هنر برترین بستر برای پول شویی است!

به گزارش وبلاگ درخشان 92، تهران (پانا) - وحید عزیزی کارشناس امور مالیاتی معتقد است هنر می تواند برترین بستر برای پول شویی و فرار مالیاتی افراد متخلف باشد.

هنر برترین بستر برای پول شویی است!

به گزارش مهر، وحید عزیزی کارشناس حوزه اقتصادیاتی درباره فرار اقتصادیاتی و بحث پول شویی به وسیله هنر و کالاهای فرهنگی گفت: حوزه هنر یکی از حوزه های معاف از اقتصادیات است، اما پیش از هر چیز باید بگویم که تفاوت معافیت اقتصادیاتی با اقتصادیات ندادن این است که در بسیاری از مواقع برای این نوع از فعالیت ها حسابرسی انجام نمی گردد و در واقع می توان گفت که هیچ سند اقتصادیاتی از حوزه مربوطه گرفته نمی گردد، چرا که کاملاً معاف بوده و تحت تسلط سازمان امور اقتصادیاتی قرار ندارد.

وی ادامه داد: مساله دیگر این است که سازمان امور اقتصادیاتی پیش از اینکه به بحث دریافت اقتصادیات توجه ویژه نشان دهد، به بحث رصد اطلاعات اقتصادی افراد می پردازد. با توجه به اینکه حوزه هنر به نوعی از اقتصادیات معاف بوده، تحت تسلط سازمان نیست و کسی با آن کاری ندارد، به همین علت مانند بعضی از فضاها تبدیل به فضای مناسبی برای بحث پول شویی شده است.

این کارشناس حوزه اقتصادیاتی با اشاره به اینکه می توان گفت چند نوع فعالیت به عنوان فعالیت های هنری انجام می گردد که بخشی از آن شامل فعالیت های غیرقانونی است، بیان نمود: بخشی از پول بعضی از تخلفات اقتصادی وارد هنر شده و براساس آن چندین بار خرید و فروش آثار هنری و یا سرمایه گذاری در فراوری آثار سینمایی صورت می گیرد که منشأ پول تعیین نگردد. بخشی دیگر از این فعالیت ها لزوماً غیرقانونی و جرم نیست اما این فعالیت ها در حوزه های دیگر مشمول اقتصادیات است و اگر به صورت عادی این فعالیت ها صورت می گرفت شامل پرداخت اقتصادیات می شد، به همین علت این بخش از فعالیت های قانونی به عنوان فعالیت هنری انجام می گردد تا برای آن اقتصادیاتی پرداخت نگردد.

عزیزی گفت: در واقع از این بستر به راحتی برای پول شویی و فرار اقتصادیاتی استفاده می گردد، بعلاوه وقتی چنین فضایی ایجاد گردد کسانی هم که می خواهند مثلاً فعالیت های هنری انجام دهند چنین جوی را تشدید می نمایند، به این معنا که در حراجی هایی که برای آثار هنری انجام می گردد، قیمت آثار به صورت غیررقابتی افزایش پیدا می نماید که این می تواند نشان دهنده مابه التفاوت پولی باشد که منشأ آن ناتعیین باشد. به خاطر داشته باشیم که یکی از ویژگی های فضایی که در آن پول شویی انجام می گردد این است که باید مبلغ معاملات بالا باشد تا بتوان رد پول مورد نظر را گم کرد.

در سازمان امور اقتصادیاتی پیش از اینکه به بحث دریافت اقتصادیات توجه ویژه نشان گردد، به بحث رصد اطلاعات اقتصادی افراد می پردازد. با توجه به اینکه حوزه هنر به نوعی از اقتصادیات معاف بوده، تحت تسلط سازمان نیست و کسی با آن کاری ندارد، به همین علت مانند بعضی از فضاها تبدیل به فضای مناسبی برای بحث پول شویی شده است

وی ادامه داد: پروژه های سینمایی و آثار مشهور هنری با توجه به قیمت های بالای آن ها این ظرفیت را دارند که در قالب آن کارهایی انجام گردد. می توان گفت این مساله یک قاعده کلی است که هر بخشی که از نظارت اقتصادی حاکمیت یا همان بحث اقتصادیات خارج گردد به این سمت می رود که با توجه به گفته های فعالان عرصه هنر، در حال حاضر به سمت چنین فضایی رفته ایم.

این کارشناس حوزه اقتصادیاتی با شرح اینکه باید به این مساله نیز توجه کرد که هرچند بسیاری افراد از چنین بستری برای فرار اقتصادیاتی و یا پول شویی استفاده می نمایند، اما ضعف امور اقتصادیاتی هم تأثیرگذار است، تاکید نمود: در واقع اگر سازمان امور اقتصادیاتی وارد میدان گردد با آنالیز تراکنش هایی که انجام می گردد و با توجه به مشاهدات سیستمی و شخصی، همه موارد مورد نظر قابل رصد و پیگیری است، این در حالی است که بحث فرار اقتصادیاتی و پول شویی در حوزه هنر سال ها است که مطرح است اما هیچ پیگیری دقیقی در این مورد صورت نگرفته است.

وی شرح داد: ضروری است این را هم بگویم که سال جاری در قانون بودجه بحث معافیت مطلق محدودتر شده است. اما با توجه به اینکه قانون بودجه برای یک سال است و تا بسترهای لازم برای اجرایی شدن قانون فراهم گردد و سازمان امور اقتصادیاتی یاد بگیرد که با آن حوزه چگونه تعامل کند، عملاً اتفاقی رخ نمی دهد. به همین علت باید در قوانین دائمی قانون اقتصادیات های مستقیم اصلاح گردد، به عنوان مثال معتقدم عدالت این است که معافیت کسانی که فعالیت هنری انجام می دهند با کارمندان و کارگران تفاوت نداشته باشد. اما با توجه به تفاوت در کسب عایدی هنرمندان مثلاً خوب است که هنرمندان 2 برابر افراد عادی معافیت اقتصادیاتی داشته باشند اما بیشتر از آن نباید چه برای مؤسسه های هنری و چه اشخاص، معافیت وجود داشته باشد. به همین علت باید قوانین معافیت اقتصادیاتی اصلاح شده و جاهایی نیز که باید معافیت داشته باشند به جای معافیت از نرخ صفر استفاده گردد، به این معنا که حسابرسی انجام گردد و اظهارنامه های اقتصادیاتی دریافت گردد اما اقتصادیات یا اخذ نمی گردد و یا به فرد بازگردانده می گردد.

عزیزی در سرانجام در پاسخ به این پرسش که آیا تا امروز آماری مبنی بر بحث فرار اقتصادیاتی به وسیله هنر انجام شده یا خیر، گفت: تا امروز چنین آماری منتشر نشده است و می توان گفت که سازمان امور اقتصادیاتی در کشور چندان به این مساله توجه نمی نماید، در حالی که این مساله در بسیاری از کشورها مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "هنر برترین بستر برای پول شویی است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر برترین بستر برای پول شویی است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید