کدام غذاها به رشد قد کودک یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ درخشان 92، بخاطر قد بلند بودنش در زمان تولد ذوق زده نشوید. درست است که ژن های شما و همسرتان بر قد کشیدن فرزند شما هم تاثیر می گذارند، اما ارثیه ژنتیکی تان برای او و قد زمان تولدش نمی توانند شرایط جسمی او در سالهای بعد از بلوغ را تعیین نمایند. چه در سابقه ژنتیکی شما کوتاهی قد نوشته شده باشد و چه اجدادتان بلند قد باشند، از همین امروز تا زمان بلوغ کودکتان برای بلندتر کردن قد او فرصت دارید. پس وقت را از دست ندهید و با توصیه هایی که در ادامه درمورد تغذیه مناسب بچه ها با شما درمیان گذاشته ایم، رشد قد کودک خود را تضمین کنید.

کدام غذاها به رشد قد کودک یاری می نماید؟

محققان چه می گویند؟

قد بلند چیزی است که بیشتر پدر و مادرها برای بچه هاشان آرزو می نمایند. قد بلند علاوه بر اینکه از ویژگی های خوب ظاهری به شمار میرود، باعث افزایش اعتماد به نفس کودک هم می گردد. محققان در آنالیز هایشان دریافته اند که این عوامل بر رشد بیشتر قد بچه ها تاثیر می گذارند:

  • تغذیه کودک در دو سال ابتدایی، تاثیر زیادی را بر رشد قد او می گذارد؛ اما بعد از این سن هم نمی توانید از افزایش سرعت رشد فرزندتان ناامید باشید.
  • هورمون های رشد همواره برای همه افراد به صورت یکسان کار نمی نماید و در واقع قد کودک شما تا اندازه زیادی به ژنتیک او بستگی دارد.
  • معمولا قد افراد بعد از 18 سالگی رشد نمی نماید و رشد قد بعد از این سن، پیچیده تر از چیزی است که می توانید تصور کنید.
  • کمبود ویتامین های A و B مانند کمبود ویتامین D سبب کوتاه شدن قد می گردد.
  • بچه های که به شیر گاو آلرژی دارند، در مقایسه با بچه های که به بادام زمینی و مغزیجات حساسیت دارند، میانگین وزن و قد پایین تری دارند.

برترین غذاها برای رشد قد کودک را بشناسید

خواب کافی شبانه (حدود 10 تا 12 ساعت) و فعالیت بدنی کافی تنها عواملی نیستند که بر بلند قد شدن فرزندتان تاثیر می گذارند. اگر به تغذیه سالم فرزندتان توجه کنید، می توانید آرام آرام این شرایط را تغییر دهید و با وجود ژن هایی که کوتاهی قد را برایش پیش بینی نموده اند، رشد قد فرزندتان را سریعتر کنید.

1. تخم مرغ

تخم مرغ اولین غذایی است که در این لیست واقع شده است و به افزایش قد یاری می نماید. محققان می گویند خوردن یک تخم مرغ در روز کودک شما را قد بلندتر می نماید. اگر کودک شما به زرده یا سفیده تخم مرغ آلرژی ندارد، می توانید از بعد از شش ماهگی، این خوراکی معجزه بخش را به رژیم غذایی هفتگی اش وارد کنید. تخم مرغ سرشار از کلسیم، ویتامین D و ریبوفلاوین است. تمام این مواد مغذی به رشد استخوان ها و داشتن بدنی سالم و قوی یاری می نماید و در نتیجه همه این مواد به رشد قد یاری می نمایند.

هر روز چقدر تخم مرغ مصرف کند؟

کودک نوپای شما، می تواند یک روز درمیان تخم مرغ مصرف کند و فرزند خردسالتان هم می تواند هر روز یک تخم مرغ میانه را در رژیم غذایی اش جا دهد. البته به شرط آنکه حواستان به تخم مرغ هایی که به غذاهای مختلف اضافه می کنید باشد و اگر در یک روز می خواهید غذایی با ترکیب تخم مرغ آماده کنید، آن روز تخم مرغ آب پز را از صبحانه فرزندتان حذف کنید.

2. شیر

عجیب نیست اگر شما هم بارها و بارها در خصوص تاثیر مصرف لبنیات بر افزایش قد شنیده باشید. وقتی راجع به مواد غذایی مناسب برای افزایش قد صحبت می کنیم، برترین موردی که به فکر هر کسی می رسد فرآورده های لبنی به خصوص شیر است.شیر، همراه با دیگر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر، نقش حیاتی در افزایش قد به وسیله مواد مغذی ضروری مثل پروتئین ها، کلسیم و ویتامین های A، B، D و E ایفا می نماید. کلسیم وظیفه رشد و نگهداری از استخوان ها را دارد و ویتامین D به بدن یاری می نماید تا کلسیم را از غذاهای مختلف جذب کند.

درست است که شیر گاو به رشد بهتر قد بچه ها یاری می نماید، اما اگر به جای استفاده از شیرهای معمولی، سراغ شیرهای غنی شده بچه ها بروید، در یک وعده غذایی حجم بیشتری از ویتامین ها و مواد معدنی را به بدن او می رسانید. شیر غنی شده نه تنها به رشد بهتر قد کودک یاری می نماید، بلکه حافظه بچه ها را هم تقویت می نماید.

هر روز چقدر شیر مصرف کند؟

بعد از یک سالگی، فرزند شما می تواند مصرف شیر گاو را آغاز کند و در فاصله یک تا دو سالگی، هر روز باید دو تا سه فنجان شیر بنوشد. در فاصله دو تا چهار سالگی، مصرف دو فنجان از فرآورده های لبنی در روز لازم است و از چهار تا هشت سالگی هم هر روز باید حداقل 2.5 فنجان از این فرآورده ها را مصرف نمایند.

3. اسفناج

هنگام صحبت در خصوص لیست غذاها و سبزیجات ضروری برای رشد کودک، اسفناج چیزی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. اسفناج دارای اندازه زیادی ویتامین مفید همراه با مواد مغذی ضروری دیگر است که به افزایش رشد یاری می نماید. اضافه کردن اسفناج به لیست رژیم غذایی کودکتان به افزایش رشد او یاری می نماید. یادتان نرود که تغذیه کودک در سن رشد، به اندازه ژن های او در بلند شدن قدش تاثیر دارد و اگر حواستان به تنوع غذایی فرزندتان نباشد، نمی توانید امیدی به بلند قد شدنش هم داشته باشید.

هر روز چقدر اسفناج مصرف کند؟

درست است که مواد غذایی گفته شده به رشد بهتر قد فرزندتان یاری می نمایند، اما نباید در مصرف آنها افراط کنید. کودک شما از دو تا سه سالگی، هر روز به مصرف یک فنجان میوه و یک فنجان سبزیجات مختلف احتیاج دارد و از چهار تا هشت سالگی این اندازه به یک و نیم فنجان از هر کدام می رسد. البته یادتان نرود که حفظ تنوع در مصرف میوه ها و سبزیجات یکی از مهم ترین نکاتی است که در تغذیه کودک باید به آن توجه کنید.

4. سویا

سویا یکی از غذاهای مغذی است که نمی توان آن را از لیست غذاهای مفید برای رشد کودک حذف کرد. این ماده غذایی سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین و کربوهیدرات است. به همین علت سویا یک منبع کامل برای سلامت بدن است. سویا شامل پروتئین است و به بهبود سلامت استخوان یاری می نماید. نگران نباشید؛ اگر راه های افزایش اشتهای بچه ها را بشناسید، می توانید کودکتان را به خوراکی هایی مثل سویا هم علاقه مند کنید.

هر روز چقدر سویا مصرف کند؟

در خصوص مفید یا مضر بودن سویا برای بچه ها پژوهش های زیادی صورت گرفته. درحالیکه محققان مصرف فرآورده های حاوی سویا را برای نوزادان نارس توصیه نمی نمایند، تاکید می نمایند که سویا می تواند ماده مغذی مفیدی برای سایر بچه ها باشد. از نظر آنها مصرف پنج تا 10 گرم پروتئین سویا در روز، برای کودکتان مفید است. یعنی آنها می توانند هر روز یک فنجان شیر سویا بنوشند یا اینکه نصف فنجان سویا پخته شده مصرف نمایند.

5. مرغ

درست است که گیاهانی مثل اسفناج به رشد بهتر قد کودکتان یاری می نمایند، اما می خواهید قد کودک خود را افزایش دهید، با سراغ پروتئین های حیوانی هم بروید و در میان آنها، مرغ یکی از برترین گزینه هاست. این یکی از برترین منابع طبیعی پروتئین است. مرغ به ساخت ماهیچه ها و بافت ها یاری می نماید در نتیجه باعث افزایش قد می گردد. این غذاها را می توانید آرام آرام و در اندازه مناسب، به غذای یاریی کودک هم وارد کنید.

هر روز چقدر مرغ مصرف کند؟

تصور نکنید که با هر وعده کباب و مرغ شکم پر آماده کردن برای فرزندتان، به رشد بهتر او یاری می کنید. کودک شما به طیف وسیعی از مواد غذایی احتیاج دارد و بهتر است که در هفته، یک تا دو وعده گوشت قرمز و یک تا دو وعده گوشت مرغ مصرف کند و در باقی وعده ها سراغ مواد غذایی دیگر برود.

البته منظور از یک وعده مصرف گوشت، این است که حجم اصلی غذای او را در آن وعده غذایی گوشت تشکیل دهد و بعضی از متخصصان تغذیه می گویند که بچه ها هر روز باید بین یک تا سه قاشق غذاخوری انواع گوشت (مرغ، ماهی، گوشت قرمز و …) را مصرف نمایند.

6. ماهی

گرچه چربی های مفید برای رشد فرزندتان ضروری هستند اما معنای این حرف، داشتن مجوز تهیه غذاهای پرروغن نیست. شما باید چربی های مفیدی مثل چربی های موجود در غذاهای دریایی را به غذای فرزندتان اضافه کنید تا علاوه بر رشد بهتر سیستم عصبی او، شاهد رشد قدش هم باشید نگران چاق شدن کودکتان بخاطر مصرف این غذاهای چرب نباشید.

هر روز چقدر ماهی مصرف کند؟

ماهی هایی مانند تن، سالمون و ساردین از منابع خوب ویتامین D و پروتئین هستند. غذاهای غنی از ویتامین D جذب کلسیم از منابع غذایی دیگر را افزایش می دهند در نتیجه به افزایش قد یاری می نمایند. حالا که فهمیدید غذاهای دریایی چطور بر سلامت و رشد فرزندتان تاثیر می گذارند، باید بدانید که فرزند شما به مصرف دو وعده غذای دریایی در هفته احتیاج دارد.

منبع: کتاب کاله

به "کدام غذاها به رشد قد کودک یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام غذاها به رشد قد کودک یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید