مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1، اگزینوس 2200 و دایمنسیتی 9000

به گزارش وبلاگ درخشان 92، چند روز قبل سامسونگ بالاخره از اگزینوس 2200 رونمایی کرد که جدیدترین تراشه پرچم دار این شرکت محسوب می گردد. این تراشه در کنار اسنپدراگون 8 نسل 1 و دایمنسیتی 9000 راهی پرچم داران اندرویدی 2022 خواهند شد. متاسفانه سامسونگ بخشی از جزئیات اگزینوس 2200 را فاش نکرده ولی با توجه به اطلاعات موجود، در ادامه ویژگی های این سه تراشه را با هم مقایسه می کنیم.

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1، اگزینوس 2200 و دایمنسیتی 9000

عملکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی

همانطور که انتظار داشتیم، هر سه تراشه از تازهترین معماری شرکت Arm یعنی Armv9 استفاده می نمایند. پردازنده های این سه چیپست مبتنی بر هسته های پردازشی Cortex-X2، Cortex-A710 و A510 هستند. در این میان گوگل تنسور یک استثناء محسوب می گردد زیرا از هسته های پردازشی نسل قبلی بهره برده است.

با توجه به اینکه اسنپدراگون 8 نسل 1، اگزینوس 2200 و دایمنسیتی 9000 از نظر هسته های پردازشی موجود در پردازنده تفاوتی با هم ندارند، پس انتظار داریم از نظر عملکردی هم مشابه یکدیگر باشند. در این میان باید خاطرنشان کنیم که بدون شک تفاوت های جزئی مربوط به سرعت کلاک و حافظه کش این پردازنده ها منجر به تفاوت محدود در عملکرد آن ها می گردد ولی به احتمال زیاد با اختلاف زیادی روبرو نخواهیم شد. از سوی دیگر، مدیاتک برای تراشه خود از فناوری ساخت 4 نانومتری TSMC استفاده نموده که نسبت به فناوری 4 نانومتری سامسونگ که برای تراشه های اسنپدراگون و اگزینوس استفاده شده، رجحان هایی دارد. بعلاوه باید خاطرنشان کنیم چیپست مدیاتک از رم LPDDR5X پشتیبانی می نماید که این یعنی گوشی های مبتنی بر آن می توانند از رم های نسبتا سریع تری بهره ببرند.

رقابت اصلی این تراشه ها بر عملکرد پردازنده گرافیکی خواهد بود. مدیاتک برای تراشه خود از پردازنده گرافیکی Arm Mali-G710 استفاده نموده که نسبت به اسنپدراگون 888 حدود 35 درصد عملکرد بهتری ارائه می دهد. در رابطه با تازهترین پردازنده گرافیکی کوالکام هم اطلاعات زیادی منتشر نشده و فقط این شرکت مدعی شده که در برابر نسل قبلی، 30 درصد سرعت بیشتری دارد. این یعنی عملا بین این دو تراشه شاهد رقابت نزدیکی خواهیم بود.

در این میان، اگزینوس 2200 برای پردازنده گرافیکی خود رویکرد کاملا تازهی اتخاذ نموده است. پردازشگر گرافیکی این تراشه مبتنی بر معماری AMD RDNA2 است که کنسول های پلی استیشن 5 و نسل تازه ایکس باکس هم برای گرافیک خود از همین معماری استفاده می نمایند. یکی از مهم ترین ویژگی های پردازنده گرافیکی اگزینوس 2200 پشتیبانی آن از قابلیت رهگیری پرتو سخت افزاری است که برای اولین بار یک تراشه موبایل چنین قابلیتی را ارائه می دهد. البته زمانی این قابلیت مثمر ثمر واقع می گردد که بازی های مختلف از آن بهره ببرند.

متاسفانه سامسونگ هیچ آماری در خصوص عملکرد و مصرف انرژی این پردازشگر گرافیکی ارائه ننموده است. بر اساس بعضی شایعات، سامسونگ قصد داشته سرعت آن را بر روی 1.9 گیگاهرتز تنظیم کند ولی به علت فراوری گرمای بیش از حد، این شرکت ناچار شده سرعت را به 1.29 گیگاهرتز محدود کند. اگر چنین شایعه ای صحت داشته باشد، پس نسبت به رقبا شاهد عملکرد ضعیف تری از آن خواهیم بود. روی هم رفته خبرهای خوبی در خصوص این تراشه به گوش نمی رسد ولی در نهایت باید منتظر انتشار گزارش های موثق بمانیم.

قابلیت های مختص گوشی های پرچم دار

تراشه های موبایل دیگر فقط از پردازنده و پردازنده گرافیکی تشکیل نشده اند و هرکدام از آن ها چندین قابلیت دیگر را ارائه می دهند. اول از همه باید بگوییم که هر سه تراشه در زمینه دوربین حرف زیادی برای گفتن دارند. در این میان، اسنپدراگون 8 نسل 1 تنها تراشه ای است که از فیلمبرداری 8K HDR و ثبت 240 عکس پشت سر هم پشتیبانی می نماید. اما از سوی دیگر، از قابلیت دیکد AV1 بهره نمی برند.

در همین رابطه نباید قابلیت های مربوط به پردازش تصاویر و ویدیوها را از قلم بیندازیم. مدیاتک اعلام نموده تراشه این شرکت مشخصه بوکه برای فیلمبرداری را ارائه می دهد و می تواند نویز تصاویر را به طور قابل توجهی کاهش دهد. چیپست کوالکام هم در کنار قابلیت های ذکر شده، در زمینه عکاسی در محیط های تاریک امکانات بیشتری ارائه می دهد. باید خاطرنشان کنیم اگرچه این تراشه ها چنین قابلیت هایی را ارائه می دهند، اما در نهایت شرکت های سازنده گوشی های هوشمند با استفاده از سنسورها و نرم افزار مناسب باید از این قابلیت ها نهایت استفاده را ببرند.

در زمینه هوش مصنوعی هم هر سه شرکت ادعاهای بزرگی را در این رابطه مطرح نموده اند. کوالکام و سامسونگ مدعی شده اند که واحد پردازش عصبی تازهترین تراشه های پرچم دار آن ها نسبت به نسل قبلی حدود 2 برابر عملکرد بهتری ارائه می دهند ولی در این میان مدیاتک مدعی شده که در کنار بهبود 4 برابری عملکرد واحد پردازش عصبی، مصرف انرژی آن هم در برابر نسل قبلی حدود یک چهارم شده است. البته در زمینه هوش مصنوعی این ادعاها معنای چندانی ندارند و باید در عمل و برای کارهای مختلف ویژگی های آن ها مورد آنالیز قرار بگیرد.

نسل تازه ارتباطات

این تراشه ها در زمینه امکانات مربوط به شبکه های 5G تفاوت زیادی با هم ندارند. کوالکام و سامسونگ مدعی شده اند که این دو تراشه از حداکثر سرعت دانلود 10 گیگابیت در ثانیه بهره مند خواهند شد که البته اکثریت کاربران نمی توانند از چنین سرعتی بهره مند شوند. در این میان، دایمنسیتی 9000 تنها تراشه ای است که از امواج میلی متری شبکه های 5G پشتیبانی نمی نماید و به همین دلیل گوشی های مبتنی بر آن در بازارهایی مانند آمریکا مورد توجه زیادی قرار نخواهند گرفت.

سامسونگ در خصوص وای فای و بلوتوث اگزینوس 2200 اطلاعاتی ارائه نداده ولی با توجه به نسل قبلی، باید انتظار بهره گیری از حداقل وای فای 6 و بلوتوث 5.2 را داشته باشیم. باید خاطرنشان کنیم تراشه های مدیاتک و کوالکام از وای فای 6E و بلوتوث 5.3 پشتیبانی می نمایند.

سخن آخر

در سال 2022 تنوع تراشه های پرچم دار بیشتر از گذشته شده و در این میان باید به اگزینوس 2200 هم اشاره کنیم که برای پردازنده گرافیکی خود رویکرد کاملا تازهی اتخاذ نموده است. با وجود اینکه در خصوص این پردازشگر گرافیکی نگرانی های زیادی برای مصرف انرژی و عملکرد آن وجود دارد، اما به احتمال زیاد در نسل های بعدی آن شاهد ارائه عملکرد بسیار بهتری از طرف پردازنده گرافیکی AMD خواهیم بود.

در نهایت باید ببینیم شرکت های سازنده گوشی های هوشمند چگونه از این قابلیت ها استفاده خواهند کرد. به زودی اولین گوشی های مبتنی بر این تراشه ها راهی بازار می شوند در آن موقع راحت تر می توانیم به تفاوت های آن ها بپردازیم.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1، اگزینوس 2200 و دایمنسیتی 9000" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1، اگزینوس 2200 و دایمنسیتی 9000"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید