خوش اشتها هستم پس افسرده نیستم!

به گزارش وبلاگ درخشان 92، وقت هایی که افسرده و غمگین هستید، هوس خوردن چه غذایی می کنید؟ برخی ها این جور مواقع اشتهای شان کور می گردد؛ برخی ها هم برعکس به بهانه اضطراب و افسردگی حسابی از خجالت شکمشان در می آیند. قدیمی ها می گویند وقتی آشفته اید گل گاو زبان بخورید، اعصابتان آرام می گردد؛ وقتی افسرده اید عرق بیدمشک بخورید؛ اگر هم می خواهید

خوش اشتها هستم پس افسرده نیستم!

خوش اشتها هستم پس افسرده نیستم!

نویسنده: سارا هاشمی نیک

تاثیر خوراکی ها بر خلق و خوی آدم ها

وقت هایی که افسرده و غمگین هستید، هوس خوردن چه غذایی می کنید؟ بعضی ها این جور مواقع اشتهای شان کور می گردد؛ بعضی ها هم برعکس به بهانه اضطراب و افسردگی حسابی از خجالت شکمشان در می آیند. قدیمی ها می گویند وقتی آشفته اید گل گاو زبان بخورید، اعصابتان آرام می گردد؛ وقتی افسرده اید عرق بیدمشک بخورید؛ اگر هم می خواهید شاد و سرخوش شوید چای زعفران نوش جان کنید.

بعضی از تحقیقات علمی نو هم تأثیر مثبت بعضی از خوراکی ها مثل بستنی و شکلات را روی روحیه افرادی که به این خوراکی ها علاقه دارند ثابت نموده اند اما آیا اصلا خوراکی ها می توانند روی حالات روانی آدم ها تأثیر بگذارند و اگر جواب مثبت است، کسانی که از افسردگی رنج می برند با رعایت کدام رژیم غذایی می توانند شدت آن را کاهش دهند؟

آدم های خوش اشتها و شکمو همواره از خوردن غذاهای مورد علاقه شان احساس خوبی دارند. تأثیر غذا روی روحیه این افراد را بیشتر می گذاریم به حساب لذتی که از غذا خوردن می برند ولی واقعیت این است که موادغذایی روی خلق و خوی افراد تأثیر معین و ثابت شده ای دارند.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی، معتقد است که با تغییر سبک زندگی امروزین، ذایقه افراد هم تغییر نموده و بیشتر به سمت غذاهای آسان و در دسترس و مواد غذایی فرآوری شده متمایل شده است: فعالیت و تحرک بدنی مردم شهرنشین هم به حداقل رسیده و بدخوری، بیش خوری و تک خوری نه تنها تغییراتی در اندام افراد به وجود آورده بلکه با گسترده شدن گرسنگی های پنهان ناشی از عدم دسترسی به ریزمغذی های مختلف، تغییرات چشمگیری در خلق و خوی افراد به وجود آمده است. استرس، اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و میل به تهاجم و تخریب در بچه ها و بزرگسالان نتیجه عدم تعادل در ترکیبات مواد غذایی مصرفی است.

این طور که دکتر مظهری می گوید میل و گرایش روزافزون افراد به مصرف مواد قندی هم از عوارض همین سبک زندگی غلط است که به ایجاد حالت های افسردگی دامن می زند: گرایش به مصرف هرچه بیشتر کربوهیدرات های تصفیه شده در قالب انواع شکلات، شیرینی، بستنی، آب نبات و نوشابه ها موجب تحریک هرچه بیشتر پانکراس و ترشح سریع انسولین می گردد. این هورمون مهم باعث راهنمایی قند و مولکول های انرژی زای دیگر به داخل سلول ها و افت قندخون و فشارخون می گردد. در نتیجه شخص دچار بی حوصلگی، کم طاقتی و خواب آلودگی شده و میل و هوس بیشتری به دریافت مواد قندی پیدا می نماید. از طرف دیگر در صورت عدم دریافت میان وعده و طولانی شدن فاصله وعده های غذایی به خصوص در بچه ها که ذخایر گلیکوژنی کمتری دارند، این افت سریع تر اتفاق می افتد و حتی موجب افت تحصیلی و عدم تمرکز آنها می گردد.

کمبودهای موثر

اما کمبود کدام مواد غذایی در ایجاد افسردگی نقش دارد؟ دکتر مظهری می گوید: پروتئین ها نقش موثری در فعالیت های سلولی دارند و کمبودشان زمینه ایجاد خستگی، بی حالی و سستی را فراهم می نماید. انواع گوشت های قرمز، سفید، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، سویا و آجیل منابع خوب پروتئین هستند که متأسفانه مصرف شان در میان مردم روز به روز در حال کم شدن است. ویتامین c، بیوتین و ویتامین های گروهB، به خصوص ویتامین B6 هم از جمله ویتامین های ضداسترس هستند که به خاطر گرایش به موادغذایی فاقد این ریزمغذی ها، امروزه ذخایر این مواد در بدن افراد کم شده و عوارض عصبی و افسردگی مثل خستگی و خمودگی و بی حوصلگی در آنها بیشتر دیده می گردد. کمبود املاح معدنی مثل ید، منیزیم، آهن و روی هم با تأثیر منفی روی سیستم عصبی موجب کم طاقتی، افسردگی و خستگی می گردد.

شادی آفرین های پیشنهادی

شما می توانید با مصرف بعضی از موادغذایی مقدار افسردگی تان را به حداقل برسانید. مثلا مصرف ماهی بیش از دوبار در هفته، خطر بروز افکار خودآزاری و میل به خودکشی را نزدیک به 40 درصد کاهش می دهد. دکتر مظهری می گوید: ماهی به خاطر داشتن اسیدهای چرب امگا3 و ویتامین های گروه B به ساخته شدن سروتونین که ماده ای شادی بخش است یاری می نماید. خاویار هم یکی از غذاهای گران قیمت ضداسترس است که به خاطر داشتن پروتئین ، آهن و امگا3 در جلوگیری از بروز افسردگی نقش موثری دارد. دکتر مظهری می گوید: سبزیجاتی مثل قارچ، ذرت، کلم سفید و کلم بروکلی به خاطر داشتن منابع غنی ویتامین و مواد معدنی در تقویت اعصاب، ایجاد حس طراوت و جوانی و برطرف اندوه و اضطراب تأثیر گذارند. هویج و گوجه فرنگی هم مسکن اعصاب و آرام بخش اند. کاهو ترکیبی آرامش بخش دارد و از تنش های عصبی و اختلالات خواب جلوگیری می نماید. فلفل دلمه هم به خاطر داشتن بتاکاروتن و اسیدفولیک و پتاسیم در کاهش استرس می تواند موثر باشد. سیب زمینی و کرفس هم در بهبود حالت های روانی نقش دارند.

سیر از دیگر سبزیجات موثر در خلق و خو است که به خاطر افزایش فراوری سروتونین سبب کاهش افسردگی می گردد. ریحان آرام بخش و ضدافسردگی بوده و به خصوص برای افرادی که با تغییر فصل دچار اختلالات خلقی می شوند، مفید شناخته شده است. نعناع، جعفری و پیاز هم خاصیت آرام بخشی دارند.

انواع مغزها و دانه ها مثل تخمه و آجیل، به خصوص دانه کنجد به خاطر داشتن پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی مثل آهن در ایجاد حالت های روحی مثبت تأثیر زیادی دارند.

و اما میوه های ضدافسردگی کدام اند؟ در صدر گروه میوه های آرام بخش، مرکبات قرار دارند که با حفظ اعصاب در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد و رهایی از فشارهای روانی، اضطراب و بی خوابی را کاهش می دهند.

دکتر مظهری خوردن توت فرنگی، سیب، انار، انگور و آناناس را به افرادی که مستعد افسردگی هستند توصیه می نماید و می گوید: سیب سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، تانن و فیبر است که مصرف روزانه اش علاوه بر اثرات آرا م بخش در کاهش فشارخون و تقویت فکر و اندیشه موثر است. انار هم سرشار از انواع ویتامین ها و آهن بوده و به همین علت خون ساز نامیده می گردد، این میوه هم شادی بخش است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "خوش اشتها هستم پس افسرده نیستم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوش اشتها هستم پس افسرده نیستم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید