این خودرو به علت استفاده از فیبرکربن و کولار به شدت سبک بود و وزنش بیشتر از یک تن نبود.

با این حال، در زمانی که پوستر خودروهای فراری و لامبورگینی در اتاق هر جوانی به وبلاگ درخشان 92 نسب شده بود، جای خالی برای چهرهٔ زشت کونسولیر GTP وجود نداشت.

8 - هیوندای تیبرون نسل اول (سال 1998 تا 2002)

یکی دیگر از گزینه های فهرست زشت ترین خودروهای جهان یک سدان نه چندان قدیمی از شرکت هیوندای کره جنوبی است. اگرچه هیوندای تیبرون در نسل دوم به بعد به طور کلی تغییر چهره داد و از آن ماشین افتضاح در نمای روبرو به محصولی زیبا تبدیل شد، اما طراحی نامطلوب آن در نسل اول به خوبی در فکر ماشین بازان مانده است.

این سدان در نسل نخستین خود در قسمت جلوی ماشین 8 چراغ تقریبا یک مقدار و کنار هم داشت که بیننده اش را در همان نگاه اول و به سرعت یاد چهره وحشتناک و بزرگ شده یک عنکبوت می انداخت؛ هر چند که نمای کناری و پشتی ماشین تا این حد بد نبودند و این خودرو در کارایی و راندمان فنی نیز نمره خوبی داشت.

هیوندای بعد از چند سال بازتاب نظرات منفی راجع به چهرهٔ این ماشین را شنید و در نسل های بعدی آن، چراغ های چشم عنکبوتی را برداشت و به جای آن ها، چهره ای درست و شیک به ماشین بخشید.

آخرین قیمت خرید و فروش خودروهای هیوندای

9 - پونتیاک آزتک (سال 2000 تا 2005)

یک مینی SUV آمریکایی که ساختهٔ گروه خودروساز وابسته به جنرال موتورز است، در رده بعدی نهاده شده است. آزتک یک کراس اوور 5 درب است که در سال 2000 و همزمان و هماهنگ با ماشینی از کمپانی همکار یعنی بیوک که مدل راندوو را فراوری نموده بود ساخته شد.

برعکس راندوو، آزتک اما به دل بسیاری از مشتریان نچسبید. روزنامه نگاری منتقد و برنده جایزه پولیتزر آن را یکی از 50 ماشین بد تاریخ دانست و معتقد بود پونتیاک با این طراحی زشت و وحشتناک یکی از قوانین اصلی طراحی ماشین را نقض نموده است. قانونی که می گوید آدم ها دوست دارند ماشین ها بیشتر شبیه خودشان باشد، اما آزتک با این همه چشم و بینی بزرگ، شکل موجودات عجیب الخلقه به خود گرفته است؛ به طوری که سگ ها گاهی اوقات از ترس به آن پارس می نمایند و کلیساها با تماشا آن زنگ خود را به صدا در می آورند!

این مدل همان ماشینی است که شخصیت والتر وایت در سریال برکینگ بد از آن استفاده می نماید و شاید یکی از دلایل استفاده از آن به وسیله سازندگان این سریال، همین زنندگی چهرهٔ خودرو بوده باشد.

نه تنها در یک نسل، که آزتک در نسخه های بعدی نیز نه در نمای جلو و نه در کنار و عقب هیچ بهبودی در چهره پیدا نکرد و متاسفانه نقاط منفی آن در طراحی ادامه یافت و به عنوان یکی از زشت ترین ماشین های تاریخ شناخته شد.

10 - شورلت SSR (سال 2003 تا 2006)

شاید نهاده شدن نام شورلت در فهرست زشت ترین خودروهای جهان کمی عحیب باشد اما خودروی بعدی که معرفی می کنیم شورلت SSR نام دارد؛ خودرویی عجیب با شکلی دفرمه که به وسیله کمپانی شورلت آمریکا ساخته شد.

اس اس آر هم یک رودستر اسپرت بود، هم وانت، هم کروک، هم پیکاپ و هم کوپه با پشتی تاشونده، اما همزمان هیچکدامشان هم به طور کامل نبود! در واقع، شورلت یک محصولی شبیه به وانت با یک کابین دونفره ساخته بود که قسمت بار آن به وسیله یک درب تاشو مثل یک کروک باز و بسته می شد. ایده ای برای ساخت همه چیز در یک ماشین که ابتدا در فکر و فکر مجذوب کننده به نظر می آمد، اما در عمل به نتیجهٔ خوبی نرسیده بود. خصوصاً که چهره و نمای جلو SSR نیز اصلاً مجذوب کننده و چشمگیر طراحی نشده نبود.

با وجود کارکرد خوب و عملکرد فنی مناسب، اما بیرون این ماشین با گلگیرهای بزرگی که زیادی بیرون زده بود آنقدر بچگانه و فانتزی طراحی شده بود که هر چقدر سعی می کردید نمی شد به آن بخ صورت یک خودروی جدی نگاه کرد؛ گویی همین حالا از داخل انیمیشن Cars به جهانی واقعی پرتاب شده باشد.

کارشناسان معتقد بودند فرم بدنه این ماشین طوری طراحی شده که انگار قسمت بار و عقب یک وانت سطح پایین به قسمت جلوی یک فولکس قورباغه ای پیونده زده شده است!

11 - سانگ یانگ رودیوس (2004-2013)

مورد بعدی باز هم به یک محصول ساخت گروهی از کره جنوبی می رسد که علیرغم نقدها، در بسیاری از کشورها مثل اندونزی، استرالیا، شیلی، مالزی، تایلند و آفریقای جنوبی ساخته و فروش رفته است.

گروه سانگ یانگ نام رودیوس را روی این مدل از MPV خود گذاشت که به نوعی معنای پادشاه جاده ها می دهد، اما این پادشاه با نظرات منفی و سرنوشت خوبی در میان منتقدان همراه نشد؛ تا جایی که بسیار از آن ها این خودرو را در رده اول زشت ترین خودروهای جهان نام گذاری نموده اند.

لقب های منفی مثل بیش از حد عجیب، کند فکر، احمق، بی روح، شکم گنده، فاجعه، خوک چهره و قیافه ای بدون شکل از جمله مواردی بود که فعالان عرصه خودرو به این محصول دادند. برنامه تاپ گیر بعد از آنالیز این ماشین اظهار داشت که با ساخت رودیوس قوانین زشت بودن در تاریخ خودروسازی دچار تحول شده است!

دیگر صاحب نظران بزرگ نیز ضمن زشت خواندن آن و دلسرد کردن مخاطب از تماشاش معتقد بودند این خودرو ترکیبی فاجعه از یک ون و یک کوپه است درحالی که تکلیف ماشین با خودش هم روشن نیست. در جواب این نقدها زیاد، سانگ یانگ ضمن رد کردن نظرات منفی، رودیوس را دارای عواطف و مجذوب کنندهیتی خواند که هر کجا و در هر بازاری باشد نظرها را به خود جلب می نماید.

آگهی های خرید و فروش خودروهای سانگ یانگ

12 - فیات مولتیپلا (2008 تا 2013)

این مدل از MPV کامپکت به وسیله شرکت فیات ایتالیا و بر روی پلتفرم مدل دیگر از این کمپانی یعنی فیات براوو ساخته شد. مولتیپلا به جز اروپا در کشور چین هم ساخته و فروش رفته است.

در جهانی خودروسازی و بین کمپانی ها یک کنایه ای راجع به فیات وجود دارد که می گوید: خب، ایراد اینجا بود! زود رفعش کن طراح! به این معنا که فیات همیشه در تاریخ برخی از مدل هایی که به بازار معرفی نموده را بعد از بازخوردها دوباره طراحی و آن مشکل را رفع می کرد.

حدس زده می گردد که یکی از این مدل ها و نمونه ای از این تبادل نظر در جلسات طراحی مدل مولتیپلا بوده است و سازندگان باید ایرادات چهره اش را اصلاح می نموده اند؛ اما نتایج نشان می دهد که پیروز نبوده اند. نمای روبروی آن به گونه ای است که در نگاه اول فکر می کنید فیات مولتیپلا توموری ضخیم در خود دارد که باعث شده سقفش از جلوپنجره زیادی فاصله بگیرد.

هشت چراغ ریز و یک مقدار که با ظاهری ساده با فاصله و پرت از هم در قسمت جلو جای گذاری شده اند به همراه تایرهای کوچک که در مقابل ارتفاع بلند ماشین و بدنه بزرگ آن در نسبتی بی منطق نهاده شده، زشتی مولتیپلا را کامل می نماید.

این خودرو از سوی مجله تلگراف در میان 100 خودروی زشت تاریخ در رتبه دوم نهاده شد و در توصیف آن گفته شد که انگار فیات به یک جعبه بزرگ دربسته و بدون خلاقیت تنها چهار چرخ اضافه نموده و آن را وارد بازار نموده است!

آگهی های خرید و فروش خودرو فیات

13 - نیسان Cube (سال 2009 تا 2019)

آخرین خودروی فهرست زشت ترین خودروهای جهان ساخت شرکت نیسان از کشور ژاپن است. مدل کیوب ابتدا فقط در ژاپن و در سال 1998 معرفی گردید، اما نسل و نسخه های بعدی آن از سال 2009 در جهان مثل آمریکای شمالی و اروپا نیز فروش رفت. این خودرو هاچ بکی 5 درب بود که انگار دوست داشت بیشتر به عنوان یک ون شناخته گردد.

کیوب بسیار شبیه به مورد قبلی این فهرست یعنی فیات مولتیپلا است و بسیاری از نقدهای منفی که به ظاهر و طراحی آن روانه شده با خودروی ایتالیایی مشترک است. کارشناسان آن را یک قوطی چهارگوش ساده و بزرگ می دانند که بیشتر شبیه به اتومبیل های انیمه ژاپنی است.

با این حال، این مدل از روز اول تا سال 2019 در سه نسل مختلف فراوری شد و فروش آن هم در سطح جهان خوب بوده است؛ چرا که برخلاف ظاهر زشت و بدون مجذوب کنندهیتش، این ماشین از کیفیت رانندگی و ساخت بسیار خوبی برخوردار است و با فضای جادار و کابین و اتاقک بزرگ، ضمن راحتی، سطح ایمنی بالایی را نیز برای سرنشینانش فراهم می نماید.

آگهی های خرید و فروش خودرو نیسان

جمع بندی؛ این بود فهرست زشت ترین خودروهای تاریخ

همانطور که در فهرست بالا مشاهده کردید، هر خودروساز مطرحی همیشه خودروهای درجه یک و تراز اول نمی سازد. گاهی اوقات همهٔ عوامل دست به دست هم می دهند تا خودرویی زشت وارد خط فراوری گردد و نامش به یادگار در تاریخ بماند. همانطور که در بالا استون مارتین و شورلت و هیوندای هم دچار این اشتباه شدند.

در هر صورت امیدواریم که مطالعهٔ این مطلب برایتان مجذوب کننده بوده باشد. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها زشت تر هستند؟ خودروی دیگری را می شناسید که در این فهرست قرار بگیرد؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "نگاهی به زشت ترین خودروهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به زشت ترین خودروهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید