توصیه هایی که باید در دوران قرنطینه رعایت کرد

به گزارش وبلاگ درخشان 92، نتایج مطالعه ای بر روی ایتالیایی هایی که سال گذشته حدود دو ماه در قرنطینه بودند، نشان داد که افزایش حواس پرتی ها و سرگردانی ذهنی رایج شده است.

توصیه هایی که باید در دوران قرنطینه رعایت کرد

به گزارش وبلاگ درخشان 92، پروفسور برت هیز از دانشکده روان شناسی دانشگاه نیو ساوت ولز، استرالیا می گوید: نتایج یک مطالعه روی 4000 پاسخ دهنده نشان داد که 30 درصد از آنان تاحدودی تغییراتی در شناخت روزمره خود تجربه نموده اند. بعضی از مسائل رایج روزمره مسائل حافظه بودند مانند جایی که تلفن همراه خود را رها کردند و یا مشکل در تمرکز حواس و از دست دادن تمرکز هنگام کوشش برای خواندن کتاب یا دیدنی چیزی به صورت آنلاین.

این روان شناس شناختی گفت: در واقع آغاز یک کار بدون فکر کردن در خصوص آن، ترک آن کار و آغاز به کار دوم بدون اتمام کار اول شایع شد. این موارد برای افرادی که مسائل عاطفی، احساس افسردگی، یا استرس و اضطراب داشتند، بدتر بود، آنان این علائم را بیشتر داشتند اما حتی افرادی که مسائل عاطفی نداشتند، این مسائل شناختی را تجربه کردند.

چگونه مغز خاطرات را حفظ می نماید

نتایج این مطالعه بدتر شدن حافظه روزمره ما را در دوران قرنطینه نشان می دهد. علت این است که ما در حال گذراندن نوعی روز گراندهاگ (روز تکراری) هستیم که به نوبه خود ذخیره و بازیابی خاطرات را بعدها برای مغز سخت می نماید.

پروفسور هیز اضافه نمود: آنچه ما در خصوص حافظه انسان می دانیم این است که زمینه به راستی مهم است. شما ممکن است در خانه کار کنید، با یک دوست صحبت کنید یا فیلم دیدن کنید. وقتی ما این تجربیات را داریم، ممکن است بر بخش اصلی تجربه متمرکز شویم اما مغز ما در واقع بسیاری از موارد دیگر را به صورت اتفاقی رمزگذاری می نماید، مانند جایی که این تجربه اتفاق می افتد و زمانی که این تجربه در حال وقوع است.

وی ادامه داد: مغز، به این سوابق که به ما یاری می نماید تا خاطرات خود را به گونه ای ذخیره کنیم که بازیابی این تجربیات بعدها برای ما آسان باشد، حساس است.

هیز شرح می دهد: وقتی زمینه تغییر می نماید که به طور معمول در زندگی روزمره هنگامی که در حال حرکت و بازدید از مکان های مختلف در ساعات مختلف روز هستیم، تغییر می نماید، به راحتی می توان خاطرات را ذخیره کرد و آنها را به یاد آورد اما هنگامی که شما در قرنطینه هستید، فرصت های شما برای حرکت در محیط و مشغول شدن به فعالیت های مختلف بسیار محدود است و هنگامی که وارد چرخه روز گراندهاگ می شوید، آن موقع است که روزها در یکدیگر محو می شوند زیرا ما برای هر روز زمینه یکسانی داریم.

هیز اعلام کرد: این امر تفکیک تجربیات را برای مغز ما سخت می نماید و این یکی از دلایلی است که در هنگام قرنطینه دچار اختلال حافظه می شویم.

بازیابی سریع است

سال گذشته، محققان برای آنالیز تاثیر قرنطینه دو ماهه در اسکاتلند، شرکت نمایندگان تحقیق را موظف به انجام کار آنلاین کردند تا حافظه، تصمیم گیری و توجه آنان را آزمایش نمایند.

نتایج نشان داد که در طول قرنطینه عملکرد ضعیف تر است اما با آزاد شدن محدودیت ها، به ویژه انزوای اجتماعی، آنان به سرعت بهبود یافتند. البته سطوح تعامل اجتماعی در طول قرنطینه هم با عملکرد شناختی مرتبط بود.

وی ابراز کرد: افرادی که توانستند تعاملات آنلاین خود را در زمان قرنطینه بیشتر حفظ نمایند، در این وظایف بهتر عمل کردند. بنابراین، انزوای کامل به راستی برای عملکرد شناختی ما بسیار مضر است اما اگر بتوانیم این سطح از تعامل را تا حدی با افرادی که در خانه ما یا به صورت آنلاین با آنان ارتباط داریم، حفظ کنیم، به نظر می رسد برای عملکرد شناختی ما خوب باشد.

محققان بعلاوه دریافتند، افرادی که در سه روز طی قرنطینه طولانی مدت مکالمه داشتند، بیشتر در برابر مسائل شناختی محافظت می شوند.

تحقیقات دیگر در حال آنالیز این هستند که چگونه گزینه های افراد در دوران کووید محدود می گردد و به اهمیت تنوع و ورزش روزانه اشاره نموده اند.

هیز می گوید: از نقطه نظر حافظه، اگر می توانید در خارج از خانه ورزش کنید، شیوه این تمرینات را روزبه روز تغییر دهید تا زمینه متفاوتی برای مغز شما فراهم گردد تا آن روزهای مختلف را رمزگذاری کند.

برنامه ورزشی خود را تغییر دهید

تنوع تمرینات و فعالیت ها در خانه یا آپارتمان شما هم به شما در جلوگیری از اختلال حافظه یاری می نماید.

پروفسور هیز گفت: بین توانایی شناختی خوب و فعالیت بدنی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد بنابراین حفظ ورزش منظم خوب است تا سعی کنیم حافظه و تصمیم گیری خود را تا آنجا که می توانیم در زمان قرنطینه حفظ کنیم.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین

به "توصیه هایی که باید در دوران قرنطینه رعایت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی که باید در دوران قرنطینه رعایت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید