کرونا دنیای سیاست را وارد عرصه مجازی کرد

به گزارش وبلاگ درخشان 92، نشست بین رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه درباره بحران سوریه و شرایط پیش روی این کشور هفته گذشته به صورت مجازی برگزار گردید و این نخستین باری بود که سه کشور مذکور تصمیم گرفتند کنفرانسی با این سطح اهمیت را به شکل آنلاین و مبتنی بر ویدئوکنفرانس برگزار نمایند.

کرونا دنیای سیاست را وارد عرصه مجازی کرد

براساس برنامه ریزی های قبلی قرار بود نشست سران سه کشور اسفند 1398 در مذاکرات موسوم به فرایند آستانه به میزبانی تهران برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس همه گیر کرونا این اتفاق به تعویق افتاد و انتها تصمیم بر آن شد که نشست های مهم سیاسی بین رؤسای جمهور هم مجازی شود. چند روز پیش از این اتفاق نیز اتحادیه اروپا با حضور رؤسای کمیسیون و شورای این مرکز با دولت چین کنفرانس مجازی برگزار کرد و انتشار ویروس کرونا و عدم گردهمایی حضوری مهم ترین عاملی بود که آنها را مجاب به برگزاری نشست مجازی کرد.

این روزها نشست ها و گفت وگوهای سیاسی مجازی بیش از هر زمان دیگر رواج یافته است و به همین خاطر بسیاری از کارشناسان می گویند فرایند پیگیری مذاکرات سیاسی پس از کرونا هرگز مانند گذشته نخواهد بود و فناوری بیش از هر زمان دیگر عرصه سیاست را به خود وابسته خواهد نمود.

نشست های سیاسی مجازی

طی هشت ماهی که از شیوع ویروس کرونا می گذرد و بسیاری از مردم خانه نشین شده اند، اپلیکیشن های ویدئویی و نرم افزارهای ارتباطی بیش از هر زمان دیگر محبوبیت پیدا کردند و از گفت وگوهای خانوادگی گرفته تا جلسات کاری و حتی نشست های سیاسی مهم هم با ابزارهای ویدئوکنفرانس انجام می شوند. پیش از همه گیری ویروس کرونا مردم کمتر سراغ اپلیکیشن های ارتباطی می رفتند و بخصوص سران سیاسی کشورها به دلیل گفت وگوهای مهم و اطلاعات امنیتی که بین آنها رد و بدل می شد ترجیح می دادند نشست های خود را حضوری برگزار نمایند. با وجود این طولی نکشید که جلسات کاری به اجبار به صورت مجازی برگزار گردید و تعداد زیادی از سیاستمداران هم انتها موافقت خود را برای حضور در کنفرانس های آنلاین و غیرحضوری اظهار داشتند. در 10 روز نخست مارس سال جاری اپلیکیشن های مخصوص کنفرانس ویدئویی بیش از 62 میلیون بار دانلود شدند و این اتفاق نشان داد مردم تا چه اندازه به سمت این نرم افزارها جذب شده اند.

مرکز تحقیقاتی گارتنر در یکی از گزارش های اخیر خود شرح داد، در سه ماه نخست سال 2020 که ویروس کرونا مراحل اولیه همه گیری را پشت سر می گذاشت و بیشتر کشورها با آن دست و پنجه نرم می کردند، میانگین زمانی که هر کاربر در طول روز به اپلیکیشن های ویدئویی و ابزارهای ارتباطی اختصاص داد 20 درصد افزایش یافت و مجموع درآمد شرکت های توسعه دهنده اپلیکیشن های موبایلی هم در این دوره زمانی به 23.4 میلیارد دلار رسید که این رقم یک رکورد تازه بود.

زوم به عنوان اپلیکیشنی که امکان برقراری تماس همزمان با 99 کاربر را فراهم می نماید از جمله ابزارهای مورد توجه کاربران است و در این مدت به طور میانگین هر روز 2.13 میلیون بار دانلود شد. این اپلیکیشن و نمونه های مشابه آن از جمله تیمز مایکروسافت، هنگ اوت گوگل و... برای برگزاری دیدار های محبت آمیز، کلاس های درس، خدمات مذهبی، جلسات کاری و حتی نشست های سیاسی مورد استفاده قرار گرفتند و شرکت زوم اظهار داشت در ماه مارس میزان استفاده از اپلیکیشن مربوطه نسبت به ماه ژانویه 378 درصد بیشتر شده است و تعداد کاربران ماهانه آن هم رشد 186 درصدی را تجربه می نماید.

البته کنفرانس های ویدئویی برای اتفاقات مهم تر نظیر جلسات کاری و دیدار های سیاسی به گونه متفاوت دنبال می شود و امنیت از مهم ترین مسائلی است که در جریان این دیدار های مجازی مورد توجه قرار می گیرد.

کارشناسان آلمانی در مطالعات بین المللی انسان-رایانههمچنین دریافتند تأخیر در ارسال صدا یا تصویر در نشست های سیاسی مجازی هم بسیار مهم بوده است. این آنالیز نشان داد اگر در جریان برگزاری این جلسات به صورت مجازی صدا با کمتر از یک ثانیه تأخیر ارسال شود، در بیشتر موارد مخاطب تصور می نماید که توجه کمتری به صحبت های او شده است یا بحث مربوطه اهمیت کافی برای شرکت نمایندگان ندارد.

جانپیرو پتریلیری مدیر این آنالیز ها از اتفاق مذکور به عنوان یک مشکل همه گیر یاد می نماید که عصر کرونا و کنفرانس های ویدئویی برای سیاستمداران به همراه داشته است و همین مسأله در بسیاری از موارد باعث شده است نشست های سیاسی مجازی به نتایج قابل قبول نرسد.

سرنوشت سیاسی مجازی

کنوانسیون ملی حزب دموکرات امریکا که در راستای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 روزهای شلوغی را پشت سر می گذارد این هفته اظهار داشت، به دلیل تدابیر مربوط به فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا تصمیم دارد نشست خود برای معرفی جو بایدن به عنوان نامزد نهایی این حزب را به صورت مجازی برگزار کند و این نخستین باری است که یکی از احزاب اصلی امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری دست به دامن اپلیکیشن های ویدئویی می شود. نشست حزب دموکرات که اواسط ماه آینده برگزار می شود حدود هزار شرکت نماینده دارد و تمامی آنها به صورت ویدئویی حضور به هم می رسانند و البته، کمیته مرکزی حزب دموکرات هم از تمامی نمایندگان خود در شهرها و ایالت های مختلف امریکا خواسته است از هرگونه سفر بپرهیزند و در عوض به صورت مجازی در این کنفرانس و نشست های مربوطه شرکت نمایند.از طرف دیگر دونالد ترامپ به عنوان نماینده حزب جمهوریخواه کوشش های گسترده خود را شروع نموده است تا همچنان کلیددار کاخ سفید بماند. ترامپ به صورت روزانه کنفرانس های مطبوعاتی آنلاین برگزار می نماید و منتقدان می گویند او این نشست ها را به تریبونی برای حمله به مخالفان و تبلیغات شخصی تبدیل نموده است و به همین خاطر بسیاری از شبکه های تلویزیونی امریکا پخش مستقیم صحبت های آنلاین ترامپ را متوقف نموده اند و نمایندگان روزنامه های عظیمی چون واشنگتن پست و نیویورک تایمز هم در این کنفرانس های آنلاین شرکت نمی نمایند تا مخالفت خود را با فرایندی که ترامپ پیش روی خود قرار داده است اعلام نمایند.

در بخش دیگر اتحادیه اروپا و چین تصمیم گرفتند در راستای کاهش تنش های موجود در عرصه سیاسی و تجاری، نشست پیش روی خود را به صورت مجازی و روی اپلیکیشن های کنفرانس ویدئویی برگزار نمایند. این نشست که یکی از عظیم ترین و مهم ترین گفت وگوهای بین دولت ها در دنیا است، به صورت مجازی بین بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) و پکن برگزار می شود تا بر اساس آن مسأله هنگ کنگ، پیامدهای ناشی از شیوع کرونا و... مورد آنالیز قرار گیرد.

اتحادیه اروپا همچنین هفته گذشته اجلاس ویدئویی چهارساعته را با موضوع بسته حمایت اقتصادی 540 میلیارد یورویی برای یاری به کشورهای آسیب دیده از پیامدهای شیوع کرونا بین سران کشورهای اروپایی برگزار کرد و این عظیم ترین نشست مجازی اتحادیه اروپا در تاریخ بود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز هفته گذشته با برقراری تماس ویدئویی با نمایندگان مجلس این کشور صحبت کرد و شرح داد تنش های بین اروپا و چین در خصوص شیوع کرونا و اتفاقات پیرامون آن فقط با همکاری دولت ها رفع می شود و سازمان دنیای بهداشت باید هرچه سریع تر اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. خانم مرکل در این نشست ویدئویی همچنین رضایت خود را برای اعطای بسته اقتصادی به کشورهای اروپایی اظهار داشت و شرح داد، وام 540 میلیارد یورویی باید در قالب طرح مکانیسم ثابت اتحادیه اروپا هزینه شود.با همه گیری کرونا و افزایش دورکاری در قالب کنفرانس های ویدئویی، این روزها بحث های زیادی درباره موقتی یا دائمی بودن تغییرات پیش آمده در نحوه ارتباطات مردم مطرح شده است و بسیاری از کارشناسان معتقدند زندگی بعد از کرونا هرگز با دنیایی که قبل از شیوع این ویروس تجربه کردیم مشابهت ندارد. در حالی که تماس با اپلیکیشن های ویدئویی در اوایل بحران کرونا مورد استقبال فراوان قرار گرفته بود، اما گزارش های اخیر از کسل شدن یا خستگی کاربران در تماس ویدئویی ممتد حکایت می نماید. اگرچه بخشی از این مسأله به دلایل فنی و تأخیرهای ایجاد شده در تماس های صوتی و تصویری برمی شود، ولی بخش مهم تر آن مربوط به مسائل اجتماعی است. زمانی که صدا یا تصویر با تأخیر مخابره شود حس زنده بودن تماس از کاربر سلب می شود و برگزاری جلسات متعدد و کنفرانس های پشت سر هم مجازی مهم ترین دلیل خستگی افراد است. باید دید این شکل ارتباطات مجازی تا چه زمانی بین کاربران رواج خواهد داشت.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "کرونا دنیای سیاست را وارد عرصه مجازی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا دنیای سیاست را وارد عرصه مجازی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید