راهکارهایی جهت پرپشت شدن موی نوزاد

به گزارش وبلاگ درخشان 92، اگر میخواهید رازهای پرپشت شدن موی نوزاد را بدانید، به نکاتی که در ادامه می آید، دقت کنید.

راهکارهایی جهت پرپشت شدن موی نوزاد بعضی نوزادان با سری پر از مو و بعضی دیگر با چند تار مو به جهان می آیند. معمولا تا شش ماهگی، این مو ها می ریزند. ریزش موی نوزادان کاملا طبیعی است. در همان محل ریزش مو، مو های جدیدی می رویند که رنگ و بافتی کاملا متفاوت با موی ریخته شده دارند.

پدر و مادر ها معمولا از ریزش موی نوزاد خود نگران می شوند. اما دیگران به آن ها اطمینان می دهند که مساله خاصی نیست و مانند ریختن دندان شیری نوزاد طبیعی است. این ریزش و رویش مجدد موها، به علت تغییرات هورمونی در بدن نوزاد، در ماه های ابتدایی تولد است.

گاهی اوقات پشت سر نوزاد منطقه های کم مو یا بی مو ایجاد می گردد. علت این اتفاق، قرار گرفتن سر در آن حالت روی زمین به مدت طولانی است. اگرچه توصیه پزشکان این است که نوزاد را به پشت بخوانید، اما بهتر است در مواقع بیداری، او را روی شکم هم قرار دهید (و البته تمام مدت مراقب او باشید!). به این روش از ایجاد منطقه ها کم مو در پشت سر و صاف شدن آن جلوگیری می کنید. البته هیچ کدام از این دو مورد برای نوزاد ضرری ندارد.

11 نکته برای پرپشت شدن موی نوزاد

1. باز کردن گره های مونوزادان مدت زیادی، به پشت می خوابند. به همین علت موهایشان غالبا حالت خیس و چسبنده و گره خورده پیدا می نماید. اگر این گره ها باز نگردد، مجبور می شوید با قیچی آن ها را کوتاه کنید. برای پیشگیری از این کار بهتر است:

گره مو ها را پیش از آنکه غیرقابل باز شدن شوند، برطرف کنید.

مو های نوزاد را خیلی نشویید! هنگام شستشوی مو ها آن را زیاد صابونی نکنید! زیرا باعث خشک شدن بیشتر مو ها و گره خوردن آن ها می گردد.

از یک برس نرم نوزاد برای شانه کردن آرام مو های نوزاد بهره ببرید. اگر نوزاد هنگام شانه کردن مو ها بی قراری می نماید، با خواندن شعر و قصه با او همراهی کنید. شانه کردن مو ها باعث جریان یافتن خون در پوسته سر شده که به تقویت فولیکول های مو و در نتیجه پرپشت شدن موی نوزاد یاری می نماید.

2. شامپوی بچهمو های نوزاد شما زیاد کثیف نمی گردد. اما بایستی پوسته های سر نوزاد را برطرف کنید تا به رشد مو ها و پرپشت شدن موی نوزاد یاری گردد. بهتر است هفته ای یکبار مو های نوزاد را با شامپوی بچه بشویید.

نکات مهم هنگام خرید شامپوی بچهشامپوی بدون اشک که چشمان نوزاد را نمی سوزاند، تهیه کنید. دقت کنید مواد تشکیل دهنده شامپو ارگانیک باشند، مانند سرفکتانت های بوتانیکال و روغن های طبیعی.

هنگام شامپو زدن به سر کودک، او را با اسباب بازی هایی در داخل حمام سرگرم کنید و به آرامی سر او را ماساژ دهید و بشویید.

3. نرم نماینده های طبیعیاستفاده از نرم نماینده لزومی ندارد، اما اگر مو های نوزاد خشک و فر است، یا آب و هوا بر بافت موی نوزاد تاثیر می گذارد، بهتر است چند نرم نماینده طبیعی زیر را که موجب پرپشت شدن موی نوزاد می گردد را امتحان کنید.

نصف پیمانه عسل را با نصف پیمانه روغن زیتون بکر مخلوط کنید. مخلوط را بر روی سر نوزاد ماساژ دهید. 15 دقیقه بعد آن را بشویید.

یک موز رسیده له شده را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. کمی ماست یونانی به آن بیافزایید. مخلوط بدست آمده را به سر نوزاد بزنید و 10 دقیقه بعد بشویید.

4. آلووراآلوورا برای مراقبت پوست و مو بسیار مفید است. اگر یک گیاه آلوورا در باغچه یا تراس خود داشته باشید، می توانید از آب آلوورای خالص برای مراقبت و پرپشت شدن موی نوزاد خود بهره ببرید. کافی است ژل داخل برگ های آلوورا را با آب مقطر مخلوط کنید و در حمام به سر نوزاد بمالید.

5. ژلاتینیافته های علمی نشان داده اند که ژلاتین برای رشد سریع مو بسیار موثر است. ژلاتین حاوی دو آمینو اسید ضروری به نام های پرولاین و گلیسین است. این آمینو اسید ها در رژیم غذایی نوزادان به اندازه کافی وجود ندارد. این آمینو اسید ها موجب پرپشت شدن موی نوزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن او می گردد.

برای پرپشت شدن موی نوزاد، پودر ژلاتین را با مقادیر مساوی از آب سرد و آب گرم، یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری سرکه سیب مخلوط کنید. مخلوط حاصل را روی سر نوزاد ماساژ دهید و بگذارید خشک گردد. پس از چند دقیقه با شامپو سر نوزاد را بشویید.

6. محصولات مراقبت موی نوزادانمحصولات متنوعی برای مراقبت از موی نوزادان در بازار موجود است. چندین نوع آن را امتحان کنید و با سعی و خطا برترین و مناسب ترین آن را برای نوزادتان انتخاب کنید.

7. عدم استفاده از سشوارهرگز از سشوار برای خشک کردن مو های نوزادتان استفاده نکنید. استفاده از هوای گرم برای خشک کردن مو، حتی برای بزرگسالان هم مضر است.

8. کوتاه کردن موهیچ یافته علمی تایید نمی نماید که کوتاه کردن مو ها موجب بهبود رشد آن ها می گردد! اما کوتاه کردن و شکل دادن به موها، موجب می گردد ظاهر آراسته تری بیابید و موهایتان پر تر نشان داده گردد. اگر از کوتاه کردن مو های نوزادتان در خانه هراس دارید، به آرایشگاه مخصوص بچه ها بروید تا مو های دلبندتان را کوتاه نمایند.

9. رژیم غذایی سالمرژیم غذایی سالم موجب رشد مو های سالم هم می گردد. برای پرپشت شدن موی نوزاد، در برنامه غذایی او اندازه زیادی پروتئین مانند سالمون، تخم مرغ و اسفناج بگنجانید. ویتامین D هم برای داشتن مو هایی سالم لازم است. گردو، سیب زمینی شیرین، هویج، بادام و کدو حلوایی بایستی بخشی از رژیم غذایی کودک باشد.

10. روغنخشکی پوسته سر، موجب ایجاد حس خارش در نوزاد می گردد و با خارش، احتمال ریزش نقطه ای مو وجود دارد. پوست سر نوزاد را به طور منظم آنالیز کنید. در صورت خشکی پوست سر، آن را با روغن چرب کنید. از روغن های مخصوص نوزادان بهره ببرید که سبک تر هستند.

11. نکات دیگربا بکار بستن نکات زیر، به پرپشت شدن موی نوزاد خود یاری کنید:

مو های کودک را شل ببندید. بستن کش مو های سفت و بافتن مو های کودک موجب آسیب رساندن به ریشه مو و آمدن فشار به ساقه مو ها می گردد.

رژیم غذایی کودک را به یکباره تغییر ندهید. به آرامی مواد مغذی را وارد رژیم غذایی کودک کنید و منتظر مشاهده نتیجه آن باشید.

ماست را از قلم نیاندازید. لبنیات به خصوص ماست، سرشار از کلسیم هستند، در مصرف آن ها صرفه جویی نکنید.

آب بنوشید. بدن کودک را با نوشیدن روزی 5 لیوان آب هیدراته نگاه دارید و خوردن آب میوه را به یک بار در روز محدود کنید.

بدانید که هر کودکی با کودک دیگر فرق دارد. قرار نیست یک شبه مو های نوزاد شما پرپشت و انبوه گردد. با آرامش و صبر، راه چاره های گفته شده را پی بگیرید تا به برترین نتیجه دست یابید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "راهکارهایی جهت پرپشت شدن موی نوزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی جهت پرپشت شدن موی نوزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید