لیسون: ایفلا صدای کتابداران و حامی توسعه کتابخانههای ایران است

به گزارش وبلاگ درخشان 92، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، باربارا لیسون رئیس فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری مستقل (ایفلا) و نظام کتابخانه های عمومی برمن آلمان امروز سه شنبه 25 آذرماه در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی که با همکاری انجمن ارتقای علمی کتابخانه های عمومی ایران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان همزمان آغاز به کار کرده است، با بیان این مطلب، گفت: علاقه مند بودم این کنفرانس در زمان عادی و در شرایط مطلوبی به صورت حضوری برگزار می شد که بتوانیم با هم ملاقات کرده و ارتباط برقرار کنیم، اما متاسفانه به علت ویروس کرونا این کنفرانس همانند دیگر کنفرانس ها، الکترونیکی برگزار می شود؛ ولی به جرات می توان برجسته ترین کار حرفه ای امسال انجمن کتابخانه ها را برگزاری این کنفرانس دانست.

لیسون: ایفلا صدای کتابداران و حامی توسعه کتابخانههای ایران است

وی عنوان قطار مجازی را که برگزارکنندگان این همایش برای توصیف کنفرانس به کار بردند، زیباترین مفهومِ مرتبط با موضوع دانست و بیان نمود: عنوان قطار مجازی و مفهومی که برگزارکنندگان طراحی کرده اند، این است که قطار در امتداد شهرها حرکت کرده و تجربه کتابداران را جمع می کند و آن ها را به کنفرانس می آورد؛ با 20 برنامه فرعی بهترین عملکرد کتابداری ایران را نشان می دهد که در نوع خود حرکت برجسته ای است.

رئیس نظام کتابخانه های عمومی برمن آلمان، موضوع اصلی کنفرانس کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی را بسیار جذاب برشمرد و گفت: خوشحالم که این موضوع را انتخاب کرده اید. با اینکه یک کتابدار عمومی هستم، اما همواره تمرکز کار خود را بر تاثیرات اجتماعی کتابخانه ها گذاشته ام و نه تنها به عنوان رییس منتخب ایفلا بلکه 30 سال است که نماینده هر کتابخانه عمومی در جهان فارغ از نوع، مکان و میزان غنی بودن کتابخانه هستم و معتقدم کتابخانه های عمومی یکی از پایه های اصلی پیشرفت پیروز جوامع مدنی هستند.

وی ضمن رساندن سلام همکار عالیرتبه خود، کریستین مکنزی کتابدار مستقر در استرالیا به ایرانیان، اضافه کرد: ایفلا به عنوان صدای جهانی کتابخانه ها همواره تلاش می کند تا در راستا کتابخانه ها پیشقدم شده و مشعل کتابخانه ها را به سوی آینده روشن کند.

باربارا لیسون با بیان اینکه بیش از نیمی از عمرش را در حرفه کتابداری مشغول و در چند نوع کتابخانه در سمت های مختلف فعالیت کرده است، عنوان نمود: بیشتر از 28 سال است که مدیر کتابخانه های عمومی برمن در شمال آلمان هستم و همواره دغدغه ام این بوده است که به نیم میلیون نفر از ساکنین شهرم، یکی از بهترین سیستم های کتابخانه های عمومی ملی در آلمان را ارائه دهم. خوشحالم که به همراه تیم کتابخانه ام در رسیدن به اهدافمان پیروز بوده ایم و وظیفه شخصی خودم می دانم که فعالیت های حرفه ای خود را محدود به کارهای روزمره در کتابخانه برمن نکنم و بگویم که فعال بودن در زمینه سیاست کتابخانه یکی دیگر از علاقه مندی های بزرگ من است. این موضوع تاثیرات مثبت اجتماعی کتابخانه ها را در خود جای داده است که باید به سیاستمداران و تصمیم گیرندگان اجرایی با شور و شوق ارائه شود.

وی گفت: باید کتابخانه ها و خدمات عالی برای جامعه در سپهر سیاستی قرار داده شده و تلاش شود کتابداران در دستور کار سیاسی قرار گیرند. به همین علت خود را متعهد کرده ا م که به عنوان یک فعال، حمایت از کتابخانه را در انجمن های کتابخانه ای در سطح ملی، اروپایی و بین المللی قرار دهم که این هدف من را به سمت هئیت مدیره و ریاست در انجمن کتابخانه های آلمان سوق داد.

یادآوری می شود، همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی با همکاری انجمن ارتقای علمی کتابخانه های عمومی ایران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به میزبانی نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان همزمان با هفته پژوهش در 25 و 26 آذرماه به صورت برخط و مجازی برگزار می شود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "لیسون: ایفلا صدای کتابداران و حامی توسعه کتابخانههای ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیسون: ایفلا صدای کتابداران و حامی توسعه کتابخانههای ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید