کشف راهی برای تماشا رؤیا های آگاهانه!

به گزارش وبلاگ درخشان 92، رؤیای آگاهانه یا رؤیای شفاف به رؤیایی اطلاق می گردد که در آن فرد از این واقعیت که در حال رؤیا تماشا است، آگاهی دارد. آن ها شگفت انگیز، باورنکردنی و جادویی هستند، اما شاید خارق العاده ترین چیز در خصوص رؤیا های شفاف این است که چقدر واقعی هستند و تا چه می توانیم بر آن ها اثر بگذاریم. حالا دانشمندان مدعی هستند که راه قابل اعتمادی برای برانگیختن رؤیا های شفاف پیدا نموده اند.

کشف راهی برای تماشا رؤیا های آگاهانه!

به گزارش وبلاگ درخشان 92، متأسفانه، تنها حدود نیمی از ما در زندگی خود رؤیا های شفاف را تجربه می کنیم و کوشش ها برای تحریک این پدیده نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. دانشمندان می گویند، مغز کسانی که رؤیای شفاف را تجربه می نمایند، اندازه بسیار بیشتری از باند بسامد beta-1 را که حدود 13 الی 19 هرتز است، به طور فعال تجربه می نماید که منجر به فعال شدن قوهٔ هوشیاری و مطلعی در لوب آهیانه ای مغز است که در نهایت منجر به تجربهٔ رؤیای شفاف می گردد.

در رؤیای شفاف، فرد همچنان توانایی کنترل محیط فیزیکی را ندارد، ولی به صورت مطلعانه روی رؤیای خود کنترل داشته و حتی می تواند صحنه رؤیا را به میل خود تغییر دهد. به همین علت در رؤیای شفاف بسیاری از فانتزی ها و غیرممکن ها می توانند قابل تجربه باشند، که البته این کار با تمرین های مخصوص امکانپذیر است. دانشمندان از همان ابتدا باور داشتند که رویای شفاف می تواند در در درمان بسیاری از اختلالات مفید واقع گردد و حتی بعضی مطالعات نشان داده بود که رویابینی مطلعانه یا رؤیای شفاف برای افرادی که از کابوس رنج می برند می تواند بسیار مفید باشد.

اکنون محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون و موسسه Lucidity در هاوایی با تکیه بر تحقیقات قبلی خود، ایده ای را آنالیز کردند که چگونه مواد شیمیایی به نام مهارنماینده های استیل کولین استراز (AChEls) ممکن است رویای شفاف را برانگیزد. تصور می گردد که انتقال دهنده عصبی استیل کولین به تعدیل خواب REM یاری می نماید و AChEls با مهار آنزیمی (به نام استیل کولین استراز) که استیل کولین را غیرفعال می نماید، به تجمع این ترکیب در مغز یاری می نماید. همانطور که بعضی اطلاع دارند، یک داروی رایج معروف به گالانتامین که در درمان بیماری آلزایمر استفاده می گردد، نوعی AChEI سریع الاثر است که فقط عوارض جانبی خفیفی دارد، بنابراین محققان 121 شرکت نماینده را انتخاب کردند تا ببینند این دارو چه تاثیری بر توانایی آن ها در به یادآوری رویا های شفاف دارد.

شایان ذکر است که این داوطلبان فقط افراد عادی نبودند، بلکه علاقه مندانی نیز در میان آن ها که به رویا های شفاف علاقه داشتند و بعلاوه با پروتکل های القای رویای شفاف (از جمله روشی که به عنوان تکنیک MILD شناخته می گردد) آموزش دیده بودند. وقتی این آموزش شناختی با گالانتامین ترکیب شد، رویا های شفاف آغاز به اتفاق افتادن کردند. طی سه شب متوالی، شرکت نمایندگان دوز های فزاینده ای از دارو را مصرف کردند که با دارونما آغاز شد و سپس با دوز 4 میلی گرم در شب دوم و 8 میلی گرم در شب آخر، ادامه یافت.

هر شب، شرکت نمایندگان 4.5 ساعت پس از خاموش شدن چراغ ها از خواب بیدار می شدند، تکنیک های القای خواب خود را تمرین می کردند، کپسول های خود را می خوردند و به خواب برمی گشتند. این آزمایش نشان داد که ترکیبی از تکنیک القاء همراه با داروی آلزایمر به نظر می رسد در واقع به ایجاد رویا های شفاف یاری می نماید و دوز بالاتر نتیجه قوی تری ارائه می دهد. در حین مصرف دارونما فعال (0 میلی گرم گالانتامین، اما همچنان از تکنیک MILD استفاده می کردند)، 14 درصد از شرکت نمایندگان یک خواب شفاف گزارش کردند، اما این مقدار با مصرف 4 میلی گرم به 27 درصد افزایش یافت و با دوز 8 میلی گرم به 42 درصد رسید.

محققان در مقاله خود نوشتند: این پروتکل ترکیبی منجر به این شد که در مجموع 69 نفر از 121 شرکت نماینده (57 درصد) با موفقیت حداقل یک شب از هر دو شب با دوز فعال گالانتامین، رویای شفاف ببینند. این پروتکل یکی از مؤثرترین روش ها برای القای رویا های شفاف است که تا به امروز شناخته شده است و نویدبخش در دسترس قرار دادن رویای شفاف برای جمعیت وسیع تری است. این دستاورد مهم است، زیرا علاوه بر یاری به مردم برای لذت بردن از رویا های خارق العاده که می توانند اتفاقات آن را کنترل نمایند، بعلاوه می تواند به شرح پیوند بین رویا های شفاف و هوشیاری یاری کند و به افراد یاری کند تا با ترس های خود مقابله نمایند و آسیب های روحی ناشی از خواب را کنترل نمایند.

دنهولم آسپی روانشناس دانشگاه آدلاید استرالیا که در این مطالعه شرکت نداشت، در آن موقع به نیوساینتیست شرح داد: این روش نو در نهایت مقدار موفقیتی را ارائه می دهد که ما به آن احتیاج داریم تا بتوانیم به درستی در خصوص رویای شفاف تحقیق کنیم. تا زمانی که درباره ایمنی این تکنیک بیشتر ندانیم، هیچ کس نباید به تنهایی با گالانتامین آزمایش کند. اما زمانی که تحقیقات بیشتری انجام گردد، این یافته ها در نهایت ممکن است دنیای تقریباً بی حد و حصری از تفریح و ماجراجویی خیالی را به فکر متبادر کند. بنجامین بیرد، عصب شناس شناختی از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون و یکی از اعضای تیم تحقیق نیز با یادآوری تجربه خود از چنین رویا هایی گفت: همانطور که دستم را در امتداد یک دیوار آجری می کشیدم... می توانستم بافت درشت و طرح کلی آجر ها را احساس کنم.

نتایج اولیه این تحقیق برای اولین بار در اگوست سال 2018 به چاپ رسید و نتایج تحقیقات تکمیلی نیز اکنون در PLOS One گزارش شده است. روان شناسان بسیاری رؤیای مطلعانه را به عنوان راهی برای درمان بعضی مسائل روحی و روانی به کار برده اند و امید ها برای بهره گیری درمانی از آن روز به روز در حال افزایش است، اما هنوز مطلعی ما نسبت به رویای شفاف هنوز اندک است و برای مثال هنوز تعیین نیست که کاهش این مسائل مربوط به مطلع شدن در رؤیا است یا به علت تغییر صحنه های آن است.

منبع: sciencealert

نوشته: مصطفی جرفی- وبلاگ درخشان 92

منبع: فرارو

به "کشف راهی برای تماشا رؤیا های آگاهانه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف راهی برای تماشا رؤیا های آگاهانه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید