پلیموت باراکودا؛ خودرویی که جاده را خراش می دهد!

به گزارش وبلاگ درخشان 92، پلیموت باراکودا از جمله خودرو های آمریکایی است که طرفداران خاص خود را دارد و از مدل های محبوب برای پروژه های بروزرسانی محسوب می گردد.

پلیموت باراکودا؛ خودرویی که جاده را خراش می دهد!

تمایل به در اختیار داشتن نیروی بیشتر پیشرانه بین علاقمندان خودرو و به ویژه مسابقات درگ موضوع عجیبی نیست. اما تصمیم گیری درباره این که چه سطحی از قدرت برای شما کافی است، موضوع دیگری محسوب می شود. 500 اسب بخار ممکن است برای بیشتر مردم بیش از حد نیز باشد.

این در شرایطی است که بعضی افراد خروجی اسب بخار چهار رقمی را هدف قرار می دهند. اما برای بعضی محدوده 1000 اسب بخار نیز کفایت ننموده و همه چیز در محدوده 2000 اسب بخار را مجذوب کننده تر در نظر می گیرند.

البته در این سطوح، شما باید راننده ای فوق العاده ماهر و بسیار شجاع باشید. خودرو هایی که به صورت یک پروژه بروزرسانی با چنین قدرت خروجی ساخته می شوند به میزان مدل های کارخانه ای مانند بوگاتی شیرون با راننده مهربان نخواهند بود.

پلیموت باراکودا از جمله خودرو های آمریکایی است که هواداران خاص خود را دارد و از مدل های محبوب برای پروژه های بروزرسانی محسوب می شود. خودرویی که در این مطلب به آن اشاره شده است بر اساس پلیموت کودا 1974 شکل گرفته است.

نسل سوم پلیموت باراکودا در سال 1970 معرفی گردید و فراوری آن و در کل این مدل در سال 1974 به خاتمه رسید. مشتریان می توانستند از بین پیشرانه های مختلف یکی را انتخاب کنند که از مدل 3.2 لیتری شش سیلندر خطی تا یک پیشرانه 7.2 لیتری هشت سیلندر خورجینی را شامل می شد.

پیشرانه شش سیلندر خطی چندان قابل توجه نبود، اما رانندگی با خودرو مجهز به پیشرانه هِمی 7 لیتری هشت سیلندر خورجینی هنوز هم هیجان انگیز است.

با نگاهی به این پلیموت کودا احتمالا برچسب 540 در نمای جانبی، تایر های بسیار بزرگ عقب و ویلی بار جلب توجه می کنند. مالک ایلینویی، این خودرو را در سال 2007 خریداری کرد که در آن موقع به پیشرانه 7.2 لیتری هشت سیلندر مجهز بود.

پس از بازسازی پیشرانه در سال 2008، این خودرو پیروز شد تا مسافت 400 متری پیست مسابقه را در 9.6 ثانیه طی کند. اما این روز ها بسیاری از علاقمندان به خودرو و مسابقات درگ می توانند به چنین سطحی دست یابند. از این رو، خودرو بروزرسانی شاسی برای کسب گواهینامه 25.2 را پشت سر گذاشت.

این گواهینامه برای خودرو هایی که مسافت 400 متر را بین 6 تا 7.49 ثانیه طی می کنند، الزامی است. البته دستیابی به چنین سطحی فقط به وسیله بروزرسانی شاسی ممکن نبود و به پیشرانه ای تازه نیز احتیاج بود تا یک پلیموت کودای منحصر به فرد شکل بگیرد.

پیشرانه 8.8 لیتری هشت سیلندر خورجینی تمام آلومینیومی استیو موریس انجینز که با سوپرشارژر اف 3 پروشارژر جفت می شود در کنار انبوهی از بروزرسانی های مسابقه ای دیگر، این پلیموت کودا را به یک هیولای 2400 اسب بخاری تبدیل نموده است.

برچسب قیمت فعلی برای این خودرو در وب سایت شیکاگو موتور کارز برابر با 199 هزار و 800 دلار است.

ظهور پونی کار به سال 1964 و عرضه مدل باراکودا از سوی شرکت خودروسازی پلیموت باز می شود. این شرکت در آن موقع یکی از زیر شاخه های شرکت کرایسلر محسوب می شد.

طی سالیان متمادی خودرو های فراوری شده در شرکت های خودروسازی آمریکا مانند کادیلاک، بیوک (با تلفظ صحیح بیوایک)، شورلت و ... به عنوان محصولاتی لوکس، جادار و در عین حال پرمصرف شناخته می شدند. این مسئله حتی تا قبل از تغییر نگرش مردم و کاهش خرید این قبیل خودرو ها به واسطه عوامل مختلف، به یکی از نماد های کشور آمریکا تبدیل شده بود.

اما در این میان شرکت های دیگری همانند فورد، پلیموت، پونتیاک، دوج و ... رده هایی تازه و انحصاری در این صنعت معرفی نموده و متعاقب آن هواداران بسیاری را در سراسر دنیا شیفته خود ساختند. دو رده ماسل کار (Muscle Car) یا خودرو های عضلانی و پونی کار (Pony Car) که به خودرو های اسپرت کوچک اطلاق می شود، از مطرح ترین نمونه ها در این رده و سبک طراحی هستند.

این دو رده از محبوبیت بسیاری در آمریکا برخوردار بوده، اما شاید در کشور ما نام پونی به میزان ماسل چندان شناخته شده نباشد. این در حالی است که در بیشتر مواقع بیشتر خودرو های قدیمی آمریکائی نیز به اشتباه و بطور کلی در رده ماسل کار ها قرار داده می شوند.

به عنوان مثال پونتیاک فایربرد در رده پونی کار و مدل جی تی اُ (GTO) این شرکت در رده ماسل کار ها قرار می گیرد.

از مشخصات پونی کار ها می توان به ابعاد کوچک، قابلیت های اسپرت، کاپوت کشیده و صندوق بار کوتاه اشاره نمود. اما ظهور پونی کار به سال 1964 و عرضه مدل باراکودا از سوی شرکت خودروسازی پلیموت باز می شود. این شرکت در آن موقع یکی از زیر شاخه های شرکت کرایسلر محسوب می شد.

در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 با توجه به خارج شدن نسل اول فورد تاندربرد از خط فراوری و تبدیل شدن نسل دوم آن به خودروئی کشیده و لوکس تر، کمبود محصولی کوچک و اسپرت در بازار های آمریکا محسوس بود.

اگرچه تا قبل از سال 64 شرکت های خودروسازی مختلف این کشور کوشش کردند تا با عرضه مدل های مختلف این جای خالی را پر کنند، اما توفیق چندانی در این زمینه کسب نکردند. اما سال 1964 را باید دوران شکوفائی محصولاتی بی نظیر و تولد پونی کار ها دانست.

فورد و پلیموت دو خودروساز مطرح آن موقع با عرضه مدل های ماستنگ و باراکودا به خوبی بازار این رده را به تسخیر خود درآوردند.

اگرچه باراکودا در سایه فروش خیره کننده ماستنگ نهاده شد، اما این خودرو اولین محصول و پرچم دار رده پونی کار ها بوده و به اعتقاد بعضی از کارشناسان صنعت خودرو اگر عرضه ماستنگ با باراکودا تقریبا همزمان نمی شد- ماستنگ دو هفته بعد از عرضه باراکودا، عرضه شد- اکنون به جای واژه پونی کار از فیش کار برای معرفی این رده استفاده می شد. این نامگذاری به شیوه طراحی و نام این دو خودرو باز می شود.

پلیموت به مدت یک دهه به فراوری باراکودا پرداخت. اما از سال 1970 و مدل های عرضه شده در این سال به عنوان دوران طلائی باراکودا یاد می شود.

در این سال انواع مختلف موتور از نمونه پایه 340 به قدرت 275 اسب بخار تا نمونه فوق العاده پرقدرت 426 اسب بخاری همی برای این محصول قابل سفارش بود. مشکلاتی نیز که در مدل های قبلی این محصول وجود داشت اصلاح شده و پلیموت مدل به یاد ماندنی را خلق نموده بود.

مدل همی باراکودا به هواکش هائی مجهز شده بود که مستقیما به موتور خودرو متصل بوده و در زمان فشار پدال گاز باعث لرزش خودرو می شد.

در سال 1971 نیز باراکودا با تغییراتی اندک در ظاهر خودرو که شامل جلو پنجره چند بخشی، چراغ های دوتائی جلو و سه قسمتی عقب می شد، به بازار آمد. همچنان انواع مختلف موتور برای این محصول قابل سفارش بود، اما با وضع قوانین تازه از سوی دولت آمریکا قدرت موتور های این خودرو کاهش یافته بود.

در سال 1972 و با توجه به خارج شدن موتور های همی از خط فراوری پلیموت، آینده فراوری و پیروزیت باراکودا نیز در هاله ای از ابهام نهاده شد. از این رو هواداران این شرکت نیز سال امیدوار کننده ای را پشت سر نگذاشتند

در سال 1973 نیز فرایند کاهش فروش محصولات پلیموت ادامه یافته و موتور های 6 سیلندر نیز از خط فراوری این شرکت کنار گذاشته شد. سال 1974 آخرین سال فراوری مدل جاودانه باراکودا بود. در این سال باراکودای پلیموت، خودروئی که رده ای تازه در صنعت خودروسازی آمریکا را پایه گذاری کرد، برای همواره در اقیانوس فکر هوادارانش به افسانه ها پیوست.

منبع: فرادید

به "پلیموت باراکودا؛ خودرویی که جاده را خراش می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلیموت باراکودا؛ خودرویی که جاده را خراش می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید