قربانیان سوءتغذیه

به گزارش وبلاگ درخشان 92، چرا با این همه کوشش های پیگیر و صرف هزینه گزاف، هنوز هم سوءتغذیه یکی از مسائل حل نشده به جای مانده و بار سنگین مادی و معنوی بر پیکر جامعه، خانواده، اقتصاد و بهداشت و درمان کشورها تحمیل نموده است و سالانه حتی روزانه قربانیان زیاد از بچه ها و مادران باردار و شیرده را می گیرد؟ به نظر می رسد بیشترین کوشش روی معلول

قربانیان سوءتغذیه

قربانیان سوءتغذیه

نویسنده:دکتر جوزی حبیبی

چرا با این همه کوشش های پیگیر و صرف هزینه گزاف، هنوز هم سوءتغذیه یکی از مسائل حل نشده به جای مانده و بار سنگین مادی و معنوی بر پیکر جامعه، خانواده، اقتصاد و بهداشت و درمان کشورها تحمیل نموده است و سالانه حتی روزانه قربانیان زیاد از بچه ها و مادران باردار و شیرده را می گیرد؟ به نظر می رسد بیشترین کوشش روی معلول متمرکز است نه دلیل یا شرایط به وجود آورنده آن

گزارش های سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و سایر گزارش های بهداشتی نشان از توسعه سوءتغذیه و پیامد نامطلوب آن به ویژه در میان بچه ها و زنان باردار و شیرده حتی در کشورهای صنعتی و پیشرفته دارد. دولت ها با حمایت از مصرف به موقع غذای کمکی مناسب از شش ماهگی به بالا، غنی سازی شیر و غلات، بهسازی محیط بهداشت و شرایط زیست و هزینه میلیاردها دلار، سعی دارند سوءتغذیه این اورژانس پنهان را تحت کنترل خود درآورند. با وجود آن، دستاوردها چندان مطلوب نیست. جا دارد به دو دلیل مهم توسعه سوءتغذیه به طور مختصر اشاره شود:

سوءتغذیه مادران باردار و شیرده

مادرانی که با وجود سوءتغذیه و بدون داشتن یک الگوی تغذیه کافی و مناسب و با وضع جسمانی نامناسب که ذخیره کافی از مواد مغذی و ریزمغذی های لازم را در بدن ندارند، وارد دوران بارداری و شیردهی می شوند، نمی توانند با اندک ذخیره بدنی خود کلیه احتیاجمندی های تغذیه جفت و جنین در حال رشد و تقسیم و تکثیریافته ای را در یک دوران محدود بحرانی برای تشکیل و تمایز اعضای اولیه جنین تامین کنند. در نتیجه جنین از رشد و تکامل طبیعی باز می ماند و گاهی به زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن و معلولیت های ذهنی و جسمی منتهی می شود که در سنین آینده کودک جبران پذیر نیست. اگر این فرایند در دوران شیردهی هم که مادر از یک مکمل غذای کافی و مناسب استفاده نمی کند ادامه یابد، سوءتغذیه در مادر تشدید شده و عوارض آن به تدریج ولی حتمی، آشکار می شود که مهم ترین آنها عبارت است از:

پوکی استخوان

پوسیدگی دندان و عفونت دهان و لثه

انواع کم خونی به ویژه ناشی از فقر آهن

کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها و انواع بیماری ها، کاهش قدرت تمرکز حواس، ضعف، خستگی و بی حوصلگی

اختلالات بینایی، فراموشی و عدم کارایی بالقوه روزانه

از بین رفتن لطافت و زیبایی پوست و تناسب اندام و سایر مسائل جسمی و روانی دیگر

عدم دقت کافی در انتخاب مکمل های غذایی

در انتخاب غذای کمکی به بچه ها و مادران باید بیشتر کیفیت و کمیت آن در نظر گرفته شود نه شکل و شمایل ظاهری. بهتر است بدانیم غذا آن چیزی است که می خوریم اما هر آنچه که ما می خوریم غذا نیست. منظور از کیفیت، هضم آسان و جذب حداکثر و عاری بودن از آلودگی های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی است و هدف از کمیت، دارا بودن یک ترکیب جامع، کافی و مناسب است که در آن کلیه مواد مغذی و ریزمغذی های ضروری به مقدار و مقدار توصیه شده، یافت می شود و احتیاج غذایی جنین و کودک را در زمینه رشد و تکامل طبیعی و سلامت مادر در دوران بارداری و شیردهی هم تامین نماید.

مکمل غذا باید چه ویژگی ها و شرایطی را دارا باشد؟

از برترین و مرغوب ترین مواد اولیه تهیه شده و آلودگی شیمیایی و میکروبی نداشته باشد.

در شیر و غلات به کار رفته، مقدار آفلاتوکسین در حد استاندارد برای مصارف کودک و مادر باردار باشد، نه برای مصارف صنعتی.

تحت شرایط دمای لازم نشاسته خام غلات و شیرخشک به پری ژلالینه تبدیل شود و مولکول های درشت پروتئین باید به مقدار ای تعدیل شوند تا هضم آسان و جذب حداکثر را در پی داشته باشند.

ویتامین ها و مواد معدنی، نباید در فرآورده معلق و پراکنده بمانند بلکه در مولکول های تعدیل یافته پروتئین بانده شده و به صورت لیپوپروتئین درآمده باشند. در غیر این صورت، در جذب نهایی شرکت ننموده و به وسیله مدفوع دفع می شوند (مدفوع چرب آلود یا استئاتوره).

شرایط و مقررات بهداشتی در تمام مراحل فراوری (بهداشت فردی و محیطی) و استریل بودن خطوط فراوری کاملا رعایت شود و آموزش های لازم برای کارکنان داده شود.

تمام مراتب بالا باید به تایید مقامات بهداشتی و آزمایشگاه های مجاز رسیده و مدارک بایگانی شده باشد.

نتیجه گیری

متاسفانه کمبودهای تغذیه در دوران جنینی و کودکی و بعلاوه دوران بارداری و شیردهی در مادران حتی با تغذیه کافی پس از این دوران ممکناست جبران پذیر نبوده و یا کاملا قابل جبران نباشد.

لذا دو عامل مهم بیشتر از سایر علل، در توسعه سوءتغذیه و پیدایش آن در بچه ها دخیل هستند. اولی مادرانی هستند که قبل از دوران بارداری گرفتار سوءتغذیه می باشند و دارای یک برنامه صحیح مکمل غذایی در دوران بارداری و شیردهی نیستند و سوءتغذیه را به جنین و کودک خود به ارث می گذارند. دلیل دوم عدم توجه و دقت کافی در انتخاب و تجویز غذای کمکی است. تاکید می شود که غذا آن چیزی است که ما می خوریم اما هر آنچه می خوریم غذا نیست. در تجویز و انتخاب غذای کمکی، در درجه اول کمیت و کیفیت آن باید در نظر گرفتند شود.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "قربانیان سوءتغذیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قربانیان سوءتغذیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید