خنیاگرِ شهرام ناظری؛ حماسی، اندرزگونه و عاشقانه

به گزارش وبلاگ درخشان 92، علی نصیریان، حمیدرضا نوربخش و علیرضا قزوه هر یک به شکلی از آلبوم خنیاگر و هنر شهرام ناظری تعریف کردند.

خنیاگرِ شهرام ناظری؛ حماسی، اندرزگونه و عاشقانه

چندی پیش آلبوم موسیقی خنیاگر با صدای شهرام ناظری استاد موسیقی سنتی ایرانی منتشر شد. مجموعه ای که به گفته آهنگسازش مسعود خضری، با هدف معرفی بیشتر ساز دوتار فراوری شده است.

خنیاگر، دارای هفت تصنیف و دو پیش عایدی است که همگی مضامینی حماسی، اندرزگونه و عاشقانه دارند. به گفته شهرام ناظری چاووشی خوان این اثر، قطعات این آلبوم بر مبنای موسیقی مقامی شمال خراسان، هفت سال پیش اجرا و ساخته شدند.

شهرام ناظری در طول حیات هنری خود، تا به امروز 51 آلبوم موسیقایی فراوریی نموده که خود آلبوم یادگار دوست در ارکستر سمفونیک، گل صد برگ در سه تار نوازی و صدای سخن عشق در موسیقی تنبور را برترین می داند.

او به خبرنگار ما می گوید: بیست سال در تئاتر شهر پاریس کنسرت اجرا کردم؛ و در نهایت در آنجا جایزه شوالیه را به من دادند آن هم برای ایجاد پل ارتباطی هنری میان شرقی ها و غربی ها.

نقش استاد ناظری در شناساندن مولوی بسیار مهم است

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم درباره استاد ناظری و آثارش می گوید: استاد ناظری از شخصیت های برجسته آواز ایران زمین است که در زمینه موسیقی ایرانی مقامی کردی و شناساندن اشعار مولانا به مخاطب زحمت زیادی کشید.

علی نصیریان هم در مصاحبه با خبرنگار ما، شهرام ناظری را هنرمندی درجه یک خواند؛ هنرمندی که بزرگترین خدمات را به فرهنگ و ادبیات ایران کرد و یکی از دو پایه اصلی موسیقی ردیف دستگاهی ایران است که مردم با آوازهایش زندگی نموده اند.

دو آلبوم دیگر استاد ناظری سال آینده منتشر می گردد

افشار مدیر شرکت سروش درباره انتشار آلبوم خنیاگر و همکاری با ناظری گفت: شرکت سروش بیش از سیصد آلبوم در سنوات گذشته ضبط و منتشر نموده است. نزدیک به 3 سال قبل آلبوم خنیاگر شهرام ناظری ضبط شده و تصمیم گرفتیم آن را برای نوروز سال جاری منتشر کنیم.

به گفته افشار، شرکت سروش تا به امروز شش آلبوم با استاد ناظری ضبط نموده و در سال 1401 هم قرار است دو آلبوم دیگر ضبط گردد.

قزوه، مدیر مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما هم اظهار داشت که حدود هفتاد هزار قطعه موسیقی از بزرگان موسیقی ایران، در آرشیو صدا و سیما وجود دارد و هدف در دسترس قرار دادن این قطعات موسیقی برای مردم و تکریم بزرگان موسیقی و شناسایی استعداد های جوانان موسیقی است.

مصاحبه از فاطمه شریفی

وبلاگ درخشان 92 فرهنگی هنری سینما و تئاتر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خنیاگرِ شهرام ناظری؛ حماسی، اندرزگونه و عاشقانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خنیاگرِ شهرام ناظری؛ حماسی، اندرزگونه و عاشقانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید