سال گذشته یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشد

به گزارش وبلاگ درخشان 92، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در یکصد و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: اولویت بندی هزینه های دولت، افزایش درآمدهای اقتصادیاتی، فروش سهام دولت در شرکت های دولتی و انتشار انواع اوراق اقتصادی اسلامی راهکارهای اصلی دولت برای جبران عدم تحقق منابع پیش بینی شده در بودجه سال گذشته بوده است.

سال گذشته یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشد

وی با بیان اینکه شورای گفت وگو یک جهت سرعت بخش و تسهیل نماینده اقتصاد و فراوری در کشور است و باید با حذف مقررات دست پا گیر، مقرراتی را وضع کنیم که موتور محرک فراوری گردد، ادامه داد: در سال 1399، صادرات غیر نفتی به اندازه حدود 35 میلیارد دلار و واردات حدود 38.5 میلیارد دلار شد. صادرات غیر نفتی کشور در دوماهه ابتدای امسال با رشد 48 درصدی نسبت به سال گذشته 1.5 برابر شده است، این نوید را داریم که اگر همین فرایند ادامه یابد، صادرات خوبی در امسال داشته باشیم.

وزیر اقتصاد اضافه نمود: در بخش درآمدهای مالیاتی اعتقاد بنده و دولت، افزایش وصولی بدون فشار به مؤدیان منضبط و شناسنامه دار بوده است. جلوگیری از فرار مالیاتی و کسب مالیات از اجتناب نمایندگان از پرداخت مالیات، از برنامه های اصلی وزارت اقتصاد برای افزایش درآمدهای مالیاتی است.

دژپسند با تاکید بر اینکه سال گذشته یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض صورت نگرفت اما مشکل اینجاست که بعضی تعریف استقراض را اشتباه می گیرند، گفت: در سال 1400 باید معادل 95 هزار میلیارد تومان خصوصی سازی انجام گردد که این خصوصی سازی ها به روش های مختلف بویژه بصورت بلوکی در محیطی شفاف و شیشه ای مثل بازار سرمایه انجام می گردد.

وی با اشاره به اجازه قانونی انتشار و عرضه 213 هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی بودجه در سال 1399 اظهار کرد: وقتی ما می گوئیم عرضه، بعضی آن را برابر فروش آن هم در بورس می گیرند و در ادامه می گویند که دولت در مجموع 300 هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق در بازار سرمایه تأمین مالی نموده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: عرضه اوراق در بازار بدهی، به هیچ وجه رقیب بازار سرمایه نیست، چون اوراق را کسانی خریده اند که اصولأ مجاز به خرید سهام نیستند، ضمن اینکه هیچ اجباری برای فروش در کار نبوده است و خود خریداران هم معمولا کوشش می نمایند برای کاهش ریسک، نوعی پرتفوی خود را تنظیم نمایند که انواع اوراق در آن گنجانده گردد.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام وبلاگ درخشان 92 دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "سال گذشته یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال گذشته یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید