خبرنگاران مبارزه با آفت سن گندم در ابرکوه آغاز شد

به گزارش وبلاگ درخشان 92، یزد- خبرنگاران- مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره اینکه بعد از ورامین ، این شهرستان دومین تقطه کانون سن خیز کشور است، گفت: مبارزه با این آفت در کشتزارهای گندم آغاز شد.

خبرنگاران مبارزه با آفت سن گندم در ابرکوه آغاز شد

حسن زارع عصر سه شنبه در گفت و گو با وبلاگ درخشان 92 با بیان اینکه کشاورزان ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابله با شیوع بیماری کرونا در مبارزه با آفات سن جدی باشند ، اضافه کرد: بهره برداران در سطح سه هزار و 650 هکتار مزارع گندم و اراضی زیرکشت جو منطقه با این آفت مبارزه می کنند.

وی گفت: تمامی عملیات مبارزه با سن گندم به صورت زمینی و با استفاده از 700 دستگاه انواع ادوات و ناوگان های سمپاش بومی، تراکتور و کوله پشتی توسط کشاورزان و با نظارت کارشناسان این نهاد انجام می شود.

زارع ، ادامه داد: 11 نفر به عنوان شبکه مراقب و کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی کار بررسی شرایط مزارع و نظارت بر مبارزه سن گندم را بر عهده دارند.

مسوول بهبود تولیدات گیاهی ابرکوه با اشاره به اینکه مزارع گندم و جو در بخش های مرکزی و بهمن واقع شده است اظهار کرد: در صورتی که کشاورزان تلاش بیشتری در طرح مبارزه با آفات سن داشته باشند ، محصول گندم کیفیت بالایی دارد.

همکاری کشاورزان در مبارزه با آفات سن

همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه کشاورزان هر سال در مبارزه با آفات سن همکاری خوبی دارند، اضافه کرد: گندم این شهرستان برای تولید نان از کیفیت بالایی برخوردار است .

مهدی غیب الهی با بیان اینکه در سال زراعی جاری سه هزار هکتار مزارع شهرستان به صورت مکانیزه کشت شد، گفت: به طور متوسط در هر هکتار چهار هزار و 500 کیلوگرم گندم تولید می شود.

وی پیش بینی کرد که از این میزان حدود 14 هزار تن گندم از کشتزارهای این شهرستان برداشت شود.

این مسوول بخش کشاورزی ابرکوه یادآور شد: باتوجه به اینکه امسال دولت قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم را 25 هزار ریال معین کرد از کشاورزان خواست در موقع برداشت ، گندم خود را تحویل مراکز خرید تعاونی روستایی و معتبر بدهند.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه پیش بینی کرد که امسال پنج هزار تن گندم توسط کشاورزان خریداری شود.

تلاش کشاورزان در افزایش تولید گندم

همچنین مسوول امور آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به محدویت منابع آبی کشاورزان با استفاده از کمک های بلاعوض دولت نسبت به تجهیز و توسعه مزارع گندم به آبکمک نوین (تیپ نواری) تلاش کنند.

احمدرضا زرنگار اضافه کرد: کشاورزان شهرستان از 2 دهه گذشته با تبعات خشکسالی و کم آبی رو برو هستند ، برای حفظ شرایط موجود با استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی نسبت به افزایش تولید گندم تلاش خوبی دارند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل 2 دهه است که جهاد کشاورزی با کمک های بلاعوض دولت برای استفاده بهینه و بهره وری از آب، اجرای طرح های آبکمک نوین را در دستور کار خود قرار داد .

زرنگار اضافه کرد: در این مدت برای استفاده و بهره وری بهتر از منابع آب، چهار هزار و 500 هکتار از باغ ها و اراضی شهرستان به آبکمک نوین تجهیز شد و ابرکوه رتبه نخست اجرای این طرح را در استان یزد کسب کرد.

این کارشناس حوزه آب و خاک بخش کشاورزی با اشاره به اینکه 98 درصد چاه های کشاورزی از سوی اداره منابع آب به کنتور هوشمند تجهیز شد ، اضافه کرد: کشاورزان برای استفاده بهینه از آب کشاورزی در سال های اخیر طرح خاموشی چاه های کشاورزی را از 15 روز تا 60 روز، مدیریت کردند.

تولید 200هزارتن محصول درابرکوه

15 هزار هکتار اراضی شهرستان ابرکوه به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ های میوه اختصاص دارد و بقیه اراضی هم زراعی است و 40 درصد اشتغال وابسته به فعالیت های کشاورزی، دامداری و دامپروری است که در این زمینه هشت هزار خانوار امرار معاش می کنند.

140 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت 10 ماه از 662 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات استحصال می شود و با این میزان آب از 15 هزار هکتار سطح زیرکشت، سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولیدمی شود.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مبارزه با آفت سن گندم در ابرکوه آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مبارزه با آفت سن گندم در ابرکوه آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید