برنامه جهانی غذا چیست و چه کاری انجام می دهد؟، از یاری به زلزله زدگان بوئین زهرا تا حمایت از جنگ زدگان سوریه و یمن

به گزارش وبلاگ درخشان 92، بیش از 640 نفر از کارمندان برنامه جهانی غذا اعلام نموده اند در حین یاری رسانی قربانی یا شاهد آزارهای جنسی بوده اند.

برنامه جهانی غذا چیست و چه کاری انجام می دهد؟، از یاری به زلزله زدگان بوئین زهرا تا حمایت از جنگ زدگان سوریه و یمن

کمیته نروژی نوبل، جایزه صلح خود را به دلیل واکنش های سریع و درست در دوران همه گیری کرونا به آژانس برنامه دنیای غذا (WFP) اهدا کرد تا بقیه کشورها را به تامین بودجه این سازمان ترغیب کند.

به گزارش وبلاگ درخشان 92، آژانس برنامه دنیای غذای سازمان ملل متحد به دلیل کوشش های خود برای مقابله با گرسنگی و پیشگیری از سوءاستفاده از غذا به عنوان سلاح جنگی، برنده جایزه صلح نوبل شناخته شد.

آژانس برنامه دنیای غذا به بیش از 80 کشور دنیا یاری غذایی و مالی می نماید/ WFP

علامت قرمز نشانه فعالیت برنامه دنیای غذا در کشورهایی با شرایط بحرانی و اضطراری مانند شرایط جنگی و علامت آبی فعالیت این سازمان در کشورهای فقیر با میزان گرسنگی بالا را نشان می دهد

آژانس برنامه دنیای غذا تا کنون کوشش نموده با تامین امنیت غذایی به چشم اندازهای ثبات و صلح یاری کند. آنها در این راستا از ترکیب اقدامات بشردوستانه و صلح طلبانه در مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا استفاده نموده اند.

این سازمان اعلام نموده که در سال گذشته به 100 میلیون نفر در 88 کشور دنیا که قربانی ناامنی حاد غذایی بوده اند، یاری نموده است.

چرا برنامه دنیای غذا جایزه صلح را برد؟

بریت رایس آندرسن رئیس کمیته صلح نوبل نروژ در این باره گفت که امیدوار است این جایزه توجه کشورهای دنیا را به موضوع گرسنگی در دوران کرونایی را جلب کند. زنجیره فراوری و تامین غذا در دوران کرونایی برای مقابله با شیوع عفونت به هم خورده است.

وال استریت ژورنال به نقل از رایس آندرسن نوشت: تا روزی که یک واکسن پزشکی کشف گردد، غذا بهترین واکسن برای مقابله با هرج و مرج است.

کمیته صلح نوبل گفت: بیماری همه گیر کرونا به افزایش تعداد قربانیان گرسنگی در دنیا یاری نموده است و برنامه دنیای غذا توانایی و تاثیرگذاری خود را در برابر این بحران نشان داده است.

بریت رایس آندرسن رئیس کمیته صلح نوبل برنده جایزه را گفت/ عکس: EPA

ریس اندرسون همچنین هشدار داده است که چندجانبه گرایی وهم افزایی که به تاسیس سازمان ملل و آژانس های تابعه آن مانند برنامه دنیای غذا یاری نموده به دلیل تک روی بعضی از کشورها در معرض خطر است.

به عنوان مثال در بعضی مواقع ترامپ با وجود حمایت های مالی از برنامه دنیای غذا به دلیل سیاست خارجی اول- آمریکا به تک روی متهم شده است.

بودجه آژانس برنامه دنیای غذا بهتر از آژانس های دیگر سازمان ملل حفظ شده و این سازمان از پشتیبانی آمریکا بهره می برد. آمریکا با پرداخت 2.73 میلیارد دلار عظیمترین یاری به این سازمان را می نماید و حدود 43 درصد از یاری 6.35 میلیارد دلاری یاری نمایندگان به برنامه دنیای غذا را می پردازد. آلمان با پرداخت 946 میلیون دلار دومین یاری نماینده عظیم به این سازمان است و چین حدود 4 میلیون دلار به این سازمان یاری می نماید.

ریس اندرسون پس از اعلام برنده جایزه صلح نوبل برای وبلاگ درخشان 92 تشریح کرد که برای بسیاری از آژانس های سازمان ملل دریافت حمایت های مالی سخت است و پشتیبانی های دولتی به اندازه گذشته وجود ندارد.

آژانس برنامه دنیای غذا در سطح بالا عمل می نماید و در کشورهایی مانند سوریه، کره شمالی و یمن که بسیاری از سازمان ها برای دسترسی به آنها کوشش می نمایند؛ فعال است.

رئیس کمیته صلح نوبل نروژ در این باره گفت: بدیهی است که این آژانس برای انجام وظایف خود به بودجه وابسته است.

برنامه دنیای غذا در کدام کشورها فعال است؟

وال استریت ژورنال اضافه نمود: در سوریه که به دلیل جنگ دهه گذشته نزدیک به 9 میلیون نفر آواره شده اند، برنامه دنیای غذا ماهانه به نیمی از آسیب دیدگان یاری غذایی کرد. در طول درگیری های سوریه دولت بشار اسد با محاصره ای فلج نماینده از گرسنگی به عنوان عاملی برای تسلیم اجباری مخالفان استفاده کرد. در آن موقع این آژانس سازمان ملل نیز مانند دیگر سازمان های این نهاد، به دلیل رعایت محدودیت های دولت سوریه به ویژه در مناطق تحت کنترل مخالفان مورد انتقاد نهاده شد و به تقویت تاکتیک های دولت در خصوص گرسنگی متهم شد.

عظیمترین اقدام این سازمان در دهه گذشته نشان دادن واکنشی سریع و اضطراری به جنگ در یمن بود. در سال های گذشته حدود دو سوم جمعیت (20 میلیون نفر) این کشور در ناامنی غذایی فرو رفتند. 10 میلیون نفر از آنها با ناامنی حاد غذایی دست و پنجه نرم می نمایند. حدود دو میلیون کودک یمنی نیز به درمان سوء تغذیه شدید احتیاج دارند.

برنامه دنیای غذا در امسال به 13 میلیون یمنی به وسیله توزیع کوپن یا مواد غذایی مانند آرد یا حبوبات یاری نموده است. در مناطق باثبات تر یمن این سازمان با توزیع پول نقد برای خرید مواد غذایی به مردم یاری می نماید. آنها برای زنگ استراحت در مدارس نیز وعده غذایی مغذی ارائه داده اند.

آژانس برنامه دنیای غذا مواد غذایی را در منطقه Simumbwe کشور زامبیا در جنوب آفریقا را توزیع نموده است/ عکس: Agence France-Presse - Getty Images

بی بی سی در این باره نوشت: آژانس برنامه دنیای غذا می گوید هدف اصلیاش در افغانستان حمایت از کشور برای مقابله با گرسنگی در راستای یاری به صلح است. اما اعضای این سازمان در افغانستان می گویند ده ها درگیری پیچیده و دنباله دار در این کشور مسائل زیادی برای آنها ایجاد نموده است. در این کشور به دلیل وقوع حملات و درگیری های داخلی تحویل بسیاری از یاری های غذایی در مواقع مختلف تعلیق شده است.

آژانس برنامه دنیای غذا در دوران درگیری و قحطی از مردم سودان جنوبی حمایت کرد. در طول سال ها جنگ طولانی که باعث فروپاشی اقتصاد این کشور شد فراوری محصولات کشاورزی و واردات کاهش یافت و مانع دسترسی بسیاری از مردم به مواد غذایی کافی شد. در سال 2014 بسیاری از کارمندان این سازمان در سودان جنوبی با تهدید مسلحانه ربوده شدند.

آژانس برنامه دنیای غذا تنها در کشورهای درگیر جنگ فعالیت نمی نماید. این سازمان در کشورهای آفریقایی نیز فعالیت های زیادی انجام داده است. شمار گرسنگان در کشورهای جنوبی آفریقا در ماه های گذشته دو برابر شده و کشورهای اتیوپی و آفریقای جنوبی با وجود برداشت بی سایقه گندم و ذرت با مشکل روبه رو هستند. آژانس برنامه دنیای غذا در زامبیا نیز برنامه های مشابهی برای یاری به مردم محروم از غذا دارد.

آنها همچنین یاری های زیادی را به به مردم کره شمالی نموده اند. براساس گزارش های مختلف پس از شیوع ویروس کرونا و انزوای بیشتر کره شمالی، حدود 60 درصد مردم این کشور نیز در ناامنی حاد غذایی به سر می برند.

محموله های تجهیزات پزشکی و محافظتی در فرودگاه Liège بلژیک قبل از بارگیری به هواپیما برای یاری به کشورهای در حال توسعه که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند/ عکس: رویترز

جایزه صلح سازمان ملل در حالی به آژانس برنامه دنیای غذا اختصاص یافته که همه گیری کرونا در حال اوج دریافت است و اثرات ناشی از ویروس میلیون ها نفر را به سمت فقر سوق می دهد.

براساس برآوردها اثرات مالی ناشی از شیوع کرونا می تواند شمار 135 میلیون گرسنه دنیا را به بیش از 250 میلیون نفر برساند.

از درخواست آیزنهاور برای تشکیل برنامه دنیای غذا تا آزار جنسی کارمندان

برنامه دنیای غذا در سال 1961 و به دنبال درخواست دوایت آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا به عنوان طرح عملیاتی برای یاری های غذایی به وسیله سازمان ملل تاسیس شد.

سازمان برنامه دنیای غذا چند ماه پس از تشکیل، به بازماندگان زلزله ای عظیم بوئین زهرا گندم، شکر و چای تحویل داد.این زلزله در تاریخ 10 شهریور 1341 یا 1 سپتامبر 1962 در نزدیکی استان قزوین رخ داد.

پس از آن این سازمان به مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی و درگیری ها در سراسر دنیا واکنش سریع نشان داده است.

برنامه دنیای غذا در حال توزیع مواد غذایی در موزابیک/ عکس: رویترز

آنالیز های داخلی آژانس برنامه دنیای غذا در سال گذشته نشان داد که حدود 28 کارمند این سازمان در حین یاری رسانی در کشورهای محروم مورد تجاوز یا صدمه جنسی نهاده شده اند. بیش از 640 نفر دیگر اعلام نموده اند که قربانی یا شاهد آزارهای جنسی بوده اند.

-

منبع: عصر ایران

به "برنامه جهانی غذا چیست و چه کاری انجام می دهد؟، از یاری به زلزله زدگان بوئین زهرا تا حمایت از جنگ زدگان سوریه و یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه جهانی غذا چیست و چه کاری انجام می دهد؟، از یاری به زلزله زدگان بوئین زهرا تا حمایت از جنگ زدگان سوریه و یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید