کرونا، دیوار بلند مرزهای شنگن

به گزارش وبلاگ درخشان 92، اگرچه وزرای دارایی اتحادیه اروپا با یک بسته 240 میلیارد یورویی برای مقابله با تبعات مالی کرونا توافق کردند اما در بحبوحه این بحران و در حالی که اروپا از همبستگی ساختاری امتناع می ورزد، رئیس جمهوری فرانسه بستن مرزهای حوزه شنگن را راهکاری برای بهبود مالی حوزه یورو عنوان می نماید.

کرونا، دیوار بلند مرزهای شنگن

کووید 19 که تا به امروز جان بیش از 108 هزار نفر در دنیا اعم از 67 هزار اروپایی را گرفته و سازمان ملل از آن به عنوان عظیمترین فاجعه تاریخی نام می برد اقتصاد کشورهای مختلف دنیا بویژه در آمریکا و اروپا را فلج نموده است.

بنا به اعلام صندوق بین المللی پول، پس از رکود عظیم دهه 1930میلادی، با شیوع اپیدمی کرونا، دنیا ممکن است با عظیمترین بحران اقتصادی روبرو گردد.

اپیدمی کرونا با تاثیر قابل توجهی که بر اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا گذاشته دولت ها را مجبور به تزریق سرمایه در بازار نموده است. این ویروس چنان تاثیر عمیقی داشته که می تواند مدت زمان طولانی رشد اقتصادی اروپا را منفی نگه دارد.

در این میان، رئیس جمهوری فرانسه با برجسته کردن پیشرفت بیماری در دنیا که نه به طور همزمان که به تدریج کشورها را متاثر از خود نموده با طرح فرضیه بسته بودن مرزهای حوزه شنگن آن را راهکاری برای بهبود اقتصاد اروپا عنوان می نماید.

به گزارش شبکه تلویزیونی ب. اف. ام فرانسه، امانوئل مکرون در جریان یک کنفرانس ویدئویی بیان کرد که کشورهای حوزه شنگن در اندیشه بستن مرزهای خود تا ماه سپتامبر(شهریور) هستند. این واکنشی است که براساس پیشرفت بیماری در دنیا صورت می گیرد.

او بویژه آمریکا را مورد اشاره قرار داد؛ جایی که بحران کرونا در آن با چند هفته به تاخیر، به اوج خود رسیده است. آفریقا، جایی که اوضاع متفاوتی دارد و در آسیا احتمال اوج گیری دوم کرونا وجود دارد.

رئیس جمهوری فرانسه 26 اسفند 98، ششم مارس در حساب توئیتر خود نوشت: از ظهر روز هفدهم مارس،27 اسفند، مرزهای ورودی حوزه شنگن بسته خواهد شد. تمامی سفرها میان کشورهای غیراروپایی و اتحادیه اروپا به حالت تعلیق درمی آید. فرانسوی هایی که در خارج از کشور به سر می برند هم در صورت تمایل می توانند به کشورشان بازگردند.

اتحادیه اروپا تصمیم به بستن مرزهای بیرونی شنگن گرفت و آلمان به عنوان نخستین کشور با هدف مهار شیوع کرونا، کنترل مرزهایش را با اتریش، دانمارک، فرانسه، لوکزامبورگ و سوئیس در دستورکار قرار داد.

رسانه فرانسوی اضافه کرد: رئیس جمهوری فرانسه که شیوع کرونا و قرنطینه عمومی 36 درصد فعالیت های اقتصادی در این کشور را کاهش داده، تاکید نمود افرادی که گمان می نمایند می توانند به خارج از کشور بروند دچار مشکل خواهند شد. مکرون گفت: این بسته شدن مرزها می تواند در بهبود اقتصادی تأثیر داشته باشد.

به نوشته مجله فرانسوی ولورر اکتوئل، این فرضیه توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا با دقت مورد آنالیز قرار گرفته است.

این رسانه فرانسوی نوشت: پیشتر، بروکسل از کشورهای عضو حوزه شنگن خواسته بود تا 15 ماه می ،26اردیبهشت این اقدام را برای ممنوعیت سفرهای غیر ضروری به اتحادیه اروپا معرفی نمایند.

رئیس جمهوری فرانسه در این باره بیشتر سخن نگفته اما قرار است شامگاه روز دوشنبه در خصوص موضوع های مرتبط با سلامت سخنرانی تلویزیونی داشته باشد. این چهارمین سخنرانی مکرون در طول یک ماه گذشته است.

در این پیوند، مارک بوتنگا (Marc Botenga) عضو مجلس اروپا در یادداشتی با عنوان اروپا در عصر کرونا؛ همبستگی یا خودخواهی اقتصادی که در تارنمای فرانسوی سولیدر منتشر شده توضیح داد: بحران کرونا و رکود فعالیت های اقتصادی برای چند هفته، تاثیر اقتصادی عظیمی خواهد داشت. یونی کردیت بانک عظیم ایتالیایی از این رکود حتی به عنوان مادر همه رکودها نام می برد و کاهش 13 درصدی فراوری ناخالص داخلی را برای منطقه یورو پیش بینی می نماید. ایتالیا 15 درصد، یونان 18.6 و اسپانیا 15.5 درصد کاهش فراوری ناخالص ملی را تجربه می نمایند. این نشان دهنده صدها میلیارد یورو زیان در هر کشوری است. بنابراین دقیقا امروز است که اتحادیه اروپا باید همبستگی مشخصی را نشان دهد.

به نوشته تارنمای رادیو بین المللی فرانسه، در حالیکه شمار قربانیان ویروس کرونا از مرز یکصد هزار نفر و مبتلایان آن از یک میلیون و 700 هزار نفر گذشته است، دنیا همچنان با این ویروس همه گیر دست و پنجه نرم می نماید. هرچند در بعضی از کشورهای اروپایی از جمله در ایتالیا و اسپانیا، آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در روزهای اخیر اندکی کاهش یافته است اما، در آمریکا این ارقام همچنان سیر صعودی خود را دنبال می نماید.

همزمان با کاهش آمار در اروپا، سازمان دنیای بهداشت هشدار داده و گفته است که در بازگشت به شرایت عادی نباید عجله به خرج داد زیرا این امر می تواند موج جدید شیوع بیماری کووید 19 را به همراه داشته باشد.

ایتالیا، اسپانیا و فرانسه بالاترین آمار مبتلایان و جان باختگان ناشی از کرونا را دارند. سوئیس، آلمان و انگلیس نیز همانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی با این ویروس دست و پنجه نرم می نمایند. بعضی مقام های اروپایی خواهان وحدت در مقابله با این ویروس شده و هشدار داده بودند که کرونا فلسفه وجودی اروپا را تهدید می نماید.

کمیسیونر صنعتی و مسوول بازار داخلی اتحادیه اروپا هم هشدار داده بود که این اتحادیه در سال 2020 رکود اقتصادی را تجربه خواهد نمود از پیش بینی کاهش 2 تا 2.5 درصدی در رشد اقتصادی اروپا به دنبال شیوع کرونا اطلاع داد.،ایرنا

-

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "کرونا، دیوار بلند مرزهای شنگن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، دیوار بلند مرزهای شنگن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید