ژان لوک گدار خودکشی خودخواسته نموده است

به گزارش وبلاگ درخشان 92، وکیل ژان لوک گدار تأیید کرد که این سینماگر سرشناس فرانسوی به وسیله اُتانازی (خودکشی مساعدت شده یا خودخواسته) به زندگی خود انتها داده است.

ژان لوک گدار خودکشی خودخواسته نموده است

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، ژان لوک گدار کارگردان فرانسوی - سوئیسی که انقلابی در سینمای پس از جنگ در اروپا ایجاد نموده بود، به وسیله مرگ خودخواسته درگذشته است.

گزارش پزشکی مرگ این کارگردان 91 ساله حاکی از آن است که وی تصمیم گرفته به زندگی خود انتها دهد و پاتریک ژانرت مشاور حقوقیِ گدار، به خبرگزاری فرانسه گفته که او برای این کار به وسیله قوانینی در سوئیس در رابطه با مرگ داوطلبانه اقدام نموده است؛ چراکه به بیماری های ناتوان کننده متعدد مبتلا شده بود.

ژان لوک گدار سینماگر سرشناس و از چهره های مطرح و پیشگام موج نوی سینمای فرانسه، دیروز در سن 91 سالگی درگذشت.

این فیلمساز طی چهار دهه فعالیت سینمایی اش پیروز به کسب جوایز معتبری شد که دو خرس نقره ای و یک خرس طلای جشنواره برلین، شیر طلا، جایزه هیأت داوران و شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز از مهم ترین آنها هستند.

وی که پنج بار نامزد جایزه نخل طلای کن بوده است، در سال 1978 جایزه افتخاری سزار فرانسه را دریافت کرد، در سال 2007 جایزه یک عمر دستاورد سینمایی آموزشگاه فیلم اروپا را گرفت و در سال 1995 یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو به وی اعطا شد.

فیلم سه بعدی او با نام خداحافظی با زبان، در سال 2014 توانست در جشنواره کن جایزه هیات داوران را کسب کند و آخرین ساخته او در سال 2018 با عنوان کتاب تصویر رونمایی شد و پیروز شد اولین نخل طلای ویژه تاریخ جشنواره کن را از آن خود کند.

از نفس افتاده، آلفویل، پی یرو خُله، تعطیلات آخر هفته، تحقیر و زن زن است، تنهای بخشی از آثار مهم این کارگردان تاثیرگذار سینمای دنیا محسوب می گردد.

منبع: فرارو

به "ژان لوک گدار خودکشی خودخواسته نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژان لوک گدار خودکشی خودخواسته نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید